Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Wauquiez 58: frisse wind bij gerenommeerde Franse werf

Wauquiez heeft vorig jaar rigoureus het roer omgegooid. Het aantal modellen werd verminderd en met een nieuwe serie Pilot Saloons focust de werf nu vooral op kwaliteit en bedieningsgemak. Nautique zeilde met de nieuwe PS 58 vanuit Port Camargue.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

De Franse Camargue is een prachtig natuurgebied. Langs de lange weg door de vlakke delta van de Rhône naar Port Camargue kun je altijd wel een glimp opvangen van wilde paarden, stieren en flamingo’s. Vandaag heb ik hier een afspraak met de salesmanager van Wauquiez Yachts, Romain Bourgeois. Maar voordat we gaan varen is er nog even tijd voor een hapje en een drankje op zijn favoriete terrasje in het vissersdorpje Le Grau du Roi, naast de haven. Romain praat ons bij over de nieuwe modellen van Wauquiez, de Pilot Saloon 48 en 58, die even verderop klaarliggen voor een proefvaart. Maar, omdat dit Franse merk in Nederland nog niet zo heel bekend is, zullen we eerst eens nader kennismaken met Wauquiez.

Werf met reputatie

De scheepswerf van Wauquiez is niet gevestigd aan de Atlantische Oceaan, zoals de grote Franse botenfabrieken, maar in het rustieke dorpje Neuville-en-Ferrain. Op een steenworp afstand van de Belgische grens bij Wevelgem. Vooral de Centurions die Henri Wauquiez hier sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw bouwde, waren erg gewild. Ook de oude modellen, zoals de toentertijd immens populaire Centurion 32, blijken nu nog steeds solide jachten. Wanneer je, zoals ik, nieuwsgierig langs de steigers in mediterrane jachthavens slentert kom je ze nog regelmatig tegen. Maar ook recentere Centurions kwamen in de publiciteit, zo werd de Centurion 57 in 2015 nog gekozen tot European Yacht of the Year.

  

Het roer om

Volgens importeur Niels Greeven van Breskens Yachtservice, is bij Wauquiez onlangs het tij gekeerd en het roer om. Hij legt uit: ‘Een jaar of vijf geleden behoorde Wauquiez bij Beneteau. Maar Wauquiez voelde niets voor de massaproductie en seriebouw. Zij wilden bescheiden aantallen blijven bouwen en daarbij vooral focussen op kwaliteit. De focus van de werf ligt nu helemaal op de decksaloon-modellen die bij Wauquiez “Pilot Saloon” (PS) heten.’

Een concept dat overigens al bij de werf sinds 1991 wordt geproduceerd en dat zich de laatste tijd mag verheugen in een groeiende populariteit. Samen met het gerenommeerde architectenbureau van Berret Racupeau heeft de werf toen de PS 48 gelanceerd. Greeven vervolgt: ‘Sinds kort is de tien voet langere PS 58 het nieuwe vlaggenschip van Wauquiez. De De Pilot Saloons van Wauquiez zijn modern, comfortabel en solide. Onze klanten die interesse hebben in een Wauquiez zijn meestal mensen met veel vrije tijd en willen over het algemeen langer aan boord verblijven. Ze maken graag grote tochten en hebben daarbij een heel divers vaargebied. Van de Solent tot Scandinavië en zelfs Schotland. En uiteraard zoeken ze een schip dat handzaam en solide is en waarvoor je geen extra bemanning nodig hebt.’

Gelauwerde ontwerpers 

De bedenkers van de nieuwe decksaloons van Wauquiez zijn Jean Berret en Olivier Racupeau. Deze twee Fransen uit La Rochelle hebben een grote reputatie als het gaat om vernieuwende jacht-ontwerpen. Zo’n dertig jaar geleden, aan het begin van hun carrière, ontwierpen zij vooral racers en vervolgens bouwden zij een reputatie op als architecten van superjachten. Tegenwoordig maken zij naam als creatieve designers van productiejachten. Opvallend daarbij is dat het Franse duo multidisciplinair kan werken en dus zowel de lijnenplannen als de interieurs voor hun rekening neemt. Van de scheppingen van Berret-Racupeau is bekend dat ze altijd een sterke persoonlijkheid hebben. En dat blijkt, want naast het concept voor de Wauquiez Pilot Saloons zijn zij ook verantwoordelijk voor de baanbrekende designs van de Beneteau Sense serie, de vernieuwende Garcia Explorations en de catamarans van Fontaine Pajot.

