Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

De stijlvolle Mulder Favorite 1700: Het nieuwe retro

Na de succesvolle en elegante Favorite 1400 en 1500, legde men bij Mulder Shipyard de lat opnieuw een stukje hoger. Nautique stapte in Voorschoten aan boord van de Favorite 1700.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

In de vroege ochtenduren is de landelijk gelegen Vliet in Voorschoten het domein van de roeiers. De stilte wordt alleen verstoord door de ritmische slagen van riemen die het water doorklieven. Vooral de dubbel vier met stuurman lijkt hier een populair type. Samen met commercieel directeur Nick Mulder genieten we in de “oude” scheepswerf van Mulder Shipyard van de rust, het uitzicht op de roeiers op de Vliet en van onze koffie. Het familiebedrijf van de Mulders werd, precies op deze plek, 78 jaar geleden opgericht door Dirk Mulder Sr. Het heette toen nog Jachtwerf Mulder en maakte in 1950 naam met bouw van de immens populaire Super Favorite Kruisers. Nick Mulder is inmiddels de derde generatie van de familie. Jachten worden trouwens hier aan de Vliet niet meer gebouwd. ‘Dat gebeurt nu in de nieuwe werf in Zoeterwoude,’ vertelt Nick. ‘We gebruiken deze oude werf alleen voor service en onderhoud. Dat komt goed uit, want deze winter hebben we in beide werven samen zo’n zesentwintig Mulders liggen. We bieden de eigenaren van onze jachten namelijk een “full service”- pakket, waarin ook onderhoud, aanpassingen en eventuele reparaties zijn opgenomen.’

Slanke lijnen

De nieuwe Favorite 1700 ligt even verderop afgemeerd in de overdekte botenhal. Ik herken dezelfde slanke lijnen van de Favorites 1400 en 1500, waarmee we eerder hebben gevaren. De retro look met de bijna rechte steven, ronde vormen en de aflopende spiegel, zijn intussen al bekroond als kenmerken van deze “moderne klassieker”. De mooie lijnen van de zeerailing accentueren het slanke ontwerp. Ook het glanzende hout van de opbouw, het bankje op het achterdek en het vlakke teakdek zijn identiek aan de kleinere modellen. Uiteraard is het allemaal wat groter en ruimer dan bij de 1400 en de 1500. Je kunt nu aan boord gemakkelijk met een tiental personen een plekje vinden. Volgens Nick is het verschil in interieur-oppervlak tussen de 1500 en de 1700 inderdaad zeer aanzienlijk.

Hij legt uit: ‘Dat verschil in afmetingen heeft de huidige eigenaar er ook toe gebracht om te kiezen voor deze grotere versie. Eigenlijk had hij een 1500 besteld en toen we al met de bouw waren begonnen, bedacht hij zich en heeft deze 1700 besteld. Hij wilde er op voorbereid zijn dat zijn kinderen in de toekomst ook vrienden zouden kunnen meenemen. Die 1500 is dus ingeruild, voordat die klaar was. De volgende klant die een 1700 heeft besteld, wil er langere tijd op gaan verblijven en daarvoor hoeven we eigenlijk nauwelijks aanpassingen aan te brengen.’

Ruimtelijk effect

We stappen aan boord via het brede zwemplatform aan de spiegel. Het achterdek is van hieruit bereikbaar via twee sierlijke trapjes. De garage in het achteronder biedt voldoende ruimte voor een flinke dinghy. Het achterdek en de stuurhut liggen op hetzelfde niveau en zijn gescheiden door een glazen pui. Dat versterkt het ruimtelijke effect. Binnen kunnen gemakkelijk zes personen plaatsnemen aan de tafel die aan bakboord is geplaatst. Aan stuurboord staat een lage kast die de koelkast en een uitschuifbaar flatscreen verbergt, met vlak daarvoor de stuurstand. Je hebt hier overal een ongehinderd uitzicht rondom. Een vijftal treden lager bevindt zich de salon, met aan bakboord de keuken en aan stuurboord een tweede zithoek. Let wel, dit is de derde zithoek aan boord! Grappig en erg functioneel is de kleine bar op de hoek van de keuken. Direct daarnaast bevindt zich het dagtoilet, annex badkamer en douche, voor de beide tweepersoons gastenhutten in het achterschip.

