Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

De bom die nooit op Parijs viel

Zeven weken lang vliegt Panorama mee met vluchten die abrupt de koers moesten wijzigen. In deze vliegtuigen sloegen namelijk kapers toe. Sommigen waren uit op losgeld,

parijs

Zeven weken lang vliegt Panorama mee met vluchten die abrupt de koers moesten wijzigen. In deze vliegtuigen sloegen namelijk kapers toe. Sommigen waren uit op losgeld, sommigen probeerden hun miserabele bestaan te ontvluchten en sommigen wilden simpelweg op grote hoogte dood en verderf zaaien. Deel 1: de kaping van Air France-vlucht 8969 in 1994.

Zo’n 220 passagiers begeven zich op Houari Boumediene Airport, de internationale luchthaven van de Algerijnse hoofdstad Algiers, richting de gate. Spoedig zullen ze aan boord gaan van Air France-vlucht 8969 (vertrektijd 11.15 uur) met bestemming Aéroport de Paris-Orly, een van de twee voornaamste vliegvelden van Parijs. De Franse inzittenden hebben geluk met deze relatief vroege vlucht: er is straks nog wat tijd om kerstcadeaus in te slaan en het kerstdiner met geliefden zullen ze sowieso redden. Het is namelijk zaterdagochtend 24 december 1994.

Ook de passagier die geen kerst viert, zal desalniettemin opgetogen zijn dat de kist over een kleine 2,5 uur veilig op Franse bodem staat. In het Noord-Afrikaanse land waar ze nu zijn, woedt namelijk al enkele jaren een verwoestend conflict. Deze bloedige strijd ontstaat als militairen in 1991 een coup plegen na een verkiezingswinst van islamisten. Veilig is het er dus ook voor de buitenlander niet, zeker aangezien de terroristische beweging Groupe Islamique Armé (‘Gewapende Islamitische Groepering’, afgekort tot GIA) in september 1993 is begonnen met een op buitenlanders gerichte terreurcampagne. Air France is hiervan op de hoogte en heeft maatregelen ingesteld: vanwege de precaire situatie mag het personeel zelf beslissen of ze willen werken op vluchten van en naar de voormalige Franse kolonie. De crew van vandaag legt de vlucht met de hagelwitte Airbus A300 dan ook ‘vrijwillig’ af. Ze hebben echter niet in de gaten dat enkele vastberaden GIA-terroristen hun pijlen op de vlucht van vanochtend gericht hebben...

Fitte twintigers

Vier Noord-Afrikaanse mannen. Fitte twintigers. Verzorgde kapsels plus gladgeschoren gezichten. Badges van Air Algérie, de nationale luchtvaartmaatschappij van Algerije, prijken op het borstzakje van hun keurige blauwe maatpakken. Hun kalasjnikovs liegen er niet om: de vier zijn zichtbaar zwaarbewapend. Ook lijken ze kogelvrije vesten te dragen. Toch baart het niemand zorgen dat het viertal de passagiers volgt aan boord van het vliegtuig. De mannen maken immers op kalme en beleefde wijze duidelijk onderdeel uit te maken van een veiligheidseenheid, waarna ze de reizigers nogmaals om hun paspoorten vragen. Gezien de grootscheepse onrust in Algerije zal dit slechts een voorzorgsmaatregel zijn, nietwaar?

Plots sluiten de jongemannen de portieren en schreeuwt een van hen enthousiast de welbekende kreet Allahu Akbar (Arabisch voor ‘God is groot’). Drie ‘beveiligers’ dringen vervolgens de cockpit binnen. De vierde houdt met zijn AK-47 de passagiers onder schot, zijn vinger gedecideerd om de trekker geklemd. En voor de enkeling die nog niet heeft begrepen dat deze gasten allesbehalve goede bedoelingen hebben, krijgen de reizigers een kort inkijkje in het complete wapenarsenaal van de indringers: de mannen laten eenmaal terug in de cabine uzi’s, zelfgemaakte handgranaten en staven dynamiet zien. Tegelijkertijd verklaren ze jihadisten te zijn die strijden voor een islamitische staat in Algerije en bovendien tot de GIA te behoren.

Wil je het hele artikel over de vliegtuigkaping lezen?  De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel met daarin nog veel meer moois!. Ook is die hier te bestellen.  Alleen benieuwd naar dit artikel? Lees dit artikel dan op Blendle..