Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert
Teunis Spits

Rotten en roesten: pinstriper, signpainter en autodecorateur Teunis Spits

Hij kan wat bijna niemand anders kan: levensecht roest en patina aanbrengen op willekeurige oppervlakten, zoals auto’s en reclameborden. Niet gek dus dat Max Verstappen en The Rolling Stones de Fries al aan het werk hebben gezet. Werkend aan een kopie van een Jurassic Park-jeep: “Ik zit er nu ineens aan te denken om ook een grote kras op de wagen te maken, afkomstig van een dinosaurusnagel.”

Onverstoorbaar, sterk geconcentreerd, met militaire precisie. In de werkplaats van zijn Drachtster bedrijf Future Relics legt geboren Harlinger Teunis Spits (52) de laatste hand aan een project dat hem rijdend is komen aanwaaien uit België. Deze week gaat namelijk de film Jurassic World: Dominion in première en daar enkele maanden aan voorafgaand kreeg Spits de vraag om een ouwe Jeep in het Jurassic Park-thema te veranderen.

Bij de Drachtster pinstriper, signpainter en decorateur zijn ze precies aan het goede adres. Want tja, voor het beletteren van auto’s of het laten wrappen van je voertuig, kun je tegenwoordig op iedere straathoek terecht. Reclamebureaus beschikken over de meest ultramoderne machines om vliegensvlug bestickering op maat te maken: dat soort bedrijfjes schieten als paddenstoelen uit de grond en ze hebben het allemaal smoordruk.

Maar wie echt iets origineels op z’n auto, gevel of raam wil, komt uit bij Teunis Spits, die als een van de weinigen in Nederland nog het echte ambacht van reclameschilder uitoefent. Als Spits een woordje op een voorwerp schildert, krijgt zoiets meteen betoverend veel meer karakter, leven en uitstraling. “Een handgeschilderd logo of oneliner beleef je heel anders dan plastic plakletters,” bevestigt Spits. “Sommige aspecten van mijn werk lenen zich simpelweg ook niet voor bestickering, zoals pinstriping. Lange lijnen maken op Rolls Royces, dat moet je gewoon met een goed kwastje en een vaste hand doen. Mijn werk varieert van iets heel mooi maken tot iets professioneel verkrachten.”

Bonte werkplaats

En met dat laatste is de extravagante letterartiest bezig als Panorama hem opzoekt in zijn bonte werkplaats in Drachten. Vanuit België heeft men hem weten te vinden voor een unieke klus betreffende de première van de nieuwe Jurassic Park-film, namelijk Jurassic World: Dominion. De vakterm voor hetgeen Spits hier uitvoert, is ‘rust look’. Spits is samen met een handjevol collega’s uniek in het aanbrengen van kunstmatige roest op auto’s. Een kale, uitstralingsloze tweedehands Jeep werd naar Friesland gebracht om een totale metamorfose te ondergaan: het moet een auto worden die van de beheerders van het dinopark is geweest nadat iedereen het bewuste eiland heeft verlaten. Die auto heeft dus zogenaamd al enige tijd liggen rotten en roesten in de jungle. Hier en daar begroeid met mos en natuurlijk behoorlijk aangeslagen door oxidatie, zo moet de Jeep eruit komen te zien om te kunnen worden gepresenteerd op de Belgische première van de Hollywoodfilm.

“Kinderen mogen erin zitten en kunnen ermee op de foto, dat is het idee,” licht Spits zijn nieuwste project toe. “De opdrachtgever is uitgenodigd voor de Belgische filmpremière van Jurassic World: Dominion in diverse bioscopen en gebruikt deze auto daar als fraaie opluistering van het evenement. Daarna houdt hij de auto privé in eigen bezit.” Lekkerbekkend: “Dit is een máchtig mooi project, mede omdat ik er zo’n beetje al mijn verschillende technieken, veel materialen en een flinke injectie aan creativiteit in kwijt kan.”

Op sommige vlakken is de roestschilder beperkt, want vanuit België kreeg hij een enorm datasheet vol gegevens en richtlijnen mee waar hij zich aan moet houden. Hij vertelt: “Er zaten zelfs bouwvideo’s bij van de auto’s van Jurassic Park. Ik ben eerst een dag aan het kijken geweest. De velgen, lampen, scharnieren: tot de lier aan toe wordt alles beschreven in die pdf’s. Dat was voor het maken van de films belangrijk en vereist. Afstanden, groottes van logo’s, lettertypes, kleurnummers: de officiële Jurassic park-standaarden vanuit Hollywood zijn hartstikke streng en daar moet ik me volgens de opdracht strikt aan houden. Maar hoe die auto vervolgens heeft staan verweren in de jungle, dat weet alleen ik, haha...”

Dinosaurusnagel

Met geconcentreerde precisie kan de Drachtster kunstenaar sierlijke lijnen maken op voertuigen en reclameborden, waarbij allerlei factoren een rol spelen: type kwast, het haar dat voor de kwast is gebruikt, soort verf en hoeveelheid verf, maar vooral de techniek van het buigen, draaien en boetseren van de kwasthaartjes zorgt voor precies het gewenste effect. Maar veel moeilijker dan een keurig strakke nette streep op een motor of busje, is het levensecht nabootsen van verkleuring, verwering en oxidatie. Vlijtig schuurt, krast, spuit, wrijft, veegt en verft Spits erop los als hij de Jeep onder handen neemt.

De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel en is hier te bestellen.

Grijnzend: “Het moet niet alleen superrealistisch lijken, maar het moet ook nog eens kwalitatief perfect zijn, terwijl het líjkt alsof het allemaal meuk is en afbladdert. De koperkleurige en rode verf die ik voor dit stukje gebruik, kost 60 euro per liter. De verf die eronder zit, kost 160 euro per liter, daar zie je straks helemaal niks meer van! Maar ja, wie betaalt, die bepaalt...”

Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.

Lifestyle
  • Sander Boer