Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Vanquish 54: een betrouwbare krachtpatser

Luxe komt samen in de havens van Ibiza: in Blue Marlin Marina ligt de Ibizavloot van Vanquish Yachts. Zes powerboats met party-allure van Nederlandse bodem. Nautique stapte aan boord van de nieuwe Vanquish 54 voor een proefvaart.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

We rijden het parkeerterrein van de Blue Marlin Marina op, waar we hebben afgesproken met Ramon van der Hoofd, de locale vertegenwoordiger van Vanquish Yachts. Nadat we de nederige huurauto tussen twee Porches hebben geparkeerd, genieten we eerst even bij de Blue Marlin bar van een ijskoffie. De zon staat al schuin aan de hemel en de koffieverkoeling uit de mooi opgemaakte cocktailglazen is erg welkom. ‘We hebben hier een vloot van zes boten liggen,’ vertelt Ramon. ‘Ze liggen hier voor de charter en het loopt aan een stuk door. Voor-, hoofd- of naseizoen, het maakt eigenlijk niet veel verschil. We zijn erg populair hier op Ibiza, dus ze varen veel en dat hoort ook met een boot.’

  

Ook vandaag zijn we niet de enigen die aan boord mogen stappen van de Vanquishvloot, alle zes de boten varen uit. Kenmerkend voor de Vanquishlijn, oplopend van 16 tot 90 voet, is dat alle boten 40 knopen of sneller kunnen varen. Ideaal om van baai naar baai te cruisen in een mum van tijd. ‘Meestal varen de gasten naar Formentera,’ vervolgt Ramon. ‘Ze zoeken daar een mooi baaitje voor de lunch en wat waterpret. Er is voldoende ruimte aan boord voor een tender en als gasten dat willen leggen we ook SeaBobs aan boord voor de onderwater ervaring. Iedere dag komen de gasten weer voldaan terug.’

Ideale partyboot

Ramon neemt ons eerst mee naar de steiger, waar vijf van de zes boten worden klaargemaakt voor vertrek. De boeg van de sportieve boten is typerend voor het merk, evenals het verdiepte gangboord langs de opbouw. De aluminium romp is zo ontworpen

dat de motor relatief weinig brandstof verbruikt, wat het vaarbereik weer vergroot. Aan de steiger waar we op dat moment staan, is nog geen plekje gevonden voor de gloednieuwe Vanquish 54, maar aan de andere kant van de haven ligt de witte dame genaamd Diva in de zon op ons te wachten.

Opvallend is de ruime indeling aan dek. Vanaf het zwemplateau loop je direct langs het eerste zonnedek en aansluitend een ruim zitgedeelte met een tafel. Op het voordek is ruimte voor drie tot vier personen op de loungebedden en in de boeg is nog een zitgedeelte voor zes personen. De eigenaar noemt het de ideale partyboot en daar kunnen wij hem geen ongelijk in geven. De ruime indeling met veel zit- en liggedeeltes aan dek bieden genoeg plaats voor een fijn gezelschap. Iedereen kan zich vrijelijk verplaatsen of een dansje wagen. De twee ijskasten aan dek met een koeler voor wijn en champagne passen dan ook volledig bij het doel van de boot. Wij nemen vooralsnog een flesje water in de warme zon.

Nieuw vlaggenschip

De VQ 54 is gebaseerd op haar voorganger, de VQ 48. In de nieuwe lijn zet Vanquish een stap op verschillende vlakken, zoals meer opbergruimte. Uiteraard is de boot iets langer dan de 48, waardoor er meer ruimte is voor een tender, duikequipment en andere attributen voor heerlijk waterpret. In de garage van deze Vanquish 54 ligt een Williams 285 Turbojet. Naast deze tender is voldoende opbergruimte, waar we onder andere zwemvesten en een wakeboard zien liggen om te wakeboarden achter de Turbojet. Met een druk op de knop sluit de kap van de garage zich weer tot zonnedek. De garage heeft in de spiegel een aparte achterklep, zodat de tender gemakkelijk te water kan en het zonnedek intact blijft. Met de garage dicht heb je de beschikking over een ruime beach area.

Zelfs op de boeg van de Vanquish 54 is een zitgedeelte.

Anders dan bij haar voorganger, de VQ 48, valt meteen op dat de sportieve bestuurdersstoelen ontbreken. Bij de VQ 54 is gekozen voor het comfort van een brede bank, waar gemakkelijk meerdere mensen op passen. De werf ontwerpt haar boten naar de wensen van haar klanten en voor deze VQ54 ontbreken de hutten met bedden. ‘De eigenaar wil alleen dagtochtjes maken en slaapt liever aan wal. Bedden zijn voor hem dus overbodig en daar is dit ontwerp op aangepast. Hij heeft nu meer ruimte voor andere zaken aan boord,’ legt Ramon uit. En zo heeft elk Vanquish haar eigen unieke kenmerken naar wens van de klant.

