Vanaf 5 november ligt het boek Bij De Neus in de winkel. Ik schat zo in dat vaste lezers van Panorama de term Bij De Neus wel vagelijk zullen kennen. Het is namelijk de naam van de rubriek in Panorama waarin we de inhoudelijke zittingen in de zaak-Vandros rond Willem Holleeder op de voet volgden. Vanaf 5 februari 2018, toen de zaak begon in de Amsterdamse rechtbank De Bunker in Osdorp, tot ongeveer een jaar later toen de getuigenverhoren gedaan en de moorddossiers behandeld waren, hebben we in dit blad regelmatig op twee pagina’s aandacht besteed aan dit proces.
Ik heb het voorrecht gehad om samen te werken met Aloys Oosterwijk – één van de twee beste rechtbanktekenaars van Nederland, de ander vindt u namelijk op pagina 27. Aloys tekende driftig tijdens de zittingen: de verschillende tronies van Willem Holleeder, de bedreigde journalisten John van den Heuvel van De Telegraaf en Paul Vugts van Het Parool, het publiek, de beveiliging van De Bunker, Peter R. de Vries, de advocaten van de verdachte, de officieren en natuurlijk de rechtbank met die markante kop van rechter Frank Wieland voorop. Ik schreef de teksten bij die tekeningen.
Maar we bleven niet alleen maar in die muffe rechtszaal. Op een middag zijn we naar het Gelderlandplein gegaan met collega-journalist Bas van Hout voor de reconstructie van de moord op de Amsterdamse topcrimineel Sam Klepper in 2000. Holleeder werd helemaal niet verdacht van deze moord, maar het ging er wel opvallend vaak over. Dat had weer te maken met de weduwe van Klepper, die later een relatie kreeg met Holleeder en een van de drie vrouwen is die – naast zijn zussen Astrid en Sonja – tegen De Neus getuigden. Bas van Hout was destijds als een van de eersten op de plaats delict aanwezig en wij wilden van hem weten hoe Sam lag, waar het precies was gebeurd en alles wat nog meer van belang kon zijn om een zo waarheidsgetrouwe tekening te maken.
Aloys is er ook zelf op uit gegaan om de plekken te bekijken waar de liquidaties plaatsvonden. Op de Apollolaan, waar Willem Endstra werd doodgeschoten bijvoorbeeld, of in het Johan Braakensiekhof in Osdorp waar Kees Houtman voor zijn deur werd geliquideerd.
We weten allemaal hoe het proces is afgelopen en dat er al vele boeken zijn verschenen over Willem Holleeder, maar toch wil ik even aandacht vragen voor dit bijzondere boek. Het is graphic journalism, oftewel een journalistiek beeldverhaal en gaat over de rechtszaak tegen een van de grootste Nederlandse schurken ooit. Een unicum in de Nederlandse misdaadverslaggeving. Telegraaf-rechtbankverslaggever Saskia Belleman noemde het ‘het origineelste boek over de zaak-Holleeder dat tot nu toe is verschenen!’ Hoort u het ook eens van een ander. Kopen dus!