Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Bali 4.0 Lounge: Zee aan ruimte

Multihulls zijn hot! Er wordt in gestreden in de America's Cup en er worden wereldrecords mee gezeild. Maar ook de verkoop van cruising catamarans zit aardig in de lift. Nautique ging op onderzoek bij de Franse Catana Group.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Terwijl het in Nederland nog vrij koud is en de meeste jachten pas net hun winterberging hebben verlaten, worden we vandaag in de haven van Canet-en- Roussillon aan de Middellandse Zee vlak bij de grens met Spanje getrakteerd op een voorproefje van de zomer. De thermometer wijst dik twintig graden als we ons melden bij de receptie van de Catana Group. Frankrijk is de onbetwiste marktleider in de bouw van multihulls en naast de merken Lagoon en Fountaine Pajot vormt Catana een derde klassiek merk in deze branche. De groeiende populariteit van catamarans bij het publiek kan bij al deze merken vooral gestaafd worden met de opvallend hoge verkoopcijfers van de instapmodellen en hierop vormt Catana geen uitzondering. Het kleinste model van Catana, de Bali 4.0 Lounge, maakte afgelopen jaar als primeur een succesvolle tour langs alle belangrijke bootshows ter wereld en werd zowel in Europa als in de USA meerdere malen genomineerd als “boot van het jaar 2017”.

Ruimte en comfort

We stappen aan boord van de Bali 4.0 Lounge. Net als in steeds meer grote Franse jachthavens heeft men hier in Canet een aparte steiger gereserveerd voor grote multihulls. Een voorbeeld dat eigenlijk in veel meer marina’s gevolgd moet worden. Het aanzicht van de Bali 4.0 is even wennen. Met zijn relatief korte lengte, hoge vrijboorden en vierkante opbouw straalt het jacht niet bepaald elegantie uit. Maar als je aan boord stapt ben je dat op slag vergeten. De ervaring van ruimte en comfort is namelijk bijzonder. Hoewel de Bali 4.0 het kleinste model is van de Franse Catana- werf, heeft het de allure en het comfort van aanzienlijk grotere monohulls. Aan boord van dit jacht kunnen gemakkelijk tien personen een plaatsje vinden. Let wel: zonder elkaar te storen. Dat is zelfs op een tweemaal zo grote monohull bijna onmogelijk.

Uniek verkooppunt van dit schip is de gigantische loungeruimte op het voordek, waar normaal de trampoline zit. Het op deze manier versterkte voordek draagt zo ook nog eens bij aan de stijfheid van het schip. Via de brede gangboorden loop je veilig naar het uitnodigende voordek. Mocht je grip zoeken, dan zitten er handgrepen in het dak. De tweede unieke vondst

op dit schip vind ik de achterwand van de salon, die in zijn geheel omhoog kan worden geklapt, eigenlijk als een garagedeur. Met opengeschoven zijramen verander je zo de salon in een buitenterras.

Het meubilair is vrij strak en met scherpe hoeken ingebouwd. Qua veiligheid zie ik liever wat rondere hoeken. Gelukkig wordt dat, volgens de werf, in de volgende jachten veranderd. Een derde noviteit vinden we voorin de salon; het middelste raam naar het voorterras kan volledig open. Zo creëer je niet alleen natuurlijke ventilatie, maar ontstaat er tevens een handige verbinding tussen de keuken en het terras op het voordek. Ook al innovatief is het opklapbare platform voor de dinghy aan de achterzijde. Uiteraard is de kombuis uitgerust met alle mogelijke comfort en zelfs een Amerikaanse koelkast met vriezer, een wijnkoelkast en een vaatwasser behoren tot de opties. Onderdeks kunnen de beide drijvers naar wens worden ingericht als drie of vier tweepersoonshutten, met twee, drie of vier badkamers. Wij varen vandaag met de standaard versie, waarbij in de gehele bakboord drijver een riante suite voor de eigenaar beschikbaar is.

Verrassend vaargedrag

Het interieur en comfort van de Bali 4.0 Lounge is dus innovatief, maar het blijkt ook een echt zeiljacht! De stuurstand bevindt zich halverwege de flybridge waar ook nog een extra zonnedek is gecreëerd. Achter het stuurwiel staat een brede zitbank en van hieruit heb ik een hoog en panoramisch uitzicht rondom. Alleen de bakboord drijver kan ik niet overzien. Mocht dat een probleem zijn bij het aanleggen, dan is er nog altijd een afstandsbediening beschikbaar. Met de beide motoren manoeuvreer ik het jacht, zonder boegschroef, gemakkelijk de haven uit. De draaicirkel is, met de schroeven in tegengestelde richting, beperkt tot een bootlengte. De vlakke Middellandse Zee verwelkomt ons vandaag niet alleen met zon, maar ook met een mooie wind. We noteren 20 knopen “Tramontana” uit de besneeuwde toppen van de Pyreneeën. Achter de stuurstand, halverwege het bovendek, is alles opvallend ergonomisch ingericht. Alle lijnen, vallen en schoten zitten onder handbereik en de twee elektrische winches, een rechts en een links, doen het werk. Zo gaat het grootzeil met een druk op de knop omhoog en wordt de standaard keerfok simpel uitgerold. Met enige improvisatie kan zelfs de dinghy met de stuurboordwinch in de davits worden gehesen. Het grootzeil is (als optie) vierkant uitgebouwd en dat geeft nog een stuk meer stuwkracht ten opzichte van het standaardzeil. De vaarprestaties zijn ronduit verrassend. Bij halve wind lopen we gemakkelijk 8 knopen. Ook aan de wind blijft de Bali 4.0, met een knoopje minder, lekker doorlopen. Dankzij de keerfok is kruisen een eitje. Ik onderdruk nog net de neiging om de autopilot in te schakelen en beneden een espresso te gaan halen.

