Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Is "Xtension" de nieuwe trend?

De Italiaanse architect Valerio Rivellini staat bekend om zijn vernieuwende creaties. Nautique sprak hem in Cannes aan boord van zijn revolutionaire EVO, met tal van extensions, zoals een uitschuifbare en multifunctionele beach area.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Valerio Rivellini lacht, schuift de gashandels naar voren en ik zie de snelheid van de EVO sportcruiser langzaam oplopen naar bijna 40 knopen. Achter het teakhouten achterdek kolkt een schuimende hekgolf in wit, turquoise en diepblauw. ‘Take care, some waves,’ roept hij, als we op volle snelheid achter een ander jacht langs kruisen. Vandaag is het druk in de zonovergoten baai van Cannes en dus gaan we op zoek naar een rustig stukje, verderop langs de kust. Even later laten we daar het motorjacht stoppen en dan kan, wat ons betreft, de demonstratie beginnen.

  

Italiaans minimalisme

EVO Yachts is een jonge Italiaanse jachtwerf uit Napels, die vandaag precies twee jaar bestaat. In die korte tijd heeft het bedrijf internationaal naam gemaakt met de productie van bijzondere 43-voets sportcruisers. De EVO’s zijn een gedurfde mix van Italiaanse elegantie, superieur technisch vernuft en vooral functionaliteit. De ideeën komen van de tekentafels van onze bescheiden gastheer van vandaag, Valerio Rivellini. Het uiterlijk van het snelle jacht is strak, trendy en minimalistisch, met veel rechte lijnen. Zo strookt het teakhouten voordek precies met de brede randen van de hoge romp, een voetlijst of railing ontbreken. Ook de ramen en het zwarte windscherm zijn hoekig. Het lijkt wel alsof de 40-voeter is ontworpen met een knipoog naar de motorjachten van Wally. Vooral met de (optionele) T-top van zwart carbon oogt de EVO, net als de Wally’s, futuristisch.

Dichtbij het water

Rivellini noemt zijn creatie zelf: ‘Een combinatie van vorm, functionaliteit en vooral fun!’ Hij licht toe: ‘Weet je, ik heb een jacht willen ontwerpen dat bedoeld is voor een totaal nieuwe generatie kopers. Mensen die nog geen vooringenomen beeld hebben van de ouderwetse lijnen van een open sportcruiser. Mensen die houden van snelheid, lekker willen loungen en soms graag vrienden uitnodigen voor een party aan boord. Verder heb ik geconstateerd dat iedereen tegenwoordig graag dichtbij het water wil zitten. Noem het maar het “beach”-gevoel.

'Een simpel zwemplatform is tegenwoordig niet genoeg, ze willen ruimte op het achterdek. Je ziet het nu op bijna alle nieuwe jachten, zowel motor- als zeiljachten. Ze hebben allemaal een grote plek om lekker te luieren en te zonnen. Met die basisvoorwaarden zijn we gaan stoeien, out-of-the-box dus. Eigenlijk hebben we geprobeerd om de sportcruiser opnieuw uit

te vinden. Die hoekige vormen en de stompe neus van deze EVO zijn echt iets van deze tijd.

Het uitbreiden van de beach area naar party-deck is na een druk op de knop binnen een paar minuten voltooid.

'Ontwerptechnisch zijn er tegenwoordig bijna geen grenzen meer. Qua bouwmaterialen, hydraulica en domotica kun je bijna alles wat je bedenkt fabriceren. En ja, zo’n open jacht als dit moet tegenwoordig natuurlijk ook snel kunnen varen en gemakkelijk manoeuvreren. Daarom hebben we voor de Volvo IPS 600 gekozen. Een betrouwbaar systeem dat, heel simplistisch, met een joystick bestuurd kan worden. Het resultaat van dit alles is deze EVO-lijn. Het zijn multifunctionele trendy sportcruisers. Dat kan dankzij de mogelijkheid om de configuratie compleet te veranderen. We noemen dat “Xtension”. Ik zal je zo laten zien wat we daarmee bedoelen.’

Uitschuiftruc

Na een druk op het Garmin touchscreen in de stuurstand, schuiven de beide wanden van de romp op het achterdek langzaam naar buiten en lijkt het haast of de breedte van het jacht zich verdubbelt. Na een paar minuten is het achterschip veranderd in een enorm teakhouten party-deck. Een volgende druk op een knop laat het achterste deel van het dek naar achteren klappen en dit wordt achter de spiegel geparkeerd als zwemplatform.

Valerio: ‘Zoals je ziet hebben we nu een leeg achterdek van 26 vierkante meter en dat zwemplatform is niet alleen om te  zwemmen. Het platform kan, inclusief de trap, hydraulisch in alle standen geparkeerd worden. Je kunt het dus ook gebruiken als opstapje om in de haven, zonder loopplank, van de steiger aan boord te stappen of als parkeerplaats voor een dinghy of waterscooter. Voor een diner op het achterdek hoef je overigens niet met tafels of stoelen te gaan slepen, de tafel komt hydraulisch uit de vloer en de loungebanken langs de buitenkanten van het dek worden dan eenvoudig aangeschoven.

