Onvoldoende ruimte voor een onverwachte plaspauze is voor klokkenluiders de druppel om anoniem naar De Telegraaf te stappen. In de krant is te lezen dat ze zich daarom zorgen maken over de veiligheid van het vliegveld. 'Met een volle blaas cruciaal beveiligingswerk doen, is rampzalig voor de alertheid', zegt een bron aan de krant. Maar dat is niet het enige punt van kritiek. Ook zijn vrije dagen nauwelijks op te lossen. Door de druk zijn er toenemend aantal ziekmeldingen wat de veiligheid natuurlijk ook geen goed doet.
oorzaak van de problemen zouden de aanbestedingen zijn. Schiphol wil zo goed koop mogelijk hun beveiling inhuren. Bedrijven besparen vervolgens de kosten op hun personeel, wat dus juist weer voor een gevaarlijke situatie zorgt. Schiphol en werkgevers hebben in het verleden beterschap beloofd, maar daar is dus weinig van gekomen.
Schiphol laat ineen reactie aan de krant weten dat veiligheid hun prioriteit is. De luchthaven is continu in gesprek bedrijven en bonden om de situatie te verbeteren. 'In pieken moet er inderdaad hard gewerkt worden', aldus een woordvoerder van de luchthaven. Je kunt je aan de andere kant natuurlijk ook afvragen of het de fout van de luchthaven is als beveiligingsbedrijven zich voor te lage bedragen inschrijven en zo niet aan hun personeel denken.