Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Nieuwe Amel voor wereldreizigers

De tweemasters van Amel staan al jaren te boek als betrouwbare jachten, waarmee je comfortabel rond de wereld kunt zeilen. Dit jaar stapte de werf ineens af van de configuratie met twee masten. In Cannes werd een compleet nieuwe Amel 50 gedoopt.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

De Vieux Port in het centrum van Cannes baadt nog in de avondzon als de champagne over de spiegel van de Amel 50 vloeit. Zojuist heeft Emmanuel Poujeade, directeur van Amel, het nieuwe model welkom geheten als de nieuwste loot aan de imposante vloot van Amel-jachten.

Naast de nieuwkomer ligt een vertrouwde Amel 55. Het is de representant van het type solide tweemasters dat Amel al sinds de tweede helft van de vorige eeuw wereldfaam heeft bezorgd. Allemaal langeafstand zeilers, zoals de Super Maramu, waarvan er indertijd in La Rochelle grote aantallen zijn gebouwd.

  

Veilig en zeewaardig

Emmanuel Poujeade verklaart de omslag als volgt: ‘Zoals je ziet voegt deze

Amel 50 een geheel nieuw silhouet toe aan onze range. Begin vorig jaar

hebben we, samen met de ontwerpers en onze staf, bij elkaar gezeten en ons twee dingen afgevraagd: hoe zou een nieuwe Amel eruit kunnen zien en hoe zouden we daarmee een nieuwe doelgroep kunnen bereiken. Het antwoord was snel duidelijk. Het moest een 50-voeter worden, sloepgetuigd en voorzien van de modernste innovaties van dit moment. Uiteraard mochten we daarbij de kernwaarden van ons merk niet uit het oog verliezen.

De oprichter van ons bedrijf, Henri Amel, heeft ons altijd voorgehouden dat een Amel jacht uiterst veilig een zeewaardig moet zijn. Bovendien hebben we altijd nagestreefd dat onze jachten zonder extra bemanning gevaren moeten kunnen worden. We zijn ervan overtuigd dat we met deze nieuwe Amel 50 volledig in die opdracht zijn geslaagd. De dubbele roeren en de rechte boeg, het trendy interieur en de handzame bediening maken dat dit jacht volledig past in het wensenpatroon van de moderne zeiler. We vertrouwen erop dat de afmetingen en prijs van dit jacht zodanig gekozen zijn dat de Amel 50 voor ons een nieuwe doelgroep zal aanboren. Zeilers die voor comfort en veiligheid kiezen en die grote kustreizen voor ogen hebben of misschien zelfs een wereldreis willen maken.’

Trendy looks

Met de gestileerde hardtop boven de cockpit, de lange deklijnen,

de vele rechthoekige ramen in de romp en de moderne, rechte

boeg oogt de nieuwe Amel 50 inderdaad trendy. Amel heeft er ook bij dit schip alles aan gedaan om de veiligheid en het zeilgemak te waarborgen. Een dubbele furling voorstag plus een boegspriet laten aan de schipper volop keuzes voor de zeilvoering op het voorschip. Zonder veel moeite kun je wisselen tussen fok, genua en halfwinder of de code-0.

Ook achter de mast kan het zeiloppervlak eenvoudig worden aangepast, het grootzeil rolt namelijk mechanisch in de mast. Een viertal solide elektrische winches, achteraan in de cockpit, beloven voldoende kracht om de vallen en schoten met een simpele druk op de knop te bedienen. Wat de zeilvoering betreft is op dit jacht echt geen extra bemanningslid nodig!

Door de grote ramen krijgt het interieur bijzonder veel daglicht

Comfort

We gaan aan boord, en het eerste opvallende aspect is het flink verhoogde achterdek, dat de instap vanaf de steiger wat ingewikkelder maakt. Waar bijna alle zeiljachten tegenwoordig juist een open achterdek hebben, is men hier duidelijk trouw gebleven aan de authentieke stijl van de “oude” Amel tweemasters. Eenmaal aan boord blijkt die verhoging een slimme vondst. De

kuip is hierdoor, ook van achteren, goed beschermd en de (eronder gelegen) achterhut heeft extra stahoogte. Bovendien fungeert het hoge achterdek op zonnige dagen, zoals vandaag, als een riant lounge-plateau. De spiegel van de Amel 50 kan geopend worden, nee, niet als garage voor de dinghy, maar als uitklapbaar zwemplatform.

Mocht je een dinghy willen meenemen, dan worden davits aanbevolen. De cockpit biedt met zijn hardtop en met de vaste ramen naar het voordek niet alleen veel beschutting, maar is meteen een cosy buitenterras met een rondzit. De stuurstoel en het tegen de opbouw gemonteerde stuurwiel, geven mij even het idee dat ik me op een motorjacht bevindt. Gelukkig biedt een schuifluik in het dak hier toch nog zicht op het grootzeil. Ik vraag me hardop af hoe je met deze stuurstoel en dit stuurwiel onder helling kunt sturen, maar uit het antwoord van mijn gastheer van vandaag blijkt dat men bij Amel vooral focust op lange tochten: hij lacht namelijk mijn vraag weg met de woorden: ‘Je moet gewoon de autopilot inschakelen!’

