Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Scheepsprofiel: Bestevaer 45ST PURE

K&M Yachtbuilders uit Makkum verwierf internationale faam als bouwer van aluminium zeiljachten. De unieke one-offs zijn geheel gebouwd naar de wensen van de opdrachtgevers. Zo ook de PURE, een model dat nu in seriebouw beschikbaar is.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

De PURE werd zowel in Nederland als Europees genomineerd als jacht van het jaar 2017. Nautique stapte in Lelystad aan boord voor een kennismaking.

De laatste jaren neigen de ontwerpers van moderne zeiljachten steeds meer naar modellen met een vlakke, open kuip. Er moet veel buitenruimte zijn met luxe en comfort, met loungebedden en het liefst een uitklapbare beach area. Jachten dus, die geprogrammeerd lijken voor het ultieme buitenleven in mediterrane streken. Je kunt je afvragen of dit soort schepen ook geschikt zijn voor langere reizen in alle seizoenen, waarbij je steeds voorbereid moet zijn op extreme weersomstandigheden. Dat het ook compleet anders kan, bewijst KM Yachtbuilders met de Bestevaer 45ST die vandaag voor ons klaarligt aan de kade in Lelystad. De stoere aluminiumlooks met steile boeg, de mooie met de handgeschuurde romp, de diepe cockpit en het aangrenzende pilothouse beloven een veilige vaart naar onbekende gebieden.

Terwijl we in de comfortabele cockpit plaatsnemen, vertelt directeur Eeuwe Kooi van KMY: ‘We hebben intussen zo’n vijftig unieke Bestevaers afgeleverd tussen de 45 en 100 voet, en daarbij goed geluisterd naar de wensen van onze klanten. Met die gegevens hebben de ontwerpers van Dykstra een jacht getekend dat per definitie voldoet aan de eisen van een grote groep zeilers. De PURE ziet er niet alleen sterk en robuust uit, dat is het ook. Het is gebouwd van aluminium en in zowel het voor- als het achterschip zit een waterdicht schot. Met de lange waterlijn en een ballast van bijna 40% in de kiel heeft dit jacht prima zeileigenschappen. Omdat we dit schip in serie kunnen bouwen, besparen we een fors bedrag aan ontwerp- en engineeringkosten. Dat brengt een echte Bestevaer binnen bereik van een grote doelgroep zeezeilers. De afmetingen, locaties van de waterdichte schotten en de vorm van de romp en het pilothouse, kunnen niet veranderd worden en ook de technische systemen zijn voor ieder schip gelijk. Voor eigenaren die extra wensen hebben, bieden we echter een flinke lijst met opties. Een helmstok of een stuurwiel, een vaste of een opklapbare kiel, teak in plaats van kurk in de kuip, een dieselkacheltje in de salon of toch een carbon mast? Geen probleem! Weet je, veel mensen hebben helemaal geen zin om alle details zelf uit te zoeken, vandaar dat lijstje. Standaard blijft ook het exterieur onbeschilderd, maar tegenwoordig bestaat de mogelijkheid om te “wrappen”, zoals je hier in de cockpit ziet. Die kunststof bedekking is sterk en snel aan te brengen. Het voordeel hiervan is dat je het desgewenst vrij eenvoudig kunt laten verwijderen en vernieuwen.’

Kuip en dek

In de cockpit van dit jacht voelt een bezoeker zich veilig en beschut. De zitplaatsen zijn ook aangenaam. Banken en vloer zijn met kurk belegd en die bedekking loopt door tegen het uitklapbare zwemplatform in de spiegel. De machinekamer bevindt zich onder de vloer, in een waterdicht compartiment. Aan de voorzijde van de kuip steekt het pilothouse-dak iets over, als een afdak, zodat ook buiten beschut gestuurd kan worden. Uiteraard is dit afdakje voorzien van een stevige handrail. Nadat we de trossen los hebben gegooid, blijkt dat alle zeilhandelingen gemakkelijk vanuit de beschutte kuip kunnen worden uitgevoerd. De overloop van het grootzeil zit op het kajuitdak en alle schoten en vallen worden onderdeks naar achteren geleid tot aan de drie lieren aan elke kant van het jacht. Sturend met de grote helmstok van de PURE zijn de reacties van beide roeren op wind en water voelbaar. Uiteraard is ook een stuurwiel als optie beschikbaar, maar dat vinden we minder puur!

