Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Hoe Guido den Aantrekker het nieuwe vriendinnetje van Willem-Alexander opspoorde

In 2000 was onze koning nog prins en onze koningin nog ‘zijn vriendin uit Argentinië’. En omdat niets menselijks ons vreemd is, togen fotograaf Piet Roorda en verslaggever Guido den Aantrekker naar New York. Want daar woonde en werkte het ‘meisje uit Argentinië’ toen nog.

Hoe Guido den Aantrekker het nieuwe vriendinnetje van Willem-Alexander opspoorde

Den Aantrekker, tegenwoordig gelauwerd hoofdredacteur van Story, en Roorda gaan eerst naar het adres waarvan ze gehoord hebben dat ze daar zou wonen. “Een studio-appartement op 225 West 20th Street, tussen 7th en 8th Avenue, in de wijk Chelsea.

Deze hippe buurt kreeg ooit internationale bekendheid nadat de beruchte Sex Pistols-zanger Sid Vicious zijn vriendin doodstak in het Chelsea Hotel, om de hoek van Maxima’s studio. Dezer dagen staat het buurtje bekend als een rustig kunstenaarsoord, waar vooral veel homo’s wonen. Het is hier absoluut veilig, zegt wijkagent Steven Camacho van het New York Police Department, die op nummer 230 – pal tegenover Maxima’s woning – op het politiebureau werkt en bijna iedereen in de straat kent. Die Maxima hè, dat is een lekker ding, grijnst hij, met een vette wij-mannen-onder-elkaar-knipoog.”

Maar de toekomstige koningin woont niet meer in het kunstenaarsoord, dus zoeken de Panorama-mannen verder. “Na enig speurwerk en een paar telefoontjes traceren we wat het huidige woonadres van Maxima moet zijn: 265 East 66th Street, inderdaad in Upper East Side. In deze moderne wolkenkrabber, op de hoek van 2nd Avenue, zou ze dan inwonen bij haar beste vriendin, Cynthia Kaufman. Deze Argentijnse rijkeluisdochter van Duitse afkomst bewoont een ruimbemeten appartement in de exclusieve miljonairstoren. De verhuizing naar deze buurt zou op dwingend initiatief van schoonmoeder Beatrix zijn gebeurd. Naar beveiligingsmaatstaven en ook op het gebied van privacy zou Maxima’s appartement in Chelsea een probleemgeval zijn.” Maar als ze bij die miljonairstoren ook geen stap verder komen, gooien de Panorama-speurders het over een andere boeg. “We besluiten om Maxima te bellen op haar werk. De receptie van de Deutsche Bank verbindt ons meteen door. Het is echter niet Maxima die de telefoon aanneemt, maar haar collega Jane. Nee, ze is even van haar plek af. Ik verwacht haar over een half uur terug. Kunt u dan terugbellen? vraagt ze vriendelijk. We weten nu in ieder geval dat ze er is. Als we tegenover de bank bij het Bread Market Café een espresso nemen, horen we van het bedienend personeel dat Maxima er een dagelijkse klant is. Ze haalt hier iedere ochtend tussen zeven en acht een grote cappuccino en een muffin, voor ze gaat werken, verklapt de goedlachse serveerster Noemi.” Meer hoeven onze Panorazzi niet te weten. In het artikel uit editie nummer 5 van het jaar 2000 lezen we de afloop. “Om 07.14 uur stapt er een dame binnen die wel héél erg veel weg heeft van Maxima Zorreguieta. Met alleen een paar donkerbruine ogen en een pluk lichtblond haar – ze draagt een modieuze baret en een warme lila sjaal vanwege de vrieskou – als herkenningspunten voelen we toch dat we beet hebben. Een café-bediende geeft een stiekeme knipoog onze kant op; het teken dat we goed zitten. Omdat het nogal druk en chaotisch is in het café, besluiten we naar buiten te gaan en haar daar op te wachten. Na een minuut of vijf komt ze, ietwat schoorvoetend, de deur uit. We aarzelen dan geen moment en vragen Maxima of ze wil poseren.

‘We besluiten om Maxima te bellen op haar werk. De receptie van de Deutsche Bank verbindt ons meteen door’

Eén foto is al genoeg, dan gaan we weer weg. En misschien wil ze wat zeggen over haar relatie met Willem-Alexander. Maar de straffe protocollaire training van de schoonfamilie heeft zijn uitwerking niet gemist: Maxima weigert ook maar één woord te wisselen met ons, en stapt met driftige passen richting Deutsche Bank. De Panorama-fotograaf doet zijn werk en drukt af. Maxima lijkt zich overigens niet te ergeren aan het tafereel, er kan zelfs een glimlach af.” Gelukkig hebben we de foto nog...