Feel the power

Als de motoren starten voelen en horen we meteen de kracht van het schip. ‘In de haven moeten we nog even rustig varen,’ glimlacht Ramon, ‘als we de hoek om zijn voel je de echte power. Het is een combinatie van de krachtige motoren en de enorme schroeven die eronder zitten. Je zet meteen veel in beweging als je deze laat ronddraaien.’ Het belooft veel goeds, want we willen uiteraard voelen wat deze krachtige dame in haar mars heeft. Tijdens het uitvaren halen we de stootwillen binnen, waarna Ramon de kikkers in het gangboord laat verdwijnen.

  

We kijken mee op de apparatuur en zetten koers naar buiten. Als Ramon de gashendel naar voren drukt versnelt de boot zonder moeite naar 30 knopen. We wisselen van plek en ik neem het stuurwiel in handen. Het gehele bedieningspaneel bevindt zich binnen handbereik en de meters zijn logisch geplaatst en gemakkelijk af te lezen. Vanaf de bestuurdersstoel is de gehele boot goed te overzien. In de Middellandse Zee liggen hier en daar kleine boeitjes van vissers en met een kleine trim van de motoren, daalt de neus van de boot wat naar beneden voor een beter zicht. ‘Als je zelf beter zichtbaar wilt zijn, kun je de motoren weer wat hoger trimmen,’ legt Ramon uit. En we worden op de voet gevolgd door een witte staart van opspannend water. Niet efficiënt, wel leuk om te zien.

Spelen met de golven

Inmiddels is de gehele Vanquishvloot ons gevolgd, ze blazen in volle snelheid naar Formentera. De zeegang is redelijk rustig en daarom grijpt Ramon dit moment aan om te laten zien wat de powerboat met golven doet. We draaien achter de Vanquish 48 langs en knallen met 45 knopen snelheid over de hekgolf heen. De neus komt wat omhoog en baant zich een weg over de golf heen. Zonder moeite trotseren we de landing. Ook op dit vlak is de VQ54 geslaagd. We varen nog even met de vloot op, waardoor de werking van de boeg in de golven goed te zien is bij de buren. Op volle snelheid klieven en springen ze zonder problemen door de golven. We zetten een scherpe bocht naar links in; de boot gaat stabiel op haar zij liggen. Na een ronde van 360 graden stuur ik naar rechts en vloeiend draait ze op haar andere zij. De VQ 54 reageert snel en soepel, ze stuurt zeer prettig.

  

Standaard is de VQ54 uitgerust met twee MAN I 6 zescilinder motoren, van 800 pk per stuk. Samen zijn ze goed voor een snelheid van 45 knopen. Mocht dit niet voldoende zijn, dan kan de VQ54 uitgebreid worden met de Veloce-versie. Daarmee neemt de topsnelheid toe tot 50+ knopen. In 2016 won de MAN I6-800 de Red Dot Award won voor het innovatieve design van de diesel motor.

Alles is mogelijk

Met zijn voorliefde voor slimme technologie startte Tom Steentjes in 2012 met Vanquish Yachts. Voordat hij met de werf begon, had Tom een bedrijf dat leverde aan de fastfood industrie. Zijn efficiëntie in productie nam hij mee naar de werf en in 2013 was het eerste ontwerp klaar voor een proefvaart. Daarop volgden al snel andere modellen voor verschillende klanten. Voor elk een eigen ontwerp, maar alle met eenzelfde aluminium romp als basis. Volgens Tom is alles mogelijk, maar geen van de boten zou precies hetzelfde moeten zijn als een andere.

Samenvatting

Het Nederlandse Vanquish Yachts heeft snel naam gemaakt in de internationale markt van snelle high end boten. De werf werkt met aluminium rompen en omdat zij geen mallen gebruiken ontstaat er iedere keer weer een unieke boot. In 2016 lanceerde Vanquish de VQ48 als vlaggenschip, die in zomer 2017 werd opgevolgd door de VQ16, VQ43 mk2, VQ48DC en de VQ54. Het is een echte powerboat met een typisch Vanquish design. Met de VQ75 en VQ90 waagt Vanquish zich voor het eerst op de markt van superjachten, een nieuw avontuur van de snelgroeiende Nederlandse werf.

  

Techspecs Vanquish 54

Ontwerp in- en exterieur: Guido de Groot en Studio Delta

Werf: Vanquish Yachts, Steenwijk, Nederland

Bouwmateriaal: Aluminium

Lengte over alles: 16,60 m

Lengte waterlijn: 14,2 m

Breedte: 4,91 m

Breedte waterlijn: 4,06

Diepgang: 0,8 m

Waterverplaatsing: 17.000 kg

Voortstuwing: MAN I6-800, 2x800 pk

Drinkwater: 215 liter

Brandstof: 1500 liter

Grijs water: 88 liter

Aantal cabines: Custom

Prijs: Vanaf 1.625.000 excl. btw

CE norm: Categorie B

Informatie: Vanquish Yachts, Koematen 54, 8331 TK Steenwijk

Telefoon: +31(0) 522 700 236

Website: www.vanquish-yachts.com