Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Lang leve het voetbalboek!

Het best verkochte boek van het land een voetbalboek? Dat was een paar jaar geleden ondenkbaar, tegenwoordig is het aan...

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Het best verkochte boek van het land een voetbalboek? Dat was een paar jaar geleden ondenkbaar, tegenwoordig is het aan de orde van de dag. Bestseller-auteurs Michel van Egmond, Hugo Borst en Vincent de Vries over het succes van het voetbalboek. “Mensen willen graag lezen over het leed van een ander.”

Het is 2012 en het EK is in aantocht. René van der Gijp, Johan Derksen en Wilfred Genee zijn tijdens het toernooi niet meer twee keer in de week, maar iedere dag op tv met Voetbal International. Een mooi moment om het boek GIJP op de markt te brengen. 10.000 stuks zouden er gedrukt worden, maar een paar dagen voor de lancering wordt dat teruggebracht naar 7.000. “Zoveel vertrouwen hadden ze erin,” zei Michel van Egmond, Koning Voetbalboek, vorig jaar in Panorama. Het boek is de eerste middag uitverkocht en de 10.000 snel bijgedrukte exemplaren zijn ook binnen een dag weg. Inmiddels staat de teller op 360.000 verkochte boeken.



Natuurlijk, Voetbal International/Voetbal Inside is populair, René van der Gijp is populair en Van Egmond heeft een prachtige pen. Maar een voetbalboek dat 360.000 keer ver- koopt? Nee, zoiets was nog nooit gebeurd. Er was niet eens een voetbalboekencultuur in Nederland. Neem alleen al de klassieker van Hugo Borst, De Coolsingel bleef leeg. Is niet meer dan 27.000 keer verkocht. “Maar dat is veel hoor!” zegt Marieke Derksen, die als uitgever bij vrijwel alle hits betrokken is geweest.

Lees ook: John van Zweden: 'Ik heb het mooiste leven van de wereld'

Harde verklaring

Als 27.000 al veel is, wat is 360.000 dan wel niet? “Ik heb er geen verklaring voor,” zegt Van Egmond. “Vóór GIJP schreef ik ook boekjes. Daar werden er 3000 van verkocht, 5000 als ik geluk had. Het is niet dat ik nu wakker word en denk: de bestsellerauteur heeft lekker geslapen, maar ik realiseer me wel dat het heel bijzonder is. Toen ik in de zomer ging signeren met René moest er politie aan te pas komen om alles in bedwang te houden. Heel merkwaardig. Er is een hele markt opengebroken. Mensen die nooit lazen, kopen nu opeens boeken.” Ook Marieke Derksen kan het succes van het voetbalboek moeilijk verklaren. “Het wordt me vaak gevraagd, maar er is geen echt harde verklaring. Het is wel zo dat minder zware boeken steeds beter verkopen. De biografie van Juliana heeft ook op één gestaan. Via social media kunnen we de groep die nooit boeken las ook beter bereiken. En ja, er komt steeds meer op de markt. Je kan het zo gek niet bedenken of er is een boek van.”

Lees ook ons interview met Hans Kraay jr.: 'Jasje gooien, paardenlul'

Lees het in Panorama

Benieuwd naar de rest van het verhaal, inclusief een overzicht van de beste Nederlandse voetbalboeken? Je leest het artikel van onze verslaggever Jarry Popelier in editie 47 van Panorama, die nu in de winkels ligt. Je kunt het blad ook via onze website bestellen, of op Blendle lezen.