Kylie Minogue (50) komt eraan! De Australische zangeres reist volgende week met haar Golden Tour naar Amsterdam voor een concert dat al maanden is uitverkocht. Wie schuilt er achter deze anti-Madonna, die ooit begon als schuchter meisje in een soapserie?
Neighbours
Het is 1985 als Kylie Minogue, net klaar met haar middelbare school, auditie doet voor Neighbours; in april 1986 maakt ze voor het eerst haar opwachting in de soapserie. Tomboy Kylie – ze speelt een automonteur – blijkt een enorm kijkcijferkanon, helemaal in combinatie met collega-acteur Jason Donovan. Aanvankelijk werd Minogue slechts voor één week gecontracteerd door de producers van de serie, maar dat wel heel erg tijdelijke dienstverband werd al snel omgezet in dertien weken en uiteindelijk zou ze het twee jaar volhouden als Charlene Robinson. Een rol waar ze naar eigen zeggen best lang last van heeft gehad in het verdere verloop van haar carrière. Ooit nog eens terugkeren als Charlene Robinson zit er niet in, Kylie noemde dat onlangs ‘geen goed idee’. “Charlene leeft in die tijd en als zodanig ook in de herinnering van de kijkers.
I Should Be So Lucky
Komt ie: ‘I should be so lucky Lucky, lucky, lucky I should be so lucky in love I should be so lucky Lucky, lucky, lucky I should be so lucky in love’ Fijn hè? Het zijn van die plastic popsongs die je de rest van de dag niet meer uit je hoofd krijgt. Laat dat maar over aan Mike Stock, Matt Aitken en Pete Waterman, die deze eerste wereldhit schreven voor Minogue. Ze grossieren in kaskrakers en meezingers, maar deze kwam wel heel spontaan tot stand. Zomaar, tijdens de afwas als het ware. Wat wilde het geval, de meesters van de ‘Bubblegum pop’ (Stock, Aitken en Waterman) waren vergeten dat ze een afspraak hadden met Minogue en terwijl ze haar buiten de Britse studio lieten wachten, componeerden ze I Should Be So Lucky. Stock schreef de tekst, Aitken zette er een melodietje onder en Waterman produceerde het geheel. Soms is het leven helemaal niet zo gecompliceerd. Binnen drie kwartier waren ze klaar om de jonge zangeres uit Australië te ontvangen; nog geen uur later stonden de opnames erop en vloog Minogue weer terug naar Australië. Minogue: “In het begin was het: daar is de wachtkamer. Wil je een kop thee? We laten je wel weten wanneer we klaar zijn. Maar dat begon me al snel tegen te staan. Ik wilde niet verveeld in een wachtkamer zitten, ik wilde meer betrokken raken bij het hele proces.” I Should Be So Lucky groeide uit tot Kylie’s eerste wereldwijde hit, in Australië, Engeland, Japan en Duitsland haalde het liedje de nummer één-positie in de hitparade.
De anti-Madonna
Het liefst wilde ze de tien jaar oudere Madonna zijn, of Prince, maar dat kon natuurlijk niet. In ieder geval was zowel Madonna als Prince een grote inspiratiebron voor Minogue. “Het verbazingwekkende is dat Kylie op een gegeven moment in haar carrière meer cd’s verkocht dan Madonna, maar toch nog steeds Madonna wilde zijn,” zegt haar producer, Pete Waterman. Ironisch genoeg zou je Kylie Minogue tegenwoordig kunnen omschrijven als een soort anti-Madonna. Ze is alles wat Madonna, met haar megalomane karakter, haar volstrekte gebrek aan humor en verhoogde zuurgraad, niet is. Als Madonna een donkere kracht is, dan is Kylie het licht. Zelf zegt Minogue over Madonna: “Ik bewonder haar enorm. Maar in het begin heeft ze het mij en artiesten zoals ik wel moeilijk gemaakt. Zij had immers alles al gedaan wat je maar gedaan kan hebben. Als zij de koningin van de pop wordt genoemd en ik de prinses, dan kan ik daar verder heel goed mee leven.”
Wil je het hele artikel over Kylie Minoque lezen? De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel met daarin nog veel meer moois! Ook is die hier te bestellen. Alleen benieuwd naar dit artikel? Lees dit artikel dan op Blendle..