Het is misschien wel het spannendste automerk op aarde: Ferrari. Wat weet u van deze Italiaanse autobouwer?
Een jongensdroom
Het automerk Ferrari is het geesteskind van de Italiaan Enzo Ferrari (1898-1988), die als jongen landgenoot Felice Nazarro een race in Bologna ziet winnen en direct weet wat hij wil met zijn leven: een carrière als coureur. Na militaire dienst meldt hij zich bij FIAT (Fabbrica Italiana Automobili Torino), maar zij zien niets in de onervaren Ferrari en sturen hem weg. Enzo heeft vervolgens wel beet bij renstal C.M.N. (Construzioni Meccaniche Nazionali). In 1919 maakt hij zijn debuut tijdens de Parma-Poggio di Berceto heuvelrace en al snel blijkt hij een verdienstelijk coureur. Het leidt ertoe dat Alfa Romeo, indertijd een grootmacht in de racesport, hem contracteert. In 1929 zet hij in Modena de renstal Scuderia Ferrari op als satellietteam van Alfa. Na een conflict met Ugo Gobbato, directeur van Alfa Romeo, besluit Ferrari in 1939 te vertrekken en zich op de bouw van eigen auto's te richten. De Tweede Wereldoorlog vertraagt zijn nieuwe droom, maar in 1947 rolt de eerste Ferrari uit de garage: de Ferrari 125 S (Sport).
Lees ook: automobilist rijdt gloednieuwe McLaren in de prak... na slechts tien minuten!
7664
In 2015 produceert het automerk ruim 7500 nieuwe auto's, goed voor een jaaromzet van zo'n drie miljard euro.
Het logo
Zeg je Ferrari, dan denken de meeste mensen direct aan de vuurrode kleur, die inmiddels een eigen kleurcode heeft: #FF2800. Het logo van het automerk is minstens zo bekend. Een schild met daarin meestal de letters S.F. (Scuderia Ferrari) en een steigerende zwarte hengst op een gele achtergrond. Deze is jaren voordat ie op de motorkap van een auto verschijnt al een symbool van graaf Francesco Baracca, misschien wel de beste gevechtspiloot die Italië ooit gekend heeft. De man die tijdens de Eerste Wereldoorlog 34 luchtgevechten weet te winnen beschildert zijn vliegtuig als teken van geluk met een steigerende hengst. Op 19 juni 1918 laat dat geluk hem echter in de steek en haalt een Oostenrijks gevechtstoestel hem neer. Nadat Enzo Ferrari in 1923 een race in Ravenna weet te winnen ontmoet hij gravin Paolina, de moeder van Francesco Baracca. Zij stelt voor dat Ferrari als teken van geluk het logo van haar overleden zoon op zijn wagen gebruikt. Ferrari plaatst het paard op een gele achtergrond – de kleur van zijn thuisprovincie Modena – en tot de dag van vandaag is de steigerende hengst hét symbool van het automerk.
Lees en zie ook: bolides bezorgen terminaal ziek jochie onvergetelijke dag!
Lees het in Panorama
Benieuwd naar het complete verhaal over de rode legende? Je vindt het artikel van onze redacteur Dennis de Vos in editie 37 van Panorama, die nu in de winkels ligt. Je kunt het magazine ook via onze website bestellen of op Blendle lezen.