  

'Mocht je nog meer zitplaatsen willen, dan hebben we op het middendek multifunctionele kubussen staan. Die zijn met een simpele klik in de vloer bevestigd en kunnen op veel andere plaatsen, dus ook op het achterdek, worden vastgezet. Die hockers zijn trouwens zonder de kussens ook ideale bijzettafels en je kunt er je spullen in opbergen.’ Met een trotse blik concludeert hij: ‘Zoals je ziet is bijna alles hier aan boord multifunctioneel.’

Metamorfoses

De verschillende metamorfoses van het achterdek gaan nog even door en daarbij blijkt dat desgewenst ook twee voorgevormde ligstoelen hydraulisch uit de vloer kunnen komen. Vervolgens wordt het achterdek weer geleegd en veranderen de zitbanken in 6 matrassen op een ruim 6 meter brede loungevloer. Ook de cockpit heeft nog enkele verrassingen in petto. Zo herbergt de voet van de dubbele stuurstand een enorme koelkast en onder een klep aan bakboord zit een aanrecht, compleet met wasbak en inductiekookplaat verstopt. De stuurstand is extreem eenvoudig gehouden. Het fraaie dashboard is puur design. In een golvende plaat massief teakhout zijn twee Garmin flatscreens aangebracht. Behalve de gashandels, een joystick en het stuurwiel zijn er geen meters of knoppen te vinden. De carbon T-top beschut de cockpit tegen de zon en ook in dat dak zitten weer verrassingen verstopt, zoals een schuifluik boven de stuurstand en een uitschuifbare bimini aan de achterzijde.

  

Volgens Valerio is alle techniek aan boord simpel te bedienen. Hij licht toe: ‘Voor de veiligheid hebben we gezorgd dat je alle extensies op drie manieren kunt uitschuiven. Via het touchscreen in de stuurstand, via een app op tablet of telefoon en desgewenst gewoon handmatig.’ Onderdeks heeft de 43-voeter verrassend veel accommodatie te bieden voor een “open” motorjacht. Dat vooronder bereik je overigens via een gestileerde, geheel doorzichtige, trap. Alweer eens stukje puur Italiaans design. De ruime dinette in het voorschip kan eenvoudig worden omgebouwd tot een riant tweepersoons bed. Aan stuurboord, onder de stuurstand, is plaats gevonden voor een riante badkamer met aparte douche, en een deur aan bakboord geeft toegang tot een tweede tweepersoons hut onder het middenschip.

Conclusie

Het merk EVO Yachts is nu al niet meer weg te denken uit de markt van snelle sportcruisers. De Italiaanse nieuwkomer vergaarde in nauwelijks twee jaar tijd grote bekendheid, dankzij de vele toegepaste innovaties die breed werden uitgemeten in de internationale media. De EVO 43 staat daarin meermaals te boek als een hebbeding voor de ultieme playboy! Het is logisch dat er belangstelling bestaat voor grotere jachten binnen hetzelfde concept en we zijn erg benieuwd naar de volgende creaties van EVO en Valerio Rivellini.

Nog meer EVO's gepland

In Cannes presenteerde EVO deze maand een nieuwe versie van de EVO 43: de EVO WA (Walk Around). Zoals de naam al zegt heeft het jacht (verdiepte) gangboorden en een verlaagd voordek. Hierdoor kun je gemakkelijk (en vooral veilig!) naar voren lopen om aan te leggen of te ankeren. Daarbij komt dat op het voorschip eventueel nog een extra zonnebed geïnstalleerd kan worden. Opvallend is dat deze verandering van het dek geen gevolgen heeft voor de ruimte in het interieur. Volgens de marketing manager van EVO, Corrado del Fanti, is met de nieuwe EVO Walk Around slechts een eerste stap gezet naar de introductie van nieuwe modellen. Op de werf wordt nu al druk gewerkt aan een 30-voeter, die EVO R3 zal heten en die in september 2018 wordt gepresenteerd. Een jaar later, in september 2019 verwacht men een 50- en een 60-voeter te kunnen tonen, de EVO R5 en R6 dus. De nieuwe EVO’s zullen telkens op de boatshow in Cannes hun première gaan beleven.

  

Techspecs EVO (4) WA (Walk Around)

Werf: Blu Emme Yachts

Ontwerp: Valerio Rivellini

Bouwmateriaal: Vinylester infusion en Carbon Lengte over alles 13,12 m

Lengte: waterlijn 11,35 m

Breedte: 4,52 m / 6,31 m

Diepgang: 1,10 m

Accommodatie: Onderdeks 1 dinette, 2 tweepersoons hutten en 1 badkamer met wc en douche

Accommodatie: Bovendeks stuurstand, kitchenette met koelkast en dinette annex loungedeck

Voortstuwing: Volvo Penta IPS 600 (2 x 435 Pk) Brandstof 1.000 liter

Drinkwater: 400 liter

Topsnelheid: 40 knopen

Kruissnelheid: 32 knopen

Actieradius: 300 Mijl

Capaciteit: maximaal 12 personen aan boord CE categorie A

Prijs: Vanaf € 517.000 ex BTW

Informatie: Orange Yachting, Jachthaven 1, 2172 JX Sassenheim

Telefoon: +31 653419625

Internet: www.orangeyachting.com