Vrouw sterft na het drinken van 'poppers'

Een Britse vrouw is overleden na het drinken van een flesje 'poppers', een roemrucht middel dat voornamelijk dient als drug of hulpmiddel bij anale seks.
'Poppers' zijn vaak in kleine flesjes gebotteld.

Een anoniem gebleven vrouw uit het Schotse stadje Arbroath is afgelopen mei overleden na het drinken van een flesje alkylnitriet - een vloeibaar middel dat beter bekend staat als 'poppers'. Het middeltje was haar overhandigd door een niet nader genoemde man, die twee flesjes van het spul had gekocht in een buurtwinkeltje. Na het consumeren van één van de flesjes werd de vrouw algauw doodziek. Ze stierf dezelfde dag nog.

Het inhaleren van poppers, wat meestal gebeurt door wat alkylnitriet op een zakdoekje te sprenkelen, verlaagt de bloeddruk en kan tot een kortstondige roes leiden. Bovendien ontspant het sommige spieren, zoals de kringspier. Hierom is het spul een populair hulpmiddel bij anale seks. Een iets te grote hoeveelheid kan tot gezondheidsschade leiden. Een coma of, zoals ook het incident in Schotland bewijst, in het uiterste geval zelfs de dood.

In Groot-Brittannië is verkoop van poppers legaal, weet tabloid Daily Mirror. Het winkeltje in Arbroath verkocht het middel als luchtverfrisser (onder die noemer adverteren verkopers poppers vaker). Omdat het tussen andere kleine flesjes drank was uitgestald, houden de Schotse autoriteiten er rekening mee dat het stel de poppers mogelijk voor alcohol heeft gehouden. Op het label zou consumptie echter duidelijk afgeraden zijn. De autoriteiten hebben de winkeleigenaar ondervraagd maar zover bekend geen vervolgstappen tegen hem ondernomen.

In Nederland zijn poppers al geruime tijd niet meer vrij verkrijgbaar.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5f2ae46a4069a', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });

Laatste nieuws