Het is nog maar kort geleden dat John de Mol zijn ‘ster’ Gordon een miljoen euro per jaar betaalde. En wat heeft Gordon opgeleverd? Geen hits, heel veel flops en geen geld. De échte sterren stralen niet meer op televisie, maar op internet. En hun banksaldo straalt mee. Terwijl John de Mol geen succesvol idee meer lijkt te kunnen bedenken, kunnen de succesvolle YouTubers dat kennelijk wel.
De rijkste YouTube-sterren van Nederland
Wie: Martin Garrix
Is: Dj en YouTube-ster, de grootste van Nederland
Komt uit: Amstelveen
Dus: Waar je ook vandaan komt, rijk worden via YouTube kan altijd
Heeft: Tussen de 45 en de 50 miljoen euro
Martin Garrix is geboren als Martijn Gerard Garritsen (1996), is dj en een fenomeen op YouTube. Geen andere Nederlander haalt de streamingcijfers, de kijkcijfers, van Martin Garrix. Garrix is wel anders dan de meeste YouTube-sterren. De meesten danken hun faam (en hun geld) in eerste instantie aan YouTube of andere social media, Garrix wordt beroemd als artiest. En die beroemdheid bouwt hij uit via filmpjes van zijn optredens en clips op YouTube. Als hij 21 is, wordt zijn vermogen door zakenblad Quote geschat op 14 miljoen euro. En dat is sindsdien bepaald niet minder geworden. Martin Garrix heeft tussen de 45 en de 50 miljoen euro. Mede dankzij zijn grote populariteit op YouTube. Zijn video’s worden daar tientallen miljoenen keren bekeken. Per stuk. Zo bouw je nog eens een fanbase op. En een lekker vermogen.
Wie: Jordi van den Bussche
Als Bekende YouTuber bekend onder de naam: Kwebbelkop
Zijn video’s zijn bekeken: Bijna 10 miljard keer
Dat levert hem op: 15 miljoen euro
Jordi Maxim van den Bussche (1995) is een van de allerrijkste social media-sterren van Nederland. Op YouTube heeft hij 15 miljoen abonnees, zijn video’s zijn op YouTube 7 miljard keer bekeken. Via Instagram heeft hij meer dan een miljoen kijkers. Op TikTok ruim meer dan 3 miljoen. En daarmee is Van den Bussche goed voor vele miljoenen euro’s per jaar. In de persoonlijke holding van Kwebbelkop staat een eigen vermogen van dik 6,5 miljoen euro. Dat heeft Van den Bussche minimaal. Maar hij investeert ook, hij bezit vastgoed, hij kocht onder andere een huis van 3 miljoen, en hij heeft een wagenpark waar wij jaloers van worden. Waarmee heeft Kwebbelkop dit alles verdiend? Hij maakt video’s waarin hij videospelletjes speelt en geeft daar commentaar bij. Een gouden formule die meerdere YouTube-sterren niet onbekend voor komt.
Wie: Enzo Knol
Ook bekend als: Enzo Erkelens, zijn geboortenaam. Knol nam de naam Knol aan na de scheiding van zijn ouders
Aantal abonnees/kijkers op YouTube: 2,75 miljoen
Heeft: 7 miljoen euro, waarschijnlijk meer en zeker niet minder
De claim to fame van Enzo Knol (1993) begint in februari 2014 als hij filmt hoe zijn stunt op zijn fiets mislukt en daarmee zijn arm breekt. Doorbreken op YouTube hoeft niet moeilijk te zijn, in elk geval, Knol scoort er 40.000 abonnees mee. Het is het begin van een nog groter succes. Enzo Knol of Enzo Erkelens is, in elk geval onder kinderen, lange tijd de meest bekende YouTube-ster van Nederland. Misschien heeft hij het woord ‘YouTube-ster’ zelfs wel uitgevonden. Bij een fanclubdag in oktober 2014 moet de Jaarbeurs van Utrecht worden ontruimd omdat er zo ontzettend gigantisch veel mensen op afkomen. Wat ook op Knol afkomt: gigantisch veel geld. Hij woont in een villa in Soesterberg, heeft appartementen aan het Italiaanse Gardameer. Hij rijdt in een Porsche Panamera. Volgens bronnen is Knol goed voor ‘minimaal’ 7 miljoen euro. Daar willen wij ook wel een keer onze arm voor breken. Wat Knol exact bezit, weten we niet, want zijn nieuwe bv geeft sinds de oprichting in 2020 al geen cijfers – wat overigens wel zou moeten. Broer Milan Knol (1991), alias Milano, ook actief op YouTube, is goed voor grofweg iets minder dan de helft van dat bedrag.
