Een kink in de coke-lijn
Hun techniek om Zuid-Amerikaanse coke Nederland binnen te halen is uiterst geavanceerd. Toch gaat het in 2013 mis met transporten van de bende. Een thrillerschrijver zou er zijn vingers bij aflikken: containers en sporttassen vol drugs en een vracht-wagenoverval op de openbare weg. Maar wat is nu de rol van ‘de Haagse Godfather’ Piet S.?
Tekst Michael de Hoogh Foto’s anp e.a.
Hij weet al jaren uit handen van justitie te blijven. ‘De Haagse Godfather’ Piet S. (57) zou een beruchte criminele organisatie leiden die zich onder meer bezighoudt met coketransporten. Zijn naam komt in grote drugs- en moordonderzoeken voor, maar justitie krijgt hem voor die zaken nooit lang achter de tralies. Twee weken geleden laat justitie merken S. weer in het vizier te hebben. Hij wordt samen met zijn zoon (36) gearresteerd voor betrokkenheid bij de overval op een drugstransport in het Belgische Opglabbeek in januari 2013.
Drie dagen na de arrestaties wordt duidelijk dat er niet veel bewijs tegen S. op tafel ligt. De rechter-commissaris besluit de mannen niet langer in voorlopige hechtenis te houden, maar omdat er tijdens huiszoekingen vuurwapens zijn aangetroffen, blijven de twee alsnog vastzitten.
Volgens justitie is S. de opdrachtgever van de overval. Maar wat is daar nou precies gebeurd en wie zijn daar verantwoordelijk voor?
Onder vuur van kalasjnikovs
Terwijl Nederland in de ban is van het koude winterweer, rijdt een groep mannen rond tien voor zes ’s avonds een vrachtwagenchauffeur klem in Opglabbeek in Belgisch Limburg. De chauffeur, een 30-jarige Belg, heeft ongeveer twee uur daarvoor twee containers – met de nummers SUDU 7794690 en SUDU 7577884 – van het bedrijf Hamburg Sud geladen in de haven van Antwerpen. De containers met artisjokken uit het Zuid-Amerikaanse Peru hebben het plaatsje Bree als eindbestemming.
Nadat hij is klemgereden, stapt een van de overvallers bij hem in en zegt dat hij bewapend is. Niet veel later wordt de vrachtwagen met kalasjnikovs onder vuur genomen door zijn hand-langers. “Hé gek, ik zit er ook nog in,” schreeuwt de overvaller via de telefoon naar zijn kompanen. De overval lijkt op een scène uit een spannende thriller, maar voor de getuigen die dit op de openbare weg zien gebeuren, is het allesbehalve fictie.
@backlink(162047)
Wat de chauffeur niet weet, is dat er in een van de containers een hoeveelheid cocaïne verstopt zit tussen de artisjokken. De nietsvermoedende Belg wordt gedwongen uit te stappen terwijl de overvallers zijn lading doorzoeken. Ze halen de coke uit de container en gaan er met hoge snelheid vandoor. De politie ontdekt later dat de criminelen in alle haast 110 kilo cocaïne zijn vergeten. In onversneden vorm heeft dat een straatwaarde van ongeveer 4,5 miljoen euro. Getuigen spreken van vier à vijf daders verdeeld over twee Audi’s A4 (gestolen blijkt later), een Peugeot 208 en een blauwe vrachtwagen van het merk Iveco. De overvallers handelen duidelijk in paniek bij deze slecht voorbereide overval in de avondspits. Ze hadden het transport al in de haven van Antwerpen moeten onderscheppen, maar daar is iets misgegaan.
De 32-jarige Ronnie de J. uit Capelle aan den IJssel, bestuurder van de Iveco-truck, stond daar namelijk al de hele dag te wachten op het transport uit Peru. Hij maakt deel uit van een groep Nederlanders die al een jaar ‘onder de tap’ staat van de politie. Zij worden verdacht van het organiseren van meerdere coketransporten van Zuid-Amerika naar Antwerpen en Rotterdam. Vóór dit transport uit Peru is het al een aantal keren misgegaan, waardoor honderden kilo’s cocaïne verloren gingen. Ditmaal hebben ze besloten achter de partij aan te rijden.
