Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Days Gone: Uitdagende roadtrip door een zombie apocalypse (REVIEW)

In Days Gone stap je in de schoenen van motorbendelid Deacon St. John en moet je zien te overleven in een wereld vol zombies.

Verhaal

Motorbendelid Deacon is een van de overlevenden van een virusuitbraak, waardoor een groot deel van de mensheid verandert in zombies. Deze ‘freakers’ zoals ze worden genoemd zijn geen wankelende zombies, maar ze zijn sneller en sterker. Het leven van Deacon wordt overhoopgegooid door de uitbraak. Samen met zijn vriend Boozer probeert hij te overleven in een wereld vol zombies en andere vijanden.

Filmische scènes

Het spel zit vol met uitgebreide filmische scènes waarin het verhaal wordt uitgelegd. De ontwikkelaar van het spel, SIE Bend Studios, had voor het uitbrengen van het spel al aangegeven dat er voor meer dan zes uur aaneengesloten filmpjes in de game zitten. Daardoor wordt het spelen met regelmaat onderbroken voor een stukje verhaal. Hoewel het spel goed in elkaar steekt is het jammer dat de balans tussen de speler vol in de actie te laten meedoen en tegelijkertijd een filmisch verhaal te vertellen niet goed in balans is.

Vrienden maken

Deacon kan deze wereld niet in zijn eentje aan en heeft daarom vaak hulp nodig van verschillende nederzettingen. Deze bezoekt hij met regelmaat om nieuwe voorraden in te slaan en zijn motor te repareren. De motor is je belangrijkste bezit in het spel, omdat je hiermee de volledige spelwereld doorkruist. Je kunt de motor stapsgewijs verbeteren, hiervoor moet je wel eerst een vertrouwensband kweken met de inwoners van een kamp.

Virus

Vanuit de verschillende kampen wordt Deacon steeds de open wereld ingestuurd om materialen en voorraden te verzamelen. Hij gaat hierbij op onderzoek uit om dichter bij de oorsprong van het zombievirus te komen. Een directe confrontatie met ‘freakers’ en andere groeperingen in de open wereld is dan niet uitgesloten. Days Gone heeft geen gesloten levels, maar een zeer uitgebreide wereld waar je met je motor doorheen kunt rijden. Deacon kan gevechten aangaan door te schieten, maar een voorzichtige benadering van vijandelijke kampen is vaak een betere optie.

Conclusie

Het verhaal zit goed in elkaar en de vijanden en schrikmomenten maken Days Gone een spannende game. Het spel geeft je genoeg vrijheid en heeft een grote open wereld om te verkennen. Het sluipen en vechten zit goed in elkaar, maar de missies vallen na een tijdje wel in herhaling. Days Gone is een vermakelijk zombieavontuur.