Wie: Nikkie de Jager
Is: Een vrouw, werd geboren als man (in Wageningen)
Heeft: Minstens 6 miljoen euro
Want: Meer dan 15 miljoen volgers op YouTube, op haar kanaal NikkieTutorials
Wat doet ze met haar geld: Het bewonen van een riante villa en shoppen
In juni 2008 plaats Nikkie de Jager (1994) haar eerste video’s op social media. In augustus 2022 zijn haar filmpjes 20 miljard (!) keer bekeken. Het geheim van haar succes? Ze laat zien hoe je make-up aanbrengt. Ze maakt de ene helft van haar gezicht op, op video, en de andere helft niet. Ook bijzonder: begin 2020 brengt ze naar buiten dat ze transgender is. Dat jaar wint ze ook Wie is de mol? Haar bekendheid kan niet meer stuk. Bekend online en bekend op tv. Daarmee wint ze behalve WIDM ook lekker veel geld. En de Televizier-Ster 2021, ook belangrijk. De Jager woont in een soort landhuis met vijf slaapkamers en twee badkamers. Dat lijkt nog bescheiden als je uitrekent wat ze verdiend moet hebben. Deels kunnen we dat zien, er staat een vermogen van 3,5 miljoen euro in haar privé-bv. In een andere bv nog eens 2,5 miljoen. Tel daarbij op die kapitale villa met overwaarde. Enzo Knol moet meer hebben, maar misschien is De Jager prooi Knol toch de baas. Het ontloopt elkaar in elk geval niet veel, qua spaarpot.
Wie: Dylan Haegens
Uit: Venray
Is: Groot op YouTube, ondernemer, acteur, volgens eigen zeggen een groot ‘tosti-kenner’ en eigenaar van Haegens Media
Maakte: Zijn eigen bioscoopfilm, want je wilt weleens wat anders dat dat internet
We citeren de website van YouTube-held Dylan Haegens (1992). “Als kind was Dylan lid van amateurclub Paljas in Horst. Na het krijgen van de camera van zijn opa, ging Dylan video’s maken op YouTube onder de naam DutchVlogs. Hij droeg een grote zonnebril en vest met capuchon. Dit mysterieuze karakter sprak de kijkers blijkbaar enorm aan en binnen een paar jaar kon hij zijn werk maken van YouTube.”
Wat heet. Het YouTube-kanaal van Haegens is een van de meest bekeken op YouTube van Nederland. Zijn video’s zijn in totaal meer dan een miljard keer bekeken. Haegens maakt video’s voor kinderen. “Zelfs hun moeders komen trillend een foto aan mij vragen.” Haegens trilt zelf ook als hij zijn banksaldo bekijkt.
Wie: Jelle van Vucht
Waar komt Jelle vandaan: Roermond
Waar heeft ie zijn geld vandaan: Uitsluitend van zijn YouTube-kanalen JellyYT en CreativeBay
Wat laat hij daar zien: Hoe hij computerspelletjes speelt
Levert dat wat op: 3 miljoen euro en dat wordt steeds meer
Weer iemand op YouTube die ermee scoort, dit keer onder de naam Jelly, door alleen maar te filmen hoe je een computerspelletje speelt – en wat er dan allemaal gebeurt. In 2019 heeft Jelly al 10 miljoen kijkers en zijn al zijn filmpjes 2 miljard keer bekeken. Drie jaar eerder zou het vermogen van Jelle (1996) al een miljoen euro bedragen. Als we naar zijn huidige spaarpot kijken, houden wij het op 3 miljoen euro. Netto.