Uitgebrande Audi’s
De handelwijze van de organisatie, die volgens justitie onder leiding staat van de 56-jarige Frits B. uit Rotterdam en de 39-jarige geboren Surinamer Fariek G. uit Den Haag, is zeer geavanceerd. In Zuid-Amerikaanse havens worden grote partijen drugs tussen de ladingen van bonafide handelaren verstopt. De drugs, in de meeste gevallen cocaïne, moeten in Europa ‘uitgehaald’ worden (zie kader). Door de internetsites van de havenbedrijven te hacken, komen de daders in het bezit van pincodes en de benodigde gegevens om documenten te vervalsen. Die pincodes hebben vrachtwagenchauffeurs nodig om containers in de haven op te vragen en automatisch op te laden. Zo zien ondernemers in 2010 en 2011 veel containers spoorloos verdwijnen. Na tientallen meldingen stelt de Belgische justitie een onderzoek in naar de containerdiefstal. Duidelijk wordt dat de computers van de havenbedrijven in Antwerpen zijn gehackt door criminelen uit Nederland en dat ze apparatuur hebben geplaatst in de kantoren van containerbedrijven. Zo onderscheppen ze het mailverkeer van de bedrijven en weten ze precies wanneer welke container aankomt. Vervolgens kunnen ze met de pincode de lading ophalen voordat de officiële vervoerder arriveert.
Op 21 januari 2013 gaat dat dus fout, waardoor de criminelen achter ‘hun lading’ aan moeten om niet weer de coke als sneeuw voor de zon te zien verdwijnen. Zodra chauffeur Ronnie de J. die ijskoude dag constateert dat de lading al is opgehaald door de officiële vervoeder, zet hij de achtervolging in en brengt zijn kameraden op de hoogte. Op een parkeerplaats in de buurt van de A58 staan de handlangers in de twee Audi’s en de Peugeot te wachten op de coke. Zodra ze horen dat De J. achter de vrachtwagen aan zit, vertrekken ze richting België. Dat leidt tot de ongeorganiseerde overval in Opglabbeek, die dus totaal niet in de planning staat. De twee Audi’s worden enkele uren na de overval uitgebrand teruggevonden in het Limburgse Stein en Brabantse Ulvenhout.
De actie zou volgens justitie zijn uit-gevoerd in opdracht van de ‘Haagse Godfather’ Piet S. met zijn zoon als rechterhand. Het bewijs tegen de onaantastbare S. is echter flinterdun. Naast de verdenkingen tegen S. zit er al een aantal verdachten vast voor de overval in Opglabbeek. Dat onderzoek maakt deel uit van een omvangrijk dossier. De enige twee namen die in élk onderzoek uit dat dossier naar voren komen, zijn die van Fariek G. en Frits B.
Chauffeur Ronnie de J. krijgt steeds opdrachten van het bedrijf Stego Import en Export uit Capelle aan den IJssel, dat wordt geleid door de verdachten Fariek G. en Frits B. Vanuit dat bedrijf worden verschillende coketransporten uit Zuid-Amerika geregeld, zo is de lezing van justitie. Drie mannen, onder wie Ronnie de J. van de Iveco-wagen, fungeren vaak als chauffeur. Zij moeten de gehackte containers in de haven ‘binnenhalen’.
Dat het vorig jaar januari uiteindelijk leidt tot de gewelddadige overval, is niet zo vreemd. Het ging eerder die maand al mis bij een transport. Uit vertrouwelijke stukken blijkt dat de verdachten in de maand januari 2013 zeker drie ladingen coke wilden binnenhalen. Eén lading eindigt dus in Opglabbeek, maar wat gebeurde er met de andere?
Knallende champagnekurken
Het is dinsdag 1 januari 2013 rond half een ‘s nachts. De champagneflessen zijn al veelvuldig ontkurkt en de groep rond Fariek G. en Frits B. heeft zin in het nieuwe jaar. De politie luistert aandachtig mee met een gesprek tussen B. en chauffeur Ronnie de J. In dat telefoongesprek hebben de twee het volgens justitie over een geplande lading coke.
B: “Dat het een goed jaar mag worden.”
De J: “Ja laten we het hopen, laten we het hopen dat het ehh, dat het woensdag al gelijk begint.”
Ronnie de J. staat woensdag 2 januari met zijn DAF-vrachtwagen op parkeerplaats de Wouwse Tol langs de A58 bij Bergen op Zoom. Hij wacht op de gehackte gegevens en een teken van zijn opdrachtgevers uit Nederland om een container in de Antwerpse haven op te pikken. Uit observatie blijkt dat De J. van 06.30 uur tot zeker 17.30 uur staat te wachten, maar er gebeurt niets. De J. baalt ervan dat hij moet wachten, maar het is de moeite waard. Hij sms’t met zijn vriendin en vertelt dat hij ‘niet drie maar tien’ krijgt en voegt daar aan toe dat ze dan vrijdag wel een mooi feestje kunnen hebben.
