De special werd gemaakt vanwege de 25e verjaardag van de eerste uitzending van Kopspijkers, dat toen nog Spijkertijd heette. Tot april 2005 was het programma te zien bij de VARA voordat Jack overstapte naar Talpa. Daar maakte hij drie seizoenen de soortgelijke serie Koppensnellers, maar dat was een stuk minder succesvol. "Blijkbaar is er behoefte aan zo'n breed programma. Je hebt satire, een mooi gesprek en actualiteit", verklaart de presentator, die in 2016 stopte met televisie, het succes van de uitzending van zaterdag.
Voor Jack was het niet geheel onverwacht dat de kijkers Kopspijkers hadden gemist. "Ik had wel verwacht dat een behoorlijke groep zou kijken. Maar dat het er zo veel zouden zijn, was wel een verrassing. Ik was al blij met 1 miljoen." DWDD-presentator Matthijs van Nieuwkerk had het aantal kijkers wel goed ingeschat. "Matthijs zei al dat er 2 miljoen mensen zouden kijken."
Eenmalig
Dat Kopspijkers tijdloos blijkt, komt volgens Jack mede doordat het over de actualiteiten gaat. "Dat ziet de kijker graag. Kijk naar Van der Laan & Woe met Even tot hier of Lubach, die scoren ook erg goed."
Toch smaakt het succes vooralsnog niet naar meer, zoals eerder al aangegeven ziet de presentator het als een eenmalig avontuur. "We hebben het er ook totaal niet over gehad. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Ik heb ook altijd gezegd dat ik nooit over zou stappen naar de commerciëlen", zegt hij lachend. "In principe gaat het echt om iets eenmaligs en verandert het cijfer daar niets aan."
BNNVARA beaamt dat vooralsnog geen sprake is van Kopspijkers 2.0. maar is wel heel blij dat zo veel mensen hebben gekeken. Zo laat een woordvoerder weten. "Werkelijk een prachtig kijkcijfer voor deze DWDD Heimwee: Kopspijkers. Net als de uitzending zelf helemaal in de traditie van het oude VARA-programma dat altijd veel kijkers trok op de zaterdagavond. Voorlopig was dit eenmalig, maar zeg nooit nooit."