In de wereld van de klimaatdrammers kan er maar een de ergste zijn. Dat is in Nederland milieudeskundige en professioneel jammeraar Johan Vollenbroek. Onder de vlag van zijn actiegroep Mobilisation for the Environment richt Vollenbroek zich vol passie op het verstoren van de huidige samenleving in de strijd tegen klimaatverandering.
Zo hebben we de stikstofcrisis volledig aan Johan te danken: in 2019 kreeg hij gelijk bij zijn aanklacht tegen het Programma Aanpak Stikstof van de Nederlandse overheid. Door het ongeldig verklaren van de PAS werd prompt de bouw stilgelegd, werd begonnen aan een campagne tegen de boeren en ging de landelijke maximumsnelheid op snelwegen naar honderd kilometer per uur. Ook voerde Vollenbroek actie tegen vliegvelden Schiphol en Lelystad. Voor zijn inspanningen kreeg hij meerder lintjes en onderscheidingen, maar ook de onofficiële titel 'Vervelendste Nederlander van Nederland'.
Hybrides smeriger dan oude motoren
Uiteraard is de Nijmegenaar niet gecharmeerd van de komst van de Formule 1 naar Zandvoort. Volgens Vollenbroek klopt er niets van de cijfers die adviesbureau Peutz aanleverde bij de aanvraag van de vergunning.
Het adviesbureau ging uit van een stikstofuitstoot die vergelijkbaar is met de Grand Prix wagens uit de jaren '60. We gaan er voor het gemak even vanuit dat ze de natuurlijk ademende 1,5 liter formule van 1961 tot 1965 bedoelen. Hoe ze tot die conclusie gekomen zijn durven we echter niet te zeggen.
MOB gooit de cijfers echter resoluut van tafel: ondanks de inzet van schonere en zuinigere hybride motoren meent de actiegroep dat de uitstoot tien keer hoger ligt dan die van de inefficiënte blokken van 60 jaar geleden. Waarom we dan alles moeten elektrificeren is een raadsel.
Maatschappelijk belang
Op basis van die bevindingen wil Johan Vollenbroek de race alsnog tegen gaan houden. Hij gooit het daarbij op het maatschappelijk belang: vieze lucht is immers slecht voor de samenleving. Het argument dat de Grand Prix economische en toeristische voordelen oplevert gaat volgens hem niet op:
"Zo'n dwingende reden van groot openbaar belang moet dan eerst langs de Europese Commissie. En dat is niet gebeurd. [Formule 1] is een fossiele hobby van een fossiele industrie die op sterven na dood is. De verwoesting van het klimaat op aarde is precies waar Formule 1 voor staat."
50/50
Ondanks zijn rijke geschiedenis als succesvolle voorvechter van het milieu is Vollenbroek niet erg zeker van zijn zaak. Hij schat de kans dat zijn de rechter gehoor zal geven aan zijn pleidooi aardig laag in: "Ik schat het op 50 procent. Wij laten zien dat de stikstofuitstoot toeneemt, terwijl de organisatie beweert van niet. Het wordt voor de rechter een lastige beslissing."
Eigen schuld
Eigenlijk zegt de beste man dus helemaal niks over zijn kansen, maar hij voegt er nog wel even een waardeoordeel aan toe. Mocht de race een week voor de aftrap door zijn toedoen alsnog afgelast worden, dan is dat volgens Johan eigen schuld, dikke bult:
"Het circuit ligt bij een nationaal park, een natuurgebied. Als je het daar wilt houden en bijvoorbeeld niet in Assen, dan weet je dat je risico's loopt. Nu de Formule 1-organisatie nadrukkelijk heeft gekozen voor Zandvoort, is het de eigen schuld als het straks afgeblazen moet worden."
Het kort geding om de vergunning op te schorten dient morgen in de rechtbank van Haarlem. Het kort geding is een aanvulling op de zaak die MOB al tegen het circuit heeft lopen.
- Red Bull Content Pool, AutoRAI