De J. baalt ervan dat hij moet wachten, maar het is de moeite waard. Hij sms’t met zijn vriendin en vertelt dat hij ‘niet drie maar tien’ krijgt en voegt daar aan toe dat ze dan vrijdag wel een mooi feestje kunnen hebben.
Als de chauffeur in dienst van Stego Import en Export het hier heeft over duizenden euro’s, dan wordt hij vorstelijk betaald voor een ritje naar Antwerpen en terug. De J. probeert maar wat te slapen terwijl hij wacht, maar dat gaat maar moeizaam. Het zijn korte nachten voor de chauffeur. Wat hij niet weet, is dat de Belgische douane ondertussen bij terminal DP World de container, bestemd voor het bedrijf van Fariek G. en Frits B. heeft opengebroken. Bij een lading zalm ontdekken ze 101 pakketten cocaïne, verdeeld over een aantal sporttassen. In totaal gaat het om ruim 109 kilo.
Een dag later, donderdag 3 januari, is het weer raak. De J. vraagt met een gehackte pincode container SUDU 7983287 met koffie uit Peru op. Hij heeft echter geen idee dat de politie alles in de gaten houdt. Ook in deze container staan twee zwarte sporttassen met 111 pakketten coke, ruim 117 kilo. Geen van beide containers belandt op de oplegger van De J. Achteraf zal blijken dat hij in het bezit is van de verkeerde pincode. De frustraties lopen hoog op en de verdachten krijgen een meningsverschil. Ze hebben via de telefoon een discussie over het volgen van de container. Uiteindelijk besluiten ze het niet te doen. Ruim twee weken later zullen ze dus wél in de achtervolging gaan...
Afgeluisterd en bespied
Het jaar 2013 is dus slecht begonnen voor Fariek G. en Frits B. Door een verkeerde pincode kon hun chauffeur Ronnie de J. de container koffie en vermoedelijk ook de container zalm niet opladen. Voor De J. betekent het ritje naar Antwerpen meteen zijn laatste. Hij wordt na deze mislukte transporten samen met een aantal andere verdachten gearresteerd. De J. is veelvuldig vast-gelegd door bewakingscamera’s en zegt tijdens politieverhoren inderdaad opdrachten aan te nemen van Stego Import en Export. Van de ladingen cocaïne vanuit Zuid-Amerika weet hij naar eigen zeggen niets.
Hoofdverdachten Fariek G. en Frits B. blijven dan nog op vrije voeten. En dat komt goed uit, want er staat nog een aantal transporten in de planning. Ruim een week na de mislukte transporten uit Chili is de politie getuige van een ontmoeting in het Kralingse Bos in Rotterdam. Vanuit de bosjes zien agenten dat acht mannen met elkaar in gesprek zijn. Fariek G. en Frits B. zijn daar ook bij betrokken. De politie vermoedt dat er wordt gesproken over een coketransport van Colombia naar Nederland of België. Op vastgelegde beelden staat ook de 43-jarige Martien R. uit het Brabantse Oijen. Hij is een bekende in het criminele milieu.
Op 16 januari 2013 stuurt Fariek G. een mannetje naar Zuid-Amerika om wat zaken te regelen. Daar wordt onder meer gezorgd voor twee extra zegels voor de containers. Zodra de coke in Nederland is ‘uitgehaald’ kunnen ze de container met die zegels namelijk weer op de originele manier afsluiten (zie ook kader). Tevens betalen de Nederlanders een fors bedrag vooruit voor de coke. Dat concludeert de politie uit afgeluisterde gesprekken.
Vuurwapen onder kussen
Het geplande coketransport uit Colombia zorgt voor veel stress bij de betrokkenen. Dat wordt steeds maar uitgesteld om verschillende redenen. Eerst zitten er beestjes tussen de ananassen en de tweede keer omdat er politie aanwezig is.
Eerst zitten er beestjes tussen de ananassen en de tweede keer omdat er politie aanwezig is.
Frits B. stapt boos in het vliegtuig naar Colombia om de zaken te regelen, maar hij keert op 13 mei terug in Nederland en brengt een bezoekje aan een woonwagenkamp in Lith, dat in verband wordt gebracht met verdachte Martien R. Daar bespreken ze het transport, niet wetende dat het nooit in Nederland zal aankomen.
Op 15 mei, vier maanden na de ontmoeting in het Kralingse Bos, onderschept de Colombiaanse politie een partij van 80 kilo coke. Daarnaast arresteert ze de Colombiaanse ‘vrienden’.
