Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Sloep met speedboot allures

Nautique is uitgenodigd om een middag met de sloepen van Lekker Boats te varen. Geen standaardsloepje, maar een robuuste boot met een topsnelheid van zo’n 47 knopen.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

Ontwerper Daan Meyer en zijn compagnon Meindert Wolfraad varen trots de hoek om met hun nieuwe ontwerp: de DAMSKO 750 met cabin. De sloep oogt door het zitgedeelte met kussens op het achterdek en bovenop de cabin een stuk ruimer dan je zou verwachten bij een boot van 7,5 meter. Ik stap aan boord en Meindert wijst me op de handige vakjes en opbergplekken. We stoppen onze spullen daarin en gooien de trossen los. Met hard varen, wakeboarden en cruisen door de Amsterdamse grachten, belooft het een mooie dag te worden.

Start in Sydney

Maar eerst maken we een uitstapje naar de andere kant van de wereld, want in Australië werd het prototype van Lekker Boats te water gelaten. ‘Het begon ooit met het plan om oude reddingssloepen op te knappen en in Australië te verkopen. Maar als je een goed merk wilt opbouwen, dan kan dat niet met oude meuk’, vertelt Daan. ‘We hadden een simpel aluminium sloepje ontworpen om de markt in Sydney te testen. Ze hadden daar geen flauw idee van wat een sloep was. We moesten mensen zelfs vertellen wat de voor- en wat de achterkant was. De beste manier om dat uit te leggen, was door het hen te laten zien en dat deden we. We scheurden met onze sloep als watertaxi bij drukbezochte festivals rond, de muziek vol aan zodat het feest bij ons aan boord al begon. Al snel stonden we bekend als de flying bathtub.’

Achterhoekse mentaliteit

Daan en Meindert beschrijven zichzelf als een stel handige achterhoekers. ‘Meindert en ik komen uit de achterhoek en daar heb je niet zo heel veel om handen, behalve bos, platteland en veel ruimte. Als je iets wilt, moet je het dus zelf doen en dat vergt een andere mentaliteit dan in een stad als Amsterdam. Die hands on mentaliteit van de achterhoek zit ons nog steeds in de vingers.’ In zijn jeugd leerde Daan om bewust en secuur aan de tekentafel te werken. Een skatepark op het schoolplein was zijn eerste project en dat tekende hij al zeer gedetailleerd uit, alvorens het te bouwen. In zijn studententijd bleef hij ontwerpen, maar pas na de studie zette hij het eerste ontwerp voor een boot op papier. Toen Daan van Delft naar Amsterdam verhuisde vond hij het tijd om zijn eerste boot te bouwen. ‘Die eerste boot was al snel te klein en daarom ben ik aan een tweede ontwerp begonnen. Ik was dus al even bezig voordat ik met Meindert op het idee kwam om in Australië de lijn van Lekker Boats op te zetten.’

De passie voor de watersport is bij Meindert ontstaan bij het wind- en kitesurfen. Zeilen deed hij ook al en toen Meindert in Amsterdam woonde kocht hij een oude legerboot om al feestend door de grachten te tuffen. ‘Ik heb die boot met pijn in m’n hart verkocht toen ik naar Australië vertrok. In Sydney is de drang naar een eigen boot nooit verdwenen. Het enthousiasme van Daan versterkte mijn gevoel en het plan om samen boten te maken was al snel rond.’ Daan bevestigt en vult aan: ‘Twee dagen na het ontstaan van het idee waren we los. Meindert had een investeerder gevonden voor ons ontwerp en daarmee hadden we onze eerste boot in Australië verkocht. Dat gaf ons een vliegende start.’

‘Het leuke is dat er daar nog niemand was met een sloep en zoveel power in zijn boot,’ kijkt Meindert terug. Hij vond het maximum van 70 pk te weinig en stelde voor om een motor met140 pk te installeren. ‘Eigenlijk was het eerste sloepje daar niet voor bestemd, maar we hadden de boot verstevigd en met wat passen en meten kon die zwaardere motor erin. Het was wel een heel licht bootje, dus die vloog over het water. Nu, na jaren ontwikkeling, hebben we een volwaardig design en vaart een DAMSKO comfortabel op zowel hoge snelheden en hoge golven, als cruisend door de grachten.’