Stijlkenmerken van de Pilot Saloon

De nieuwe Pilot Saloon 58 ligt hier in Port Camargue naast haar kleinere zusje, de PS 48. De stijlkenmerken van het concept zijn hier duidelijk herkenbaar. De druppelvormige ramen die naar achteren toe versmallen, het gebogen teakhouten bovendek waarop de overloop van de grootschoot is bevestigd en een beschutte kuip waar rechte hoeken overheersen. Beide jachten hebben exact dezelfde uitklapbare spiegel, annex zwemplatform, die toegang geeft tot de (tegenwoordig onmisbare) garage. En natuurlijk prijkt de gestileerde W, het logo van Wauquiez, op de boeg.

  

Over de indeling van de cockpit hebben de ontwerpers goed nagedacht qua functionaliteit. Het zeilgedeelte met de beide stuurstands, de lijnen en de lieren, is duidelijk gescheiden van de zithoek en aan de zeil-ergonomie is direct te zien dat dit jacht met een minimale crew gezeild kan worden. Achter beide stuurwielen heb je de motorbediening, navigatie, elektrische lieren en alle lijnen binnen handbereik. De grootschoot is voorzien van het “German Sheeting” systeem en de rolfok is zelfkerend. Deze PS 58 heeft daarbij ook nog een rolgrootzeil dat elektrisch in de mast verdwijnt en ook dat scheelt enorm aan hijs- en opdoek handelingen. Misschien is de garage wat laag uitgevallen, maar volgens Romain past de dinghy overdwars prima. Mocht je hem gedeeltelijk leeg laten lopen, dan is deze met de daarvoor ingebouwde 12 volt luchtpomp weer snel op te pompen.

Out-of-the-box interieur

Ook onderdeks heeft Wauquiez gekozen voor een “eigenwijze” indeling en vormgeving. Het belangrijkste kenmerk van een decksaloon is uiteraard het uitzicht vanuit de salon en bij dit jacht werkt dat bijzonder goed. Beneden heb je overal een panoramisch uitzicht op het water en de omgeving. Zelfs in de owners cabin. Op de verhoogde vloer staat het hoekige interieur als het ware los van de wanden. Functionele RVS-grijpbeugels contrasteren mooi met het leer van de zithoek. Persoonlijk prefereer ik de cognac-kleurige bekleding van de PS48 boven de zeegroene kleur van de kussens in de PS58. Maar de keuze van dat soort opties zijn uiteraard aan de eigenaar.

  

De navigatiehoek bevindt zich, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, voorin aan de bakboordzijde. Goed idee, want van hieruit heb je alle elektronica en navigatiegegevens in beeld en tegelijkertijd een prima uitzicht naar buiten. In de U-vormige keuken aan bakboord sta je een trapje lager en dat voelt ruimtelijk. Uiteraard is de kombuis voorzien van alle mogelijke comfort. Ook de eigenaarshut voorin kent een verrassende indeling. De mastvoet functioneert daar namelijk als tussenschot in de ruimte. Ramen en luiken bieden ook hier veel licht en uitzicht op zee.

Het tweepersoonsbed staat aan stuurboord ernaast, heel apart, met het hoofdeinde naar de salon. Aan bakboord een lange zitbank, een bureautje en kastruimte. De natte cel, met fraaie douche, bevindt zich helemaal voorin. Een deur in de doucheruimte geeft desgewenst toegang tot de zeilenberging annex ruime crewcabin met eigen toilet en wasgelegenheid. In het achterschip hebben gasten de keuze uit twee ruime hutten, met een tweepersoonsbed of stapelbedden. De badkamer wordt daar gedeeld.