Na een aantal van deze mislukte transporten besluit justitie in de zomer van 2013 over te gaan tot arrestaties. Bij de aanhouding van de 43-jarige Martien R. vindt de politie een doorgeladen vuurwapen onder zijn kussen.
Ook Fariek G. en Frits B. worden thuis opgehaald. Ze zitten nog steeds achter de tralies. Piet S. zit wel vast voor de wapenvondst van twee weken geleden, maar niet vanwege deze zaak. Daarvoor zag de rechter onvoldoende reden hem langer vast te houden. Een aantal andere verdachten loopt weer vrij rond, onder wie chauffeur Ronnie de J., maar zij moeten zich nog wel verantwoorden voor de rechtbank in deze omvangrijke zaak. Dat is hoogstwaarschijnlijk eind 2014 of begin volgend jaar.
Wie is Piet S.?
In het dossier over de coketransporten wordt de naam van Piet S. niet genoemd. Hij is aangehouden op basis van een onbekende informant. Volgens zijn advocaat, Michel van Stratum, is het niet vast te stellen of die informatie juist is. Er zou in het verleden wel een ontmoeting zijn geweest tussen Piet en een van de verdachten, maar ook daar heeft de politie geen bewijs uit kunnen halen.
Piet S. – bijnaam ‘de Dikke’ – wordt op 10 mei 1956 geboren. Hij behoort volgens justitie tot de top van de misdaad in Nederland. Piet S. doet in het verleden onder meer zaken met Klaas Bruinsma, Sam Klepper, Cornelis S., Cor van Hout, Stanley E. en Etiënne U.
Piet S. doet in het verleden onder meer zaken met Klaas Bruinsma, Sam Klepper, Cornelis S., Cor van Hout, Stanley E. en Etiënne U.
Aan het begin van de jaren negentig wordt Piet veroordeeld voor hasj-transporten. Hij is daarvoor ook al drie keer opgepakt voor drugshandel. Tijdens die rechtszaken blijft er van die beschuldigingen vrijwel niets over en steeds komt S. weg met een lage straf.
Op 9 april 1991 pakt de politie S. opnieuw op. Bij het oprollen van de organisatie van Piet doet zij op zestig plaatsen in Nederland invallen bij leden van de ‘club’, die in enkele jaren vele tonnen softdrugs Nederland heeft binnengesmokkeld. De politie houdt tientallen mensen aan. De rechter veroordeelt Piet S. tot tien jaar cel en 100.000 gulden boete. Ook heeft de belastingdienst een navordering van 30 miljoen gulden opgelegd.
Wanneer S. in 1996 vrijkomt, gaat hij zich volgens justitie bezighouden met xtc-handel. Aan het eind van augustus 2004 wordt hij opnieuw gearresteerd. Volgens justitie heeft de bende van S. eind jaren tachtig al zo’n acht mensen vermoord. Eén van die moorden is de liquidatie in 1988 van de Rotterdamse gokkoning John Bestebreurtje. Ook zou de bende verantwoordelijk zijn voor de huurmoord in 1991 op de Westlandse kweker Gerrit de Graaff, die ontdekt dat in zijn kassen hennep wordt verbouwd.
In die (sport)tassen zitten vaak containerzegels. Die gebruiken de criminelen om de containers weer op de juiste manier te sluiten, zodat men in de haven niet ziet dat de container eerder geopend is.
Hoe werken de ‘uithalers’?
Het Hit and Run Cargoteam Rotterdam (HARC) heeft in 2013 ruim 10.000 kilo drugs onderschept. Het overgrote deel, ongeveer 9800 kilo, bestond uit cocaïne die vanuit Zuid-Amerika werd aangevoerd. Uit stukken van de douane blijkt dat de criminelen de laatste jaren veel gebruikmaken van de zogenoemde rip-off methode. Die methode houdt in dat er in voornamelijk Zuid-Amerika (sport)tassen met coke in containers worden geplaatst die door de zogenoemde ‘uithalers’ in ons land worden opgepikt. In die (sport)tassen zitten vaak containerzegels. Die gebruiken de criminelen om de containers weer op de juiste manier te sluiten, zodat men in de haven niet ziet dat de container eerder geopend is. Het gaat dan vaak om ladingen tussen de 100 en 150 kilo coke. Dat doen ze om de pakkans te verkleinen. Ze kunnen meer ladingen verspreid over verschillende containers verzorgen, zodat ze niet in één keer 1000 kilo zien verdampen.