Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

20 vragen aan Tom Holkenborg

Filmcomponist Tom Holkenborg (49), ook bekend als Junkie XL, verzorgde na soundtracks voor onder meer Deadpool de muziek voor Brimstone, Martin Koolhoven's horrorwestern. 20 vragen over honderdurige werkweken, paniekaanvallen, groenteshakes en meer

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

1 Wie is volgens jou de beste filmcomponist aller tijden?

Ennio Morricone. Ik vind zijn laatste werken niet zo speciaal, maar wat hij in de jaren zestig en zeventig heeft gedaan is echt te gek. In Once Upon a Time in America is hij op zijn best.

2 Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd van jouw mentor, meestercomponist Hans Zimmer?

Dat je heel goed moet luisteren naar dat wat niet gezegd wordt. Je werkt als filmcomponist altijd met een groep mensen – de regisseur, de producent, de filmstudio’s – die praten over de film, maar soms onbedoeld iets niet zeggen. Toen ik bezig was met de score voor Divergent zat ik met vier mensen in dezelfde ruimte die allemaal iets anders zeiden, maar wat ze bedoelden te zeggen – dat de muziek voor de scène niet klopt – zeiden ze niet. Toen heeft Hans me even apart genomen en zei: dit is precies zo’n moment waar ik het eerder met je over heb gehad. Nu moet je weggooien wat je hebt en opnieuw beginnen.

3 Welk moment zou je nog eens over willen doen?

Dat zijn er zoveel. Ik heb mijn eerste manager van Junkie XL, Flip van Ommeren, op een heel lullige manier ontslagen. Dat zou ik graag over willen doen. Het was zo’n hectische periode. Ik had te veel angst dat het niet goed ging met mijn carrière en luisterde destijds naar alle foute stemmetjes. Toen heb ik Flip ontslagen terwijl hij op vakantie was. Volgens mij heb ik hem gewoon gebeld en gezegd dat we niet meer kunnen samenwerken. Daarna heb ik er veel moeite in gestoken om het weer goed te maken met hem.

4 Verlang je weleens terug naar dampende zalen met duizenden mensen die voor je applaudisseren?

Nee. Je wordt geen filmcomponist om op het podium te staan en applaus in ontvangst te nemen. Dan had ik artiest moeten blijven. Mijn waardering zit er in dat ik een meeting heb met de directeur van Warner Bros. en die dan tegen me zegt: ‘Tjonge, goed gedaan hoor, Mad Max. We kijken ernaar uit om een volgende film met je te doen.’ Dat zijn de complimenten waar ik het voor doe. Ik wil ook niet meer terug naar het podium. Ik mis het totaal niet.

5 Hoeveel verdien jij per maand?

Ik heb geen flauw idee. Echt niet. Dat moet je aan mijn manager vragen. Geld interesseert me gewoon niet. Ik weet alleen dat ik verre van rijk ben en dat ik elke dag hard moet buffelen om mijn assistenten en nieuwe apparatuur te kunnen betalen.

6 ​​​​​​​Hoe ziet jouw thuisstudio er uit?

Ik heb een groot huis in LA waarin ik vijf studio’s heb. De grootste studio is van mij, de vier andere zijn voor mijn assistenten. En dan is er nog een machine room. Het enige wat ik thuis niet heb, is een opnameruimte. Maar dat maakt niets uit: je neemt toch altijd op in een studio.

7 Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Die is elke dag hetzelfde. Ik word ’s ochtends om drie uur wakker. Dan zet ik een kop koffie en loop ik de studio in om de computers aan te zetten. Het eerste wat ik dan doe, is even de dag doornemen, gewoon om te kijken wat ik moet doen. Dan doe ik wat ademhalingsoefeningen en wat rek- en strekoefeningen – geen yoga, want ik heb een rughernia, maar het lijkt er wel op. Dan ontbijt ik met een biologische groenteshake en maak ik mijn eerste run tot half acht. Als ik mijn zoontje uit bed heb gevist, wat zakelijke telefoontjes heb gepleegd en met mijn inmiddels gearriveerde assistenten de dag heb doorgenomen, maak ik mijn tweede run tot half een. Na de lunch pleeg ik weer wat telefoontjes en maak ik een derde run tot half acht. Na het avondeten doe ik vaak nog een laatste run tot half elf en ga ik naar bed. Ik heb geen weekenden. Mijn assistenten ook niet. Iedereen werkt zeven dagen per week, zestien uur per dag.

8 ​​​​​​​Ben je met een honderdurige werkweek niet bang voor een burn-out?

Ik heb al eens een burn-out gehad, dus ik weet hoe het voelt. Ik probeer daar op de letten. Deze zomer heb ik na vijf jaar werken voor het eerst drie maanden rust genomen. De koek was gewoon op. Maar ik was blij dat ik weer aan het werk kon. Ik wist niet wat ik met mezelf aan moest.

9 ​​​​​​​In welke auto rijd je?

 Een geleasde Audi A6. Voor Nederlandse begrippen is dat een vrij luxe wagen, maar in LA is het gewoon een middle of the road-auto. Auto’s interesseren me trouwens ook niet. Vroeger was het belangrijk om een representatieve auto te hebben als je ergens naartoe moest, maar tegenwoordig is het juist hip om in een Prius te rijden. Die patsercultuur is gelukkig weg.