Vol praktische vindingrijkheid

Wie aan boord stapt van de DAMSKO ziet dat er aan alle gemakken is gedacht. ‘We varen zelf graag en denken vanuit de gebruikerskant,’ legt Meindert uit. ‘We hebben vanaf de eerste dag dat we met onze sloepen voeren een lijstje bijgehouden met verbeterpunten. We zagen bijvoorbeeld dat mensen een bieropener zochten, dus hebben we een geïntegreerde bieropener met een bakje eronder ingebouwd. Omdat de boot zo snel vaart moeten mensen zich goed vast kunnen houden, dus er zijn overal handgrepen aangebracht waarmee je jezelf aan boord kunt houden.’ Daan wijst me op de tafel voor de stuurconsole die tevens een koelbox bevat. ‘Hier wil je een drankje of hapje op kunnen zetten. We hebben daarom een lade ingebouwd die je aan de voorkant kunt opentrekken. Zo kun je je lege glas op de tafel zetten en heb je je handen vrij voor het pakken van een nieuw drankje.’ Naast de tafel zijn ook handige flessenhouders te vinden, een van de drie is hoekig speciaal voor een bakje of vierkante fles. De sloep is functioneel ingericht, hufterproof, maar wel mooi afgewerkt. ‘We richten ons op jonge en avontuurlijke mensen. Een feestje aan boord gecombineerd met waterskiën en wakeboarden achter de boot daar kunnen we onszelf in vinden en dat willen we ook uitdragen. Dat kan ook buiten de Amsterdamse grachten. In het buitenland proberen we te laten zien dat je met deze boot samen met een groep vrienden een feestje kunt vieren, maar ook dat de afstanden van het ene naar het andere strand snel af te leggen zijn. Dat is wat je bijvoorbeeld in Miami veel ziet.’

Spelevaren

We zijn inmiddels op het Markermeer en kunnen uittesten wat de sloep in zijn mars heeft. Ik druk de gashendel naar voren en de boeg komt omhoog. Als snel zakt deze weer naar beneden en al planerend neemt de snelheid toe naar iets boven de 40 knopen. Het insturen van bochten gaat gemakkelijk door het hydraulische stuursysteem. Ondanks dat de boot stabiel op een wang ligt, neemt de zijwaartse kracht toe met deze snelheid en is het nodig om in de bochten een van de handgrepen vast te pakken. Dit geeft juist het gevoel dat je wil hebben op deze stoere schuit. Ik stuur over de golven van de volgboot en verwacht een klapper, zoals je normaal met een RIB maakt. Er gebeurt helemaal niks, dankzij de golfbreker op de boeg. We vliegen soepel over de waterribbels heen. De sloep doet haar naam eer aan, want ze vaart echt “lekker”. Met de haren strak naar achter door de windstroom zie ik Daan en Meindert vol trost genieten van hun ontwerp.

‘Zullen we de wakeboardpaal installeren?’, roept Daan. Het water lijkt nog fris en omdat één iemand zijn wetsuit niet bewust had vergeten, mag marketingmedewerker Derk Egeler het water in. ‘Het valt mee’, roept hij vanuit het water terwijl ik hem de lijn toewerp. Even positioneren en we geven gas. We trekken Derk het water uit en hij trekt zijn trukendoos open met een aantal fraaie sprongen over de hekgolf. Het idee om te wakeboarden achter een sloep is even wennen, maar de DAMSKO leent zich hier erg goed voor. ‘Varen gaat om plezier maken op het water en daar past wat ons betreft wakeboarden ook bij. Het leuke is dat je na zo’n wakeboardsessie met de sloep comfortabel ten anker kunt liggen om van de zon en een borrel te genieten.’ Het ankeren slaan we vandaag over. W e schutten bij de Oranjesluizen en zetten koers naar de grachtengordel. Het is tijd voor een welverdiende borrel, dus de koelbox wordt opengetrokken en we sluiten de dag af op de wateren van de hoofdstad.

