Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert
Arie Boomsma

Arie Boomsma: 'Mensen worden wel heel snel aan de schandpaal genageld'

Arie Boomsma was ooit het gezicht van de EO, maar hij is nu helemaal niet meer op televisie te zien. Wel heeft hij weer een boek geschreven - Trainen voor het leven, over krachtig oud worden – en hij is nogal actief op social media, waar de eigenaar van vier grote sportscholen zijn vele volgers tips geeft hoe je aan lichaam en geest kunt werken. Dit zorgt ook voor veel hilariteit. Hij is het mikpunt van spot, maar daar zit Arie niet mee. “Alles wat ik doe, is wetenschappelijk onderbouwd.”

Van de televisie naar de sportschool: is dat niet een grote stap?

“Dat is allemaal heel geleidelijk gegaan. Ik ben al heel mijn leven met sport bezig, fitness heeft in elke periode een rol gespeeld. Op mijn 16de ben ik in Amerika gaan basketballen en toen raakte sport nog dieper geworteld in mijn leven. Ik werkte in 2014 bij de KRO en ik zei tegen de leiding: Ik ga een gym openen, maar dat doe ik met partners, dus ik kan gewoon fulltime programma’s blijven maken. Maar binnen een halfjaar hadden we al een wachtlijst en hoe meer ik weg was, hoe meer de boel stagneerde bij Vondelgym. Bovendien werd ik voor het eerst vader, ik wilde meer thuis zijn. Ik kwam ineens voor alles tijd te kort.”

En toen ging je naar Net5. Lekker chillen bij de commerciëlen?

“Nou, zo was het niet. Maar ik dacht wel: weet je wat, ik ga naar een commerciële omroep, daar maak ik dan minder programma’s tegen een mooier salaris. Ik wilde nog een paar mooie dingen maken, maar na twee jaar was het klaar. Net5 ging toen onder John de Mol ook een nóg commerciëlere koers varen, waardoor het voor mij ook niet de plek was om te werken. In feite maakte ik voor Net5 publieke programma’s.”

‘Mensen worden wel heel snel aan de schandpaal genageld voor wat ze misschien ooit gedaan of gezegd zouden hebben in een andere tijd. Voor nuance lijkt vaak geen ruimte’

Mis je de tv niet?

“Nee. Ik heb het twintig jaar gedaan. In de meeste jaren maakte ik wel vijf, zes programma’s. Ik heb veel van de wereld mogen zien en relevante dingen mogen maken. Daar heb ik enorm van genoten. Maar ik mis vooral de dynamiek van Hilversum niet; drie of vier dagen draaien, veertien tot zestien uur per dag in de weer zijn, de competitie met alle andere makers en zenders… Als ik eerlijk ben, mis ik wel het vastbijten in een mooi thema. Programma’s maken die mensen raken of aan het denken zetten. Maar tv-maken past deze jaren niet in mijn leven.”

Jij bent dus niet verslaafd geraakt aan de roem en de bekendheid, zoals Henny Huisman?

“Nee hoor. Ik ben mijn leven lang al bekend met zichtbaarheid. Eerst als domineeskind in kleine dorpjes, toen als sporter in Amerika, daarna ben ik heel rustig wat dingetjes gaan doen bij de tv. Dat heeft best lang geduurd. Toen ik in vaste dienst kwam bij de EO is er heel veel gebeurd. Sommige dingen ontploften vanwege commoties, rellen, taboes of wat dan ook, maar toch is alles daarvoor heel geleidelijk gegaan. Ik denk dat het anders is als je ineens bekend wordt. Natuurlijk heb ik ook wel momenten dat ik denk: o ja, veel is niet meer vanzelfsprekend. Als mensen mij nu op straat herkennen – áls ze me al herkennen - is het door de sport; een hele generatie weet niet eens dat ik ooit tv maakte. Weet je, een bekende tv-kop kan handig zijn. Als ik een nieuw boek heb geschreven, word ik door Jinek gevraagd om daarover te praten. Of Men’s Health wilde foto’s van mijn sportschool maken tijdens de opening van een nieuwe Vondelgym. Mijn ijdelheid zat hem nooit in de aandacht die bij bekend zijn hoort, maar in de behoefte ertoe te doen als tv-maker. Ik vind het nog altijd niet zo leuk om op straat met mensen op de foto te gaan.”

De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel en is hier te bestellen.

Wat is het mooiste programma dat je ooit hebt gemaakt?

Uit de kast of Hij is een zij. Het eerste ging over het uit de kast komen van jonge homo’s en lesbiennes, het tweede over transgenders. Verhalen over echte levens, het waren thema’s die veel los maken. Uit de kast hebben we wel zes seizoenen gemaakt, Emmy-nominaties gekregen, ik ben echt trots op de impact van dat programma. Jongeren gingen voor het eerst aan ouders en vrienden vertellen dat ze gay waren. En wij waren erbij. Alles draaide om dat ene moment. Eén keer volgden we een gelovige jongen, wiens ouders niet op tv wilden. We konden geen camera in hun huis laten draaien, wel mocht er een microfoon opgesteld worden. We hadden een shot van het huis, de maan verdween achter de wolken, en we hoorden de reacties van de ouders en de pijnlijke stiltes die binnen vielen. De meest spannende tv die ik ooit heb gemaakt.”

Benieuwd naar de rest van het artikel? Bekijk 'm in de nieuwste Panorama of check het via Blendle.

Entertainment
  • Clemens Rikken