10 Wat is de duurste uitspatting die jij je hebt veroorloofd?

Ik had op een gegeven moment mijn zinnen gezet op een tweedehands analoge mengtafel en die heb ik toen ook gekocht. Ik geloof dat-ie 150.000 gulden kostte. Ik heb er drie maanden op kunnen mixen; daarna vertrok ik van Amsterdam naar LA en kon hij niet mee. Ik heb hem maar in bruikleen gegeven aan een vriend in Groningen. Ik denk dat-ie nu geen 10.000 euro waard meer is.

11 ​​​​​​​Achterhoeker, Nederlander, Europeaan of wereldburger?

Wereldburger. Ik heb nooit het gevoel gehad: op deze plek moet ik altijd blijven. Volgens mij is dat het kenmerk van een wereldburger. Een boer die zijn hele leven op zijn boerderij in de Achterhoek blijft kan ook een wereldburger zijn, daarvoor hoef je niet veel te reizen. Openstaan voor nieuwe invloeden is veel belangrijker.

12 ​​​​​​​Volg jij de nieuwe generatie deejays?

Ja, ik vind het helemaal te gek wat ze doen. En ik hoef niet eens moeite te doen om ze te volgen: ik rijd over Hollywood Boulevard en zie het ene billboard na het andere. Elk jaar is er wel weer een nieuwe Nederlandse God die het gaat maken.

13 ​​​​​​​Waarom zijn Nederlandse deejays zo goed?

Op elektronisch gebied heeft Nederland altijd een open vizier gehad. Mensen stonden open voor verschillende soorten muziek en dat heeft invloed gehad op de muziek die werd gemaakt. Plus dat er in Nederland al heel vroeg een enorm strakke infrastructuur was om deejays te lanceren: goede dance labels, goede managers. En Nederlandse deejays zijn gewoon keiharde werkers die weten wat de mensen te gek vinden.

14 ​​​​​​​Waar ben je op dit moment mee bezig?

Ik leg nu de laatste hand aan de muziek voor Justice League, het vervolg op Batman v Superman, die in november uitkomt. Ik leg ook de laatste hand aan de muziek voor The Dark Tower die in juli verschijnt, gebaseerd op de boeken van Stephen King. Een onwijs gave film met onder anderen Matthew McConaughey. En ik ben net klaar met een documentaire voor Red Bull: Distance Between Dreams, over surfer Ian Walsh.

15 Leef jij gezond?

Ja en nee. Ik eet supergezond. We eten altijd onbespoten groenten van lokale boeren, echt onwijs veel verschillende soorten, we eten niet meer dan een keer per week vlees, niet meer dan twee keer per week een stukkie vis en ook dat altijd heel erg afwisselend. En in plaats van drie grote maaltijden, eten wij zes of zeven kleine maaltijden per dag. Zo blijft je spijsverteringssysteem de hele dag in beweging en heb je geen sugar rush. Maar aan de andere kant drink en rook ik wel en werk ik zestien uur per dag.

16 ​​​​​​​Wat is op dit moment het grootste verdriet in je leven?

Dat blijft toch wel het verlies van mijn moeder en mijn zus, die in 2002 in dezelfde week overleden.

17 ​​​​​​​Steekt het dat zij je grote succes niet meegemaakt hebben?

Nee, helemaal niet. Ze hebben meegemaakt dat ik als 14-jarige met mijn band voor het eerst een betaalde klus kreeg. Niemand in ons dorp werd betaald voor een optreden. En ze hebben het succes van die Elvis-remix nog net mee kunnen maken. Er zijn zoveel mooie momenten die we samen hebben gedeeld… En dat gaat ook door. Stel: ik win over twintig jaar een Oscar. En mijn vader zou er dan niet meer zijn. Dan kun je zeggen: ik vind het jammer dat mijn vader er niet meer is. Maar je kunt ook zeggen: wat fijn dat hij mijn succes heeft meegemaakt. Voor hetzelfde geld had hij de teloorgang van mijn carrière gezien. Tel je zegeningen.

18 Wat is je grootste angst?

Dat ik op een dag opsta en dat ik niet meer weet hoe ik een stuk muziek moet maken. Ik ben een paar keer in de buurt van dat gevoel geweest. Dan had ik te hard gewerkt. Ik ben ook bang voor elke film waar ik aan begin. Ik sta nu aan de vooravond van een film die zo’n 300 miljoen dollar gaat kosten. Over een paar maanden moet de muziek klaar zijn. Dan ga je daar maar weer zitten, achter je gitaar of je toetsenbord of je computer, en dan ga je het maar weer doen. Wat dat betreft kan ik weleens jaloers zijn op zo’n scholier die vakken vult bij de Albert Heijn. Die kan om vijf uur naar huis en is dan klaar met zijn werk.

19 ​​​​​​​Je ging een tijd gebukt onder ernstige paniekaanvallen. Hoe houd je die nu in toom?

Ik heb veel cognitieve gedragstherapie gevolgd. Dat is de meest succesvolle therapie om daar iets aan te doen. Het is wel een heel lange therapie. En het vergt ook veel zelfwerk. Je moet alle negatieve gedachten in je hoofd een voor een gaan vervangen door positieve gedachten en uiteindelijk kom je dan in rustiger vaarwater terecht. Als je dan een paniekaanval aan voelt komen, adem je wat langzamer en haal je de positieve gedachten er weer even bij. En dan ebt het zo weer weg.

20 ​​​​​​​Wat hoop je over tien jaar nog bereikt te hebben?

Ik hoop dat de dingen blijven lopen zoals ze nu lopen en dat ik nog steeds films aan het componeren ben en dat ik gezond ben en dat ik wat meer balans heb gevonden.