  

Druk-op-de-knop zeilen

Na een rondleiding aan boord is het tijd om de zeilen te hijsen, of in dit geval uit te rollen. Maar eerst varen we nog een kwartiertje op de motor door de uitgestrekte doolhof aan havens die samen Port Camargue vormen. Daarna is het een kwestie van de kop in de wind leggen en op de juiste knop drukken. Op de - identieke - dashboards achter de beide stuurstands zit een rijtje druktoetsen waarmee ik de boegschroef en de verschillende lieren kan bedienen. Ook de motor handles en de navigatieschermen zijn dubbel geïntegreerd in de twee stuurconsoles.

Buitengaats klokken we vandaag twaalf knopen wind en kruisend in de richting van Sète levert dat ruim zeven knopen snelheid op. Kruisen en gijpen met dit jacht is dankzij de keerfok zelfs met weinig bemanning een kinderspel. Het uitzicht vanachter de stuurwielen is daarbij prima, zelfs door en langs de buiskap heb ik zowel zittend als staand een goed zicht op de zeilen en de omgeving. De uitklapbare voetensteunen bieden bij helling voldoende stavast. Voor eigenaren die veel op de Middellandse Zee varen is het wellicht een idee om een dubbele voorstag aan te brengen met een grote genua of een code zero, want vaak laat de wind zich hier minder zien. De PS 58 is zeker geen snelle racer, maar een bijzonder handzaam jacht dat gemakkelijk door een kleine crew gezeild kan worden. De Pilot Saloons zijn dus echte cruisers. Hoewel ik van Romain heb begrepen dat deze twee Wauquiez zusjes hier in Port Camargue, tot groot plezier van de opvarenden, regelmatig in regatta’s uitkomen.

Kleine PS 42 in aanbouw

Volgens Romain Bourgeois wordt de range Pilot Saloons binnenkort uitgebreid met een 42-voeter. Aan de nieuwe telg wordt momenteel in Neuville-en-Ferrain de laatste hand gelegd. Vermoedelijk zal het jacht in januari 2018 als een van de vele wereldprimeurs te zien zijn op de boatshow in Düsseldorf.

Samenvatting

Het is een goede keuze van Wauquiez om opnieuw in te zetten op kwalitatief hoogwaardige zeiljachten. De Pilot Saloon 48 en de nieuwe Pilot Saloon 58 zijn moderne, comfortabele

en vooral handzame decksaloons die aansluiten bij de wensen van gelouterde zeilers. De bedenkers van de nieuwe lijn hebben een reputatie als ontwerpers van slimme en vernieuwende interieurs. Het vakmanschap van de werf is vertaald in een solide bouwwijze en een zorgvuldige afwerking. Daarmee onderscheidt Wauquiez zich volgens ons succesvol van de -goedkopere- productiewerven. De Pilot Saloon 58 hebben wij ervaren als een comfortabele mijlenvreter.

  

Techspecs Wauquiez PS 58

Naval Architects: Berret Racoupeau Yacht Design

Ontwerp in- & exterieur: Berret Racoupeau Yacht Design

Werf: Wauquiez Yachts, Neuville- en-Ferrain (F)

Bouwmateriaal: Sandwich Vacuüm Infused Composite

Lengte over alles: 17,70 m

Lengte waterlijn: 15,60 m

Breedte: 4,95 m

Diepgang: 2,30 m (korte kiel 2,10 m, lange kiel 2,50 m)

Waterverplaatsing: 21.500 kg

Ballast: 6.900 kg (korte kiel 6.390 kg, lange kiel 7.100 kg)

Voortstuwing: Yanmar 110 Pk

Boegschroef: 24 Volt, 117 kg

Drinkwater: 830 liter

Brandstof: 560 liter

Aantal cabines: 2, 3 of 4 hutten, 2 of 3 badkamers

Grootzeil: 79 m2

Genua: 54 m2

Gennaker: 111 m2

Prijs: Vanaf € 695.000 excl. btw excl. transport

CE norm: Categorie A, 8 personen

Informatie: Breskens Yacht Service Middenhavendam 3 4511 AX Breskens

Telefoon: 0117 38 31 26

Internet: www.breskensyachtservice.eu