Innovaties door de grote racers

De man achter de successen van de Catana en de Bali catamarans is Olivier Poncin. We vroegen de CEO van de Catana Group of de recente successen van de gigantische Franse multihulls en de foilende America’s Cup-ers invloed hebben op de markt. Na enig nadenken antwoordt hij bevestigend: ‘Ja, indirect wel. Het is net als bij de Formule 1. Onze architecten en ontwerpteams volgen met argusogen de laatste ontwikkelingen bij de racers en proberen die toe te passen in de nieuwe modellen. Dat pakt voor ons goed uit, want onze klanten zijn dol op innovaties. Ze kiezen speciaal voor Catana en Bali catamarans omdat we, anders dan andere merken, ons concept heel snel kunnen vernieuwen en aanpassen. Als Catana Group hebben we namelijk een reputatie hoog te houden. Vergeet niet dat Catana eigenlijk

een luxe merk is dat al meer dan 30 jaar bestaat. Met een imago van veilig, comfort en snelheid zijn onze Catana-jachten vooral in trek bij wereldreizigers. Op alle wereldzeeën varen momenteel meer dan 500 Catana’s en er is volop vraag naar meer. Zo verwachten we dit jaar 6 of 7 nieuwe bouwopdrachten voor ons laatste model, de Catana 53, die dit voorjaar tijdens de bootshow in La Grande Motte zijn primeur zal beleven. Het nieuwe merk “Bali” met de toevoeging “by Catana Group” bestaat eigenlijk pas sinds 2014 en is vooral bedoeld om prijstechnisch interessante jachten te leveren. Dat blijkt een groot succes, want een paar maanden geleden hebben we tijdens de bootshow in Barcelona onze honderdste Bali verkocht. En dat in nauwelijks twee jaar tijd!’

De chartermarkt

De belangstelling voor multihulls is de afgelopen jaren sterk gegroeid en volgens Olivier Poncin zal die groei doorzetten. ‘Ik denk inderdaad dat de markt zal blijven groeien. Hier bij Catana Yachts constateren we vooral een grote vraag vanuit de chartermarkt. Een toenemend aantal zeilers wil gewoon een paar maal per jaar een leuke tocht maken zonder de zorg en onkosten van een eigen schip. Als we onze verkoopresultaten bekijken zien we dat ongeveer 55% van onze catamarans wordt afgenomen door charterbedrijven. De huidige marktgroei geldt overigens niet alleen voor de zeiljachten, maar ook steeds meer voor onze powercats. Ook motorbootschippers willen graag comfortabel en redelijk snel varen en niet ook nog eens kapitalen uitgeven aan brandstof. Onze powercats halen 12 tot 15 knopen op kruissnelheid, en dat tegen een minimaal brandstofverbruik. Logisch dus dat dit voor ons een nieuwe uitdagende markt is! Laatst hadden we een klant die een zeilende Bali 4.3 kocht en hem enkele maanden later inruilde voor de Bali 4.3 powercat.’

Samenvatting

Hoewel Bali nog een jong merk is, kan het bogen op meer dan dertig jaar ervaring van de Catana Group. Onder de leiding van Olivier Poncin hebben de multihulls van Bali in recordtijd een  ink stuk van de bloeiende catamaranmarkt veroverd. Een bezoek aan de fabriek heeft mij geleerd dat de moderne werf van Catana niet alleen in staat is om kwalitatief hoogwaardige jachten te bouwen, maar ook snel kan reageren op nieuwe trends. Zo is de Bali 4.0 nu al verkrijgbaar als speciale charterversie (voor dagtochten met grote groepen) en er is ook een Bali motorjacht ontwikkeld. Een testvaart met een zeilende multihull, zoals de Bali 4.0 lounge, zal volgens mij de ogen openen van steeds meer zeilende gezinnen die luxe, comfort en bedieningsgemak bovenaan hun verlanglijstje hebben staan.

Techspecs

Concept: Olivier Poncin, Yann Chabaut

Naval Architects: Xavier Fay

Ontwerp interieur: Herve Couedel

Werf: Catana Group, Canet-en-Roussillon (F)

Bouwmateriaal: Sandwich Vacuüm Infused Composite

Lengte over alles: 11,99 m

Lengte waterlijn: 11,05 m

Breedte: 6,72 m

Diepgang: 1,12 m

Waterverplaatsing: 8,6 ton, (maximaal 11,2 ton)

Voortstuwing: 2 x 20 Pk tot 2x 40 Pk

Drinkwater: 800 liter

Brandstof: 400 liter

Koelruimte: 272 liter

Aantal cabines: 3 of 4 hutten, 2, 3 of 4 badkamers

Prijs: €265.000. Aanvullend Excellent Pack €32.000 (excl. BTW)

CE norm: Categorie A, 10 personen

Informatie: Catana Group, Zone Technique du Port, 66140 Canet-en-Roussillonx

Website: catana.com of bali-catamarans.com

Tekst: Hans Brouwers