De rijkste YouTube-sterren ter wereld
Wie: Jimmy Donaldson
Beter bekend als: MrBeast
Is: Influencer, ondernemer, filantroop, YouTube-ster
Woont: In de Verenigde Staten
Aantal kijkers op YouTube: meer dan 200 miljoen
Heeft in zijn spaarpot: 54 miljoen dollar / 49 miljoen euro
De Amerikaan Jimmy Donaldson (1998) zette zijn eerste video online in februari 2012. Hij was toen 13 jaar. Het bleek nogal een goed idee. Dik tien jaar later is hij waarschijnlijk de rijkste YouTuber ter wereld. De journalisten van Forbes schatten dat MrBeast inmiddels een beestachtig kapitaal heeft vergaard. Met het maken van wat video’s. En dat terwijl zijn moeder hem nota bene het huis uitzette nadat hij, voor hij heel succesvol was, gestopt was met zijn studie. Niet lang daarna, in januari 2017 breekt hij door als internationale YouTube-ster met een video waarin je ziet hoe Jimmy Donaldson van 1 naar 100.000 telt. Zijn tweede hit: hoe je van 1 naar 200.000 telt. Andere hits: een uur lang kijken naar hoe verf opdroogt. Vijftig uur onder de grond. Een etmaal onderwater. MrBeast is nog steeds het snelst groeiende YouTube-kanaal. Het geld dat hij verdient, geeft Donaldson deels weg aan goede doelen en aan zogenoemde challenges die hij organiseert voor zijn volgers. Hij steekt het ook in zijn deels virtuele hamburgerketen MrBeast Burger. Voor zijn ex-vriendin kocht hij 100.000 rozen, voor de wereld 20 miljoen bomen en voor zichzelf een paar leuke – elektrische – auto’s en meerdere huizen. Toch is het hem nooit om het geld te doen geweest, zegt hij in een interview: “Ik wil niet het meeste geld verdienen, ik wil de beste content maken.”
Wie: Jake Paul
Uit: Cleveland, Ohio, VS
Is: Acteur, zanger, bokser en een grote ster op YouTube, net zoals zijn broer Logan Paul overigens
Is ook: De vriend van topschaatster Jutta Leerdam
Heeft: Volgens Forbes minimaal 45 miljoen dollar / 42 miljoen euro, maar andere schattingen lopen op tot 200 miljoen dollar, wat misschien wat overdreven lijkt
Jake Joseph Paul (1997) lanceert zijn YouTube-kanaal met de naam JakePaulProductions op zaterdag 15 mei 2014. Hij is dan al bekend van het platform Vine met ruim 5 miljoen volgers. Maar Vine gaat op termijn offline, dat heeft Paul voorzien en dus stapt hij op tijd over – Vine staat op min of meer op zwart sinds begin 2017.
Op YouTube is Paul al snel populair. Die bekendheid loopt in Nederland op als hij een relatie blijkt te hebben met schaatster Jutta Leerdam. Maar het grootste deel van de online wereld kent hem dan al. Als bokser die opmerkelijke opponenten uitdaagt, als zanger – zijn clip It’s Everyday Bro wordt op YouTube 300 miljoen keer bekeken – en als broer van Logan natuurlijk, die bekend is van zijn filmpjes over Pokémon-kaarten.
Omdat je nooit geld genoeg hebt, komt Jake Paul in 2018 met zijn website Edfluence. Voor 7 dollar kun je leren hoe je rijk wordt. Wie betaalt, koopt een kat in de zak, want de inhoud van de website stelt niks voor. En je denkt ook, wat moet Paul nu met 7 dollar? Al in 2018 schat Forbes zijn omzet op ongeveer 20 miljoen euro. De YouTube-ster heeft meerdere villa’s, waaronder eentje nabij Dorado Beach in Puerto Rico, auto’s, waaronder een Rolls-Royce Ghost en een Lamborghini Huracan Performante, dikke horloges waar je in Amsterdam zonder beveiliging niet mee over straat moet lopen, een privéjet (voor de liefhebbers: een Dassault Falcon 900 tri-jet) én een heel mooie vriendin.