De eigenaarshut voorin oogt riant. Met het centraal geplaatste tweepersoons bed, veel daglicht en lichte kleuren - van plafond en wanden - is de ruimtelijke beleving optimaal. Uiteraard heeft deze hut een eigen badkamer met aparte douche en toilet. De werf van Mulder Shipyard staat erom bekend dat zij heel ingenieus elke ruimte aan boord weten te benutten. Zo is op dit schip onder de trap een wasmachine ingebouwd.

Vaargedrag

We stappen aan boord en starten de beide motoren. Met enige hulp van de boeg- en hekschroef verlaten we het boothuis en gaan we op weg naar de nieuwe werf in Zoeterwoude.

Over de Vliet varen we via de Vlietlandbrug richting de Kaag. Het is zonnig en dankzij het grote schuifdak hebben we het gevoel dat we

toch buiten zitten. Het uitzicht vanuit de stuurstand is ronduit perfect. Bruggen tot een hoogte van 3,40 meter vormen voor dit schip geen probleem, omdat de mast elektrisch gestreken kan worden. De beide Cummins-motoren doen vrijwel geruisloos hun werk en bij 1000 toeren meldt de GPS een snelheid van 7 knopen. Op dieper water worden de motorgegevens iets vriendelijker. Bij 8 knopen staat de toerenteller op 930 rpm en is het totale dieselverbruik slechts 6,5 liter per uur. Niet slecht voor een jacht van 24.000 kilo en 17 meter lengte! Bij een topsnelheid van 22 knopen verbruikt dit schip 200 liter per uur. Maar goed, die snelheid zul je niet vaak nodig hebben. Dit jacht nodigt uit om lekker relaxed te toeren.

Het succes van de Favorites doet vermoeden dat er sprake is van een serieproductie, maar Nick ontkent dit stellig: ‘Weet je, de techniek verandert tegenwoordig zo snel, dat wij eigenlijk gedwongen zijn om elk ontwerp aan te passen. Elk schip bij ons is dus uniek. Elke keer dat mijn vader een weekje met een Favorite weg ging, kwam hij terug met twee A-viertjes aan wijzigingen. Intussen zijn we daardoor zover dat we ernaar kunnen streven om bijna perfecte boten bouwen. Elk schip is weer anders en voor een nieuwe klant is het de beste referentie om te kijken naar het vorige jacht dat de werf verliet.’ Over belangstelling voor de Favorites hoeft Mulder niet te klagen. Sinds de eerste Favorite, Diva, de werf verliet zijn er al elf Favorites in de vaart en volgens de werf zijn er nog vijf in aanbouw.

Samenvatting

Na de ervaringen met de succesvolle Favorite 1400 en 1500 is de Favorite 1700 een consequent doorontwikkeld schip. Net als haar voorgangsters heeft deze grotere Favorite de mooie lijnen en de retro uitstraling van een klassieke cabrio. Met een lengte van ruim 17 meter en alle vormen van luxe onder handbereik, is de Favorite 1700 zelfs geschikt voor langer verblijf aan boord. De ervaringen van de werf met de bouw van superjachten staan garant voor een vlekkeloze afwerking en de de moderne rompvorm met sprayrails belooft een snelle en toch stabiele vaart. De Favorite 1700 is een sierlijke allrounder die hoofden doet draaien.

Techspecs

Ontwerp: Guido de Groot Design

Werf: Mulder Shipyard

Bouwmateriaal: Aluminium

Lengte over alles: 17,80 m

Breedte: 4,85 m

Diepgang: 1,20 m

Doorvaarthoogte: 3,40 m 

Waterverplaatsing: 24 ton

Voortstuwing Twin Cummins 550 Pk

Maximumsnelheid: 22 knopen

Kruissnelheid: 18 knopen

Slaapplaatsen:  6 in 3 cabines

Drinkwatertanks: 1150 l

Brandstoftanks: 2560 l 

Certificaat: CE keurmerk A (oceaan)

Prijs: Op aanvraag

Informatie: Mulder Shipyard, muldershipyard.nl

Tekst: Hans Brouwers