  

Accommodatie

Het moet gezegd worden, onderdeks biedt de nieuwe Amel 50 veel moois. Dankzij de grote rechthoekige ramen, de luiken en de lichte eiken betimmering krijgt het interieur bijzonder veel daglicht. Het visuele contact met buiten is uniek, eigenlijk net als een decksaloon. Omdat de instap naar de salon iets uit het midden naar stuurboord is verplaatst, blijft beneden aan bakboord ruimte voor een bijzonder grote navigatiehoek - annex bureau - met een tweepersoons zitbank. Door het ontbreken van een keuken in de salon is hier beneden voldoende ruimte beschikbaar voor zowel een eethoek aan bakboord als een zithoek aan stuurboord. Met de verplaatsbare hockers kunnen gemakkelijk zes personen aanschuiven voor een culinair hoogstandje.

Die maaltijd kan namelijk uitstekend bereid worden in de lange keuken aan stuurboord die, net als thuis, voorzien is van alle moderne gemakken: dubbele spoelbak, koelkast, vriezer, oven en magnetron met vele roestvrijstalen fronten voor een luxe uitstraling. Op de juiste plaatsen in de keuken en de salon zijn grijpstangen aangebracht. Dit jacht is voorbereid op lange tochten en daarom hebben de ontwerpers extra aandacht besteed aan opbergruimte. Onder de vloer en in de wanden zijn tal van luiken en kasten ingebouwd. De toegang tot de beide gastenhutten bevindt zich voor de maststeun in het vooronder. Voorin een VIP-cabine met tweepersoons bed, die overigens niet zou misstaan als eigenaarshut, en aan stuurboord een kleinere tweepersoons cabine met stapelbedden. De gezamenlijke badkamer met dagtoilet en douche vind je er tegenover, aan bakboord.

   

Meesterstuk

Het meesterstuk op dit jacht is de owners cabin over de volle breedte in het achterschip. Dankzij het verhoogde achterdek is hier een enorme ruimte gecreëerd. Dit domein garandeert ook privacy op lange reizen. Grote ramen in de romp en dekluiken zorgen ook hier weer voor mooi daglicht en uitzicht. Het kingsize bed wordt geflankeerd door een zitbank en een bureautje. De badkamer, met riante douche, is toegankelijk aan bakboord. De ingebouwde airco zorgt op deze warme dag voor een aangenaam klimaat.

Vijftig jaar vakmanschap!

Henri Amel, bijgenaamd Cap’taine, begon zijn bedrijf vijftig jaar geleden in Hyères. Aanvankelijk ontwierp hij jachten die elders werden gebouwd, maar na twee jaar had hij zoveel bekendheid vergaard dat hij een eigen werf kon beginnen in La Rochelle. Het meest succesvolle model door de jaren heen was de Super Maramu, waarvan de eerste in 1988 werd gepresenteerd en waarvan tussen 1988 en 2006 in La Rochelle maar liefst 479 exemplaren werden gebouwd. Meer recente modellen zijn de Amel 64 (20 verkochte jachten) en sinds 2011 is de Amel 55, met 61 verkochte jachten, uiterst populair gebleken.

Samenvatting

Met de nieuwe Amel 50 speelt de werf goed in op de vraag naar een trendy langeafstandszeiler. Door het beperken van de zeilhandelingen en de hulp van de elektrische lieren is het mogelijk om dit jacht zonder bemanning te zeilen. Grote tochten vragen ook om comfort en privacy aan boord en ook op dit onderdeel zijn de ontwerpers daar prima geslaagd. De prijs van dit alles is beslist concurrerend in de huidige markt van 50-voeters. Niet voor niets is de Amel 50 nu al genomineerd als “Yacht of The Year 2018”.

  

Techspecs Amel 50

Ontwerp in- & exterieur: Berret-Racoupeau Design en Amel Design Team

Werf: Amel, Perigny, Frankrijk

Bouwmateriaal: Sandwich Vacuüm Infused Composite

Lengte over alles: 15,51 m

Lengte waterlijn: 14,50 m

Breedte: 4,79 m

Breedte waterlijn: 4,06 m

Diepgang: 2,15 m

Waterverplaatsing: 18.750 kg (licht) 22.200 kg (geladen)

Ballast: 5.360 kg

Voortstuwing: Volvo 110 Pk

Drinkwater: 600 liter

Brandstof: 675 liter

Grijs water: 75 liter

Aantal cabines: Eigenaarshut met badkamer, 2 gastenhutten met badkamer

Grootzeil: 62 m2

Genua: 64 m2

Keerfok: 24 m2

Prijs: Vanaf € 750.000 excl. btw

CE-norm: Categorie A

Informatie: Amel SA Atlantic, Rue Joseph Cugnot 8, 17183 Perigny (FR)

Voor Nederland en België: Antoine Rioton, Amel sales director

Telefoon: +33 546 55 17 31

Internet: www.amel.fr