Wie: PewDiePie
Wie? Felix Arvid Ulf Kjellberg
Is: YouTube-fenomeen, zakenman, levensgenieter, recensent van computerspelletjes en heel erg rijk
Komt uit: Zweden
Maar woont: Inmiddels in Japan
Aantal abonnees/kijkers: 111 miljoen
Zijn vermogen is, naar eigen zeggen: ‘Much much more’ dan, omgerekend, 20 miljoen euro. Insiders houden het op het dubbele: 40
Voordat Felix Arvid Ulf Kjellberg (1989) YouTube ontdekt, verkoopt hij hotdogs. Nu heeft hij, in zijn eigen woorden, dus ‘veel meer’ dan 20 miljoen euro. Het kan verkeren. In 2010 komt hij op het idee om de hotdogs in te ruilen voor een carrière op internet. Zijn eerste video’s bestaan eruit dat Kjellberg computerspelletjes speelt en die tegelijkertijd van commentaar voorziet. In 2016 heeft zijn kanaal op YouTube 50 miljoen abonnees. Hij is de eerste op YouTube die dat indrukwekkende aantal bereikt. Een jaar eerder is hij al de meest verdiende ster op YouTube, met een geschat inkomen van 12 miljoen dollar bruto per jaar. Hij heeft zijn vermogen niet alleen verdiend door de kickback van commercials op zijn kanaal, maar ook met merchandise. Met dat geld is hij sinds 2022 samen met zijn vrouw Marzia Bisognin, ook een ster op internet, vertrokken naar Japan. Bisognin laat zich inmiddels op online nauwelijks nog zien, misschien om voor haar baby Bjørn te zorgen. En voor haar twee mopshonden.
Wie: Markiplier
Sorry? Mark Edward Fischbach
Ook bekend onder de naam: markiplierGAME
Uit: Honolulu (Hawaï, VS)
Is: Een grote naam op YouTube, komiek, acteur, producer, influencer en gamer
In: november 2020 waren zijn video’s op YouTube exact 14 miljard keer bekeken
Maakt onder andere video’s over: Survival-horror-computerspellen (Indie Horror-games)
Heeft: 40 miljoen dollar / 38 miljoen euro, maar meer kan ook
Mark Fischbach (1989) start zijn YouTube-kanaal op 6 maart 2012. Hij plaatst video’s online waarin hij computerspellen speelt. Zijn kanaal wordt geblokkeerd door YouTube omdat die computerspellen nogal bloederig zijn. Maar Fisbach geeft, gelukkig voor hem, niet op. Hij begint een nieuw kanaal, markiplierGAME. En die ‘game’ maakt hem multimiljonair. Zijn best bekeken video heet MEOW – 375 miljoen kijkers – en zijn op één na beste WOOF. Je zou denken, dat kunnen wij toch ook… Inmiddels heeft de YouTube-ster ook zijn eigen kledinglijn, CLOAK. Als hij niet met het maken van video’s bezig is, verft hij graag zijn haar. Paars. Roze. Rood. En blauw. Met een geschat vermogen van minstens 38 miljoen euro kun je jezelf ook wel wat haarverf veroorloven. Als hij nog woont waar ie woont, woont hij in een schitterende villa in Los Angeles.
Wie: Eva Diana Kidisyuk
Uit: Berlijn
Is: 9 jaar
Trekt miljoenen kijkers met haar: Kids Diana Show, veelal met haar broer Roma (13) die ook zijn eigen show op YouTube heeft, de Kids Roma Show
Heeft: Er gaan bedragen rond van iets minder dan 100 miljoen euro. Voor de hele familie Kidisyuk
Olena Kidisyuk en Volodymyr Kidisyuk beginnen met het maken van YouTube-video's als hun zoontje Roma wordt geboren. Hun zoontje speelt aanvankelijk de hoofdrol in de video’s. Eva komt voor het eerst in beeld in een video in 2015. En zij scoort. Binnen een jaar heeft hun kanaal een miljoen trouwe kijkers. Sinds 2017 houdt zo’n beetje de hele familie Kidisyuk zich bezig met YouTube, inmiddels meerdere kanalen. De ouders van Roma en Eva verhuizen daarvoor naar Miami, Florida. Want het is aangenamer om geld te verdienen in een aangenaam klimaat. Dat geld komt, behalve via YouTube, ook binnen via hun merk Love Diana — The Princess of Play. Kleding, spelletjes en speelgoed. Ook zijn er series die worden uitgezonden via Amazon en Samsung TV. De video’s op YouTube kunnen worden bekeken in de talen Japans, Russisch, Spaans, Duits, Portugees, Arabisch en zelfs in het Hindi. De familie Kidisyuk levert geen half werk. En dat levert een heel vermogen op. Niet zo gek, met 116 miljoen kijkers op alleen al YouTube.