Eigentijds interieur

Een markant punt op dit jacht is uiteraard het pilothouse. Vanaf de twee langsbanken is er uitzicht naar alle kanten. De motorbediening en de marifoon zitten binnen handbereik en de warme koffie kan zo vanuit de keuken worden aangereikt. Die kombuis ligt een tweetal treden lager, is U-vormig, en compact. De handrails zitten precies op de goede plaatsen. Een veilig idee als men met zeegang het trapje afkomt. Misschien zouden de scherpe hoeken van het aanrechtblad en de tafel in een volgende update wat meer afgerond kunnen worden. Dankzij de grote ramen in het pilothouse, de patrijspoorten en dakluiken ademt het hele interieur licht en ruimte. De witte wanden en plafonds contrasteren mooi met de donkere vloeren van American walnut en de betimmering van geperst bamboe. De afwerking van het timmerwerk en de inbouw van apparaten is vlekkeloos. Tegenover de keuken – aan bakboord – vinden we de enige badkamer aan boord, met toilet en douche. Verder naar achteren, onder het pilothouse, is de stuurboordgastenhut gesitueerd. Aan bakboord is eenzelfde ruimte beschikbaar, die naar wens als extra slaapplaats of bergruimte kan worden benut. Midscheeps vinden we de ruime salon. Hier bieden twee lange banken voldoende zit- of loungeruimte. De uitklapbare tafel bedekt, heel praktisch, de zwaardkast van de centerboard. Deze uitklapbare kiel met een variabele diepgang van 1,30 tot 2,95 meter is overigens een optie, samen met de dubbele roeren. Daarmee behoort droogvallen tot de mogelijkheden. Net als de kajuit oogt de eigenaarshut in het voorschip licht en ruim. Het tweepersoonsbed is bij dit jacht in de langsrichting aan bakboord gesitueerd. Aan de andere zijde bleef daardoor volop ruimte voor hang- en legkasten. Een andere opstelling van het bed, centraal in de hut, is ook mogelijk. Het verstelbare dekluik en de openende patrijspoorten zorgen voor ruim voldoende ventilatie.

Eenvoudige bedienig

Tijdens onze vaartocht op een vrij winderig IJsselmeer, ervaren we dat de PURE desgewenst single handed gezeild kan worden. De elektrische lieren en de autopilot zijn daarbij een handige optie. Intussen heeft deze nieuwe 45ST (ST staat voor stijlsteven) al een groot aantal zeemijlen buitengaats op de teller en dat is het vaargebied waar dit schip zich pas echt in zijn element voelt.

Intussen geniet de PURE internationale belangstelling en het is niet verwonderlijk dat vooral klanten uit Noord-Europa bijzonder gecharmeerd zijn van de nieuwe Bestevaer. Volgens de werf komt dat precies overeen met de klanten van de custom schepen van KM Yachtbuilders. Dat zijn vooral zeilers uit Nederland, Duitsland, Engeland en Scandinavië. Tijdens de bootshow in Düsseldorf werd onlangs het contract voor alweer de vierde PURE getekend. Nieuw is vraag naar een PURE met een deksalon. Men verwacht dat al dit jaar gestart kan worden met de bouw van dit model. Het doel is om in de toekomst vier tot vijf PURES per jaar te gaan bouwen. Door de lagere prijs van deze seriebouw komt voor veel mensen hun droom, een echte Bestevaer, een stuk dichterbij.

Samenvatting

KM Yachtbuilders heeft, samen met de architecten van Dykstra, hun jarenlange ervaring in stoere zeegaande aluminiumjachten gebundeld in de nieuwe Bestevaer 45ST PURE. Het is logisch dat daarbij niets aan het toeval werd overgelaten. Het concept van de PURE is inderdaad “puur”. Met een helmstokbesturing, een bescheiden keuken, slechts één badkamer, een uiterst functionele indeling en een e ciënte zeilvoering in het basispakket, zal het jacht ongetwijfeld – ook qua prijsstelling – een grote groep zeezeilers aanspreken. De PURE is nagenoeg onderhoudsvrij en, indien voorzien van een centerboard en dubbele roeren, zijn vrijwel alle kusten ter wereld voor dit jacht bereikbaar.

Techspecs

Werf: KM Yachtbuilders, Makkum

Ontwerp: Dykstra Naval Architects

Bouwmateriaal: Aluminium

Lengte over alles: 14,25 m

Lengte waterlijn: 12,64 m

Breedte: 4,05 m

Diepgang vaste kiel: 2,15 m

Diepgang centerboard: 1,30 - 2,95 m

Ballast vaste kiel: 5.050 kg

Ballast centerboard: 4.850 kg

Waterverplaatsing: 13 ton

Grootzeil: 58 m2

Genua: 45 m2

Voortstuwing: Yanmar 57 Pk

Drinkwater: 2 x 230 liter

Brandstof: 2 x 290 liter

Zwart water: 60 liter

Besturing: Helmstok (stuurwiel is optie)

Aantal cabines: 3 hutten (eigenaarshut en 4 gasten)

Prijs: vanaf €545.000 excl. BTW

Certificaat: Categorie A (oceaan)

Informatie: KM Yachtbuilders, De Stienplaat 7, 8754 HE Makkum, kmy.nl

Tekst: Hans Brouwers