Dit laat Borsato’s advocaat Geert-Jan Knoops weten aan Shownieuws.
Aangifte en beschuldigingen
De zaak kwam aan het licht in december 2021 toen er aangifte werd gedaan van seksueel misbruik. Het vermeende slachtoffer, destijds minderjarig, beschuldigt Borsato ervan haar tussen 2014 en 2019 te hebben betast. Ze is de dochter van een voormalig medewerker van de zanger. In die periode was Borsato een goede bekende van het gezin.
Vertraging door onderzoekswensen
Een belangrijk obstakel in de voortgang van de zaak is het omvangrijke onderzoek dat Borsato’s verdedigingsteam in september 2023 aanvroeg. Zij brachten toen maar liefst 29 ontlastende getuigenverklaringen naar voren. Dit heeft het proces aanzienlijk vertraagd. John van den Heuvel uitte hier zijn verbazing over bij Shownieuws: "Ze hebben in die twee jaar uitgebreid de tijd gehad om dat eerder naar voren te brengen."
Het horen van getuigen is een tijdrovend proces, en volgens Knoops is het daarom dus onzeker of de zaak dit jaar inhoudelijk behandeld kan worden.
Reacties
Presentator Bart Ettekoven reageerde verbaasd op deze nieuwe vertraging: "Dat méén je niet." Dyantha Brooks voegde eraan toe dat veel mensen hadden gehoopt dat de zaak eindelijk in 2025 afgerond zou worden.
Voormalig advocaat Bram Moszkowicz - ook aanwezig in de Shownieuws-studio - benadrukte echter dat volgens Knoops de vertraging niet alleen aan de verdediging te wijten is: "Dat het zo lang duurt komt niet alleen door de verdediging, maar ook door het Openbaar Ministerie."
De impact op Borsato
Ondertussen is het leven van Marco Borsato volledig veranderd sinds de beschuldigingen aan het licht kwamen. Zijn ooit glansrijke carrière, met hoogtepunten zoals zijn megahit Dromen zijn bedrog in 1994, ligt al jaren stil.
Hoewel hij zich grotendeels heeft teruggetrokken uit de schijnwerpers, heeft Knoops laten weten dat Borsato zich wel zal melden indien de zaak inhoudelijk behandeld wordt. Hoe dit proces zich precies zal ontwikkelen, blijft voorlopig onduidelijk.
- Shownieuws, Mediacourant
- NL Beeld / Patrick van Emst