De Russische collega van Eva is Nastya. Zelfde laken een pak, zoete en felgekleurde video’s voor kinderen van kinderen. Zij is vooral fan van het spelen met barbiepoppen. Dat online laten zien op haar YouTube-zender Like Nastya bracht haar tot nu toe een geschatte 25 miljoen euro op. Nastya is 9 jaar oud.
Hier doen ze het van
YouTube? TikTok? Douyin? Instagram? Vloggen?
Voor wie vroeger niet klaar had gezeten voor Pipo de Clown en Ron’s Honeymoonquiz: op maandag 14 februari 2005 wordt de internetdomeinnaam youtube.com vastgelegd door de vrienden Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. Ze weten nog niet dat ze het televisielandschap daarmee compleet gaan veranderen. Tot en met 2005 moet je, als je iets wil zien, je televisie aanzetten, een dvd-huren of door de regen richting de bioscoop. YouTube brengt de bioscoop bij je thuis, alleen op een kleiner scherm. Kies maar wat je wil bekijken.
Jawed Karim plaatst op zaterdag 23 april van dat jaar de eerste video op het platform, het is de vlog met de spannende naam Me at the zoo. Spannender wordt YouTube als de site al redelijk snel uit lijkt te groeien tot een hit. Zelf video’s maken, monteren en online zetten blijkt populair. Ook omdat mensen er heel graag naar kijken. Vloggers, makers van video’s die zelf ook in beeld verschijnen, worden zo de nieuwe sterren van internet. Later worden internetberoemdheden ook geboren op onder andere Instagram, online sinds 2010, en TikTok, dat in september 2017 wordt gelanceerd. In China is TikTok, onder de naam Douyin, dan al een groot succes.
De kijkcijfers: in Nederland heeft TikTok tussen de 4 en 5 miljoen kijkers, wereldwijd zijn dat er 2 miljard. De video’s die op YouTube staan, worden 5 miljard keer per dag bekeken. De meeste kijkers zitten verassend genoeg in India. In Nederland kijkt meer dan 90 procent van de surfers naar YouTube. Met zulke aantallen is het niet zo gek dat er door de sites veel geld wordt verdiend. John de Mol kan beter YouTube op, dan de boer op met Gordon.
De sterren van social media worden betaald via een percentage van het geld dat de commercials opbrengen die rond hun video’s staan, het zogenoemde Partner Programma. Ook krijgen ze een vast bedrag per x duizend kijkers. Hoe groter de x is, hoe hoger het vaste bedrag. Ook verdienen veel YouTubers aan hun merchandise, aan live optredens en aan sponsordeals.
De bedragen die social media met zich meebrengen, zijn ronduit indrukwekkend. YouTube wordt in 2006 verkocht, aan Google, voor 1,65 miljard dollar. Dat blijkt achteraf nog veel te weinig, YouTube verkoopt – wereldwijd – inmiddels voor meer dan 6 miljard euro aan advertenties. Per kwartaal. Ter vergelijking, de Nederlandse reclameboer de Ster met Loeki de Leeuw haalt 231 miljoen op. Per jaar. TikTok is 200 miljard dollar waard. John de Mol is dankzij zijn mediabedrijven volgens de rekenmachine van zakenblad Quote goed voor krap 2 miljard euro. Ook knap. Maar wie inmiddels (veel) geld wil verdienen aan tv, moet anno 2023 online zijn.
Online onbeperkt lezen en Panorama thuisbezorgd?
Abonneer nu en profiteer!
Probeer direct- NL Beeld, Youtube, Instagram, TikTok