Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert
Sylvana IJsselmuiden

Sylvana IJsselmuiden: 'Mensen zijn best wel kut'

Het mannenblad FHM riep haar in 2020 uit tot Mooiste Vrouw van Nederland. Begrijpelijk dus dat er zich onder haar 360.000 volgers op Instagram veel hengstige heren bevinden. Het Friese model en presentatrice Sylvana IJsselmuiden (27) vindt het ook geen wonder: “Ik doe best veel met Formule 1, ik vind voetbal leuk en drink graag een pilsemannetje.” Een gesprek in Sneek over dickpicks, Dumpert en Expeditie Robinson: “Ik vind dat ik in een lastig seizoen zat.”

Sylvana, op social media ben je lekker actief, waarom staat je YouTube-kanaal een beetje stil?

“Op mijn YouTube-kanaal heb ik zesduizend abonnees, ik doe er momenteel weinig mee, maar ik wil het wel weer gaan oppakken. Op Instagram gaat het hartstikke goed met 360.000 volgers. Mijn bereik vind ik bizar. Gister was mijn boiler kapot en plaatste ik een klein berichtje in mijn Stories. En wat denk je? Honderden installateurs die me tips gaven. Het was in no time gefixt.”

Goh, waarom zouden al die installateurs nou bij jou willen langskomen?

“Haha. Nou ja, je kunt je bereik inzetten voor dit soort praktische dingetjes, anderen gebruiken het voor - wat ik soms vind - domme dingen, maar ik ben erachter gekomen dat je ook heel wat voor elkaar kunt krijgen met zoveel volgers. Onder de vlag van Syl in Actie heb ik een aantal video’s opgenomen waarin ik anderen kon helpen. Zo was er een oudere meneer in Brabant wiens twee meter hoge reuzenrad van kleurrijke K’NEX-steentjes tot zijn grote verdriet uit het zorgcomplex was gestolen. Ze noemen hem Opa K’NEX en ik heb ervoor gezorgd dat er voor hem een nieuw reuzenrad van K’NEX werd gemaakt. Dat kwam breed in het nieuws. Een ander voorbeeld was oma Tonnie, wier autootje was vernield door vandalen. Voor haar heb ik een nieuw autootje geregeld.”

Het klinkt een beetje als wat Wendy van Dijk vroeger deed met Hart in Aktie.

“Misschien wel, ja. Alleen zij had een heel productieteam achter zich en ik niet. Ik vind dat we elkaar wel wat meer mogen helpen in de maatschappij. Mensen zijn soms zo gemeen voor elkaar. Ik krijg weleens de vraag waarom ik die dingen laat zien die ik voor anderen doe. Men suggereert dan dat ik wil laten zien hoe goed ik ben, ofzo. Dat is het totaal niet. Ik wil iedereen juist inspireren om anderen te helpen.”

Even terug naar jouw succes op Instagram. Waaruit bestaat jouw publiek? Zijn dat vooral mannen met hun tong op de knieën en een bakje onder hun kin?

“Ik deel weleens wat van de wanhopige berichtjes die ik krijg, waaronder helaas ook veel dickpicks, maar ik ontvang zoveel meer onwijs leuke berichten… Het merendeel dat mij volgt, bestaat uit jongeren tussen 25 en 35 op hbo-niveau. Maar toen ik meedeed aan Expeditie Robinson, kwamen er heel veel vrouwen bij. Af en toe word ik begroet op straat met Hé, Sylvana, en dan denk ik: húh, ben jij ook mijn doelgroep? Die 360K volgers zijn dus heel divers.”

Je plaatst ook sexy foto’s waarbij je verleidelijk in de camera kijkt. We zouden ons kunnen voorstellen dat er zich veel geïnteresseerde kerels onder jouw volgerspubliek bevinden.

“Dat is ook zeker zo. Ik doe best veel met Formule 1, ik vind voetbal leuk en drink graag een pilsemannetje. Ik ben geen make-up-vlogger of modepopje, dan zou ik misschien meer vrouwen aantrekken.”

Komen veel van je volgers ook via Dumpert bij jou terecht?

“Daar is het zeker begonnen. Ik werkte drie dagen in de week voor Dumpert, maar ben daarnaast zelf ook altijd bezig geweest met andere dingen. Als het alleen bij Dumpert was gebleven, was ik misschien iets minder groot geweest, maar ze hebben me echt een waanzinnige kans gegeven, ik ben daar heel dankbaar voor en ik werk er nog steeds met heel veel plezier.”

Krijg je vaak complimenten over je uiterlijk?

“Jawel. Maar ik krijg ook wel negatieve berichten. Social media kunnen best gemeen zijn. De één schrijft dat je er leuk uitziet, de ander deelt je mee dat je maar een lelijk wijf bent.”

Hoe goed ben je daartegen bestand?

“In het begin vond ik dat heel heftig. Toen ik bij Dumpert begon, was ik geen reacties op internet gewend. Wat ik voor SBS6 had gedaan, daar kon niet rechtstreeks op worden gereageerd. Ineens kreeg ik zóveel over me heen… Onderzoek heeft aangetoond dat één negatief bericht gelijkstaat aan negen positieve berichten. Dus al krijg je negen complimenten, je blijft toch hangen bij dat ene rotbericht. Dat was even nieuw voor mij. Ik vond het best even pittig. Maar ik heb een heel lieve familie, mijn moeder heeft goed op me ingepraat dat ik me er niets van moet aantrekken. Inmiddels heb ik zoiets van: boeien, dude. Ik leg beledigingen makkelijker naast me neer, al vind ik het wel erg dat het nog steeds wordt gedaan. Neem bijvoorbeeld realityseries als Ex on the Beach en Temptation Island. Meiden die daaraan deelnemen hebben nul media-ervaring, terwijl het kijkerspubliek er wel helemaal op losgaat. Die deelnemers zijn nog wat onzeker en trekken zich alles aan; na afloop van zo’n programma laten ze alles opspuiten en doen. Ik vind dat zó zonde! Die meiden zouden echt in bescherming moeten worden genomen.”

De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel en is hier te bestellen.

Is mooi zijn weleens lastig voor je? Heb je weleens vervelende kerels achter je aan die misschien wat meer van je zouden willen dan jij wilt?

“Dat heb ik wel, ja. Het is weleens eng. Ik treed niet in detail, maar ik moet echt overal rekening mee houden.”

Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.

Entertainment
  • Clemens Rikken