Zeewaardig

Het geheim van de snelheid zit hem onder andere in het gebruik van de sterndrives, aangedreven door een krachtpatser van MerCruiser met 250 pk. Een maatje minder is optioneel. De rompvorm is aangepast op de snelheid, want waar een klassieke sloep door het water snijdt, is de Damsko 750 gevormd om te planeren. Wel bevat de boeg een diepe V-bodem om door de golven te snijden. Dit maakt onder meer dat de boot heel stabiel ligt tijdens het varen. Opvallend is de kenmerkende zeeg die is aangebracht in de lijn van de reling. De hoge boeg geeft geen extra snelheid, maar zorgt wel voor de uitstraling van een snelvarende boot. Daan vergelijkt het met een Porsche die voor het stoplicht staat. ‘Daarvan zie je ook dat het een racemonster is, die snelheid willen wij met de DAMSKO ook uitstralen.’ Een bijkomend voordeel van de hoge boeg is dat je weinig last hebt van spatwater, iets waar de sprayrails nog eens extra aan bijdragen. Mocht er toch een golf in de kuip belanden dan loopt het water via de dikke buizen van de zelflosers de boot weer uit. Dit maakt de sloep naast toerboot in de Amsterdamse grachten ook ideaal voor een tochtje buitenom naar de Wadden. Later merk ik dat de hoge boeg ook een voordeel heeft bij het in- en uitstappen aan de hoge kade langs de Amsterdamse grachten.

Cabin?

De DAMSKO met cabin is de nieuwste boot in de lijn van Lekker Boats. De cabin is netjes weggewerkt in de boeg en daar heeft Daan een uitgesproken mening over. ‘Als ik iets heel lelijk vind is het een hoge cabin. Dat hebben we opgelost met de hoge boeg, zodat we deze ruimte kunnen wegwerken en dezelfde kenmerkende lijn van Lekker Boats behouden.’ De cabin zorgt daarmee meteen voor een mooi zitgedeelte waar kussens op kunnen. Een heerlijk plekje om te zonnen. Binnenin de cabin is een wc ingebouwd. Aan de zijkanten is een zitgedeelte ingericht, dat ook als slaapplaats voor twee personen kan fungeren. Niet luxe, maar het voldoet voor een meerdaagse tocht.

Nederlandse ambacht

De sloepen worden in Nederland gebouwd. ‘Een van de redenen is dat de productieketen hier goed op elkaar is ingespeeld,’ zo vertelt Daan. ‘We hebben eerst geprobeerd om in Australië de productie op te zetten, maar we merkten al snel dat het daar niet zo gemakkelijk is. Leveranciers kennen elkaar in Nederland en weten wat ze aan elkaar hebben. Zo weet de spuiter hier precies wat hij moet doen omdat hij veel vaker met boten werkt. In Australië en andere landen is dat gek genoeg niet zo vanzelfsprekend.

De productie begint met een casco en we merkten dat ze in Australië alleen maar vierkanten lassen, met andere woorden de kennis in Nederland is op dit gebied gewoon veel verder.’ In Australië zijn er veel bedrijven die naar Azië uitwijken om daar hun boten te laten produceren. Dat zien de twee kompanen niet zitten. ‘Het is lastig communiceren met mensen zo ver weg en dan is de kans groter dat het eindresultaat niet is zoals ik het wil hebben. In Nederland kan ik mijn idee veel beter overbrengen, is de kwaliteit veel hoger en kunnen ze in allerlei vormen lassen. De lijnen zijn korter en dat maakt het proces prettiger en sneller.’ De markt voor sloepen in Sydney is nog niet groot, maar de jongemannen hebben wel een naam neergezet. De boot past in een zeecontainer en is daarmee ook leverbaar op de wateren waar het ooit begon.