Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Olav Mol: 'Max is grensoverschrijdend goed'

Olav Mol is al 26 jaar lang het stemgeluid wat betreft de Formule 1. Panorama sprak met hem voorafgaande aan dit seizoen...

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png
Olav Mol is al 26 jaar lang het stemgeluid wat betreft de Formule 1. Panorama sprak met hem voorafgaande aan dit seizoen over het verleden, heden en de toekomst. 'Max zal ooit wereldkampioen worden. De vraag is alleen, hoe vaak?'

2016 was in alle opzichten het jaar van Max Verstappen. Hoe was het om dat van dichtbij mee te maken?

Heel bijzonder, met name omdat ik hem al ken uit de tijd dat hij als klein mannetje zijn vader Jos kwam aanmoedigen toen die zijn rondjes in de Formule 1 reed. Het is niet zo dat ik hem elk weekend uitgebreid spreek, maar ik ben wel in de gelegenheid om wat dichter dan anderen in de pitbox rond te hangen en te zien hoe hij in gesprek gaat met zijn monteur en hoe bizar snel hij leert van de dingen die op zijn pad komen. Dat is uniek en natuurlijk helemaal omdat hij én Nederlander én nu dus ook heel succesvol is.

Wat zijn de belangrijkste overeen- komsten en verschillen tussen Max en zijn vader Jos?

“Max en Jos hebben allebei een ongelofelijke gedrevenheid en fanatisme en een ongekende bandenkennis, Max nóg meer zelfs dan zijn vader. Uiteindelijk zijn die vier plakken rubber rond je wielen het enige dat je bij snelheden boven de 350 kilometer per uur op de baan en in leven houdt, dus het is essentieel dat je weet hoe je met je banden om moet gaan. Dat zag je tijdens die regenrace in Brazilië perfect. Terwijl 90 procent van het deelnemersveld dezelfde rondjes bleef rijden, gaat Max op zoek naar andere lijnen om te voelen waar zijn banden de beste grip hebben. Daar waar veel andere coureurs wanneer er iets fout gaat vaak eerst met het beschuldigende vingertje naar de auto wijzen legt hij het als allereerste bij zichzelf. Hij maakt ook nog steeds fouten, maar wanneer hij eenmaal een fout heeft gemaakt, zal je hem niet snel diezelfde fout nog een keer zien maken. Dat en de rust die hij op en naast de baan uitstraalt, heeft hij misschien meer van zijn moeder. En Max heeft minder geldingsdrang dan zijn vader. Dat klinkt gek, maar Jos startte bij Benetton in een snelle wagen en wilde daarna bij mindere teams koste wat kost laten zien dat hij echt kon racen. Max ontgroeide Toro Rosso en promoveerde naar het eerste team van Red Bull. In vergelijking met zijn vader bewandelt hij de omgekeerde weg. Maar vergis je niet hè, voordat wij in Nederland getrakteerd werden op Max, was Jos Verstappen het beste wat wij op Formule 1-gebied hadden.”

Er is gedurende het seizoen veel kritiek geweest op zijn agressieve rijstijl, vooral door Ferrari-coureurs Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel. Hebben zij ergens een punt?

Totale onzin. Er is een wedstrijdcommissie die de races bekijkt en oordeelt en wat mij betreft hebben zij dit jaar daarin op de race in Mexico, waar ze Max onterecht zijn derde plek hebben ontnomen, gedaan wat ze doen moesten. Als er aanleiding is om Max vaker op zijn vingers te tikken, dan is het aan die commissie om dat te doen. Het is niet aan coureurs om elkaar onderling van van alles te beschuldigen. Max is een serieuze bedreiging voor de gevestigde orde. Er zit echt een wisseling van de wacht aan te komen in de Formule 1 en daar hebben sommigen, Vettel en Räikkönen voorop, blijkbaar moeite mee.”

Wat vind je van de Senna- en Schumacher-vergelijkingen die men op Max loslaat?

Ik vind niet dat je coureurs echt met elkaar kunt vergelijken. Je zit met tijdperken waarin geracet werd, andere tegenstanders, andere technologieën, dus het is niet eerlijk om vergelijkingen te trekken. Maar, het is wel zo dat wat Max afgelopen jaar heeft laten zien in de Formule 1 grensoverschrijdend goed is. Iedereen in de pitsstraat is het erover eens dat Max een van die coureurs is die maar eens in de tig jaar voorbijkomt. Hij is een hernieuwde Alonso, een hernieuwde Hamilton, een hernieuwde Senna of een Schumacher. Dat soort coureurs zijn zeer zeldzaam en net als hen zal Max ooit ook wereldkampioen worden. De vraag is alleen hoe vaak precies.”

Wat verwacht je van Max voor 2017?

“Max heeft zelf gezegd dat 2017 geen leerjaar meer is. Het is aan hem om alles wat hij in de vorige seizoenen heeft geleerd komend jaar in te zetten. Hij wil hoe dan ook beter rijden dan afgelopen jaar, dus dat betekent in plaats van één zege er minimaal twee, in plaats van zeven podiumplekken er minimaal acht en in plaats van de vijfde plaats in het titelklassement een hogere ranking. Of dat vier, drie, twee of één wordt, dat is de vraag.”

Wil je het hele interview met Olav Mol lezen en alles weten over de Formule 1? Koop dan ons Formule 1 Magazine in de winkels!