Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Robin Frijns: ‘Met alleen talent kom je niet in de Formule 1’

Het was nooit de vraag of de inmiddels 26-jarige Robin Frijns in de Formule 1 zou gaan rijden, maar wanneer. Hij is een van de grootste Nederlandse racetalenten voor het tijdperk Max Verstappen.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Helaas mocht het nooit zo ver komen en rijdt hij nu in dienst van Audi in verschillende klassen.

Er werd jou een gouden voorspeld. Toch lukte het niet om als vaste rijder in de Formule 1 te komen. Hoe kan dat?

‘Met talent alleen kom je niet in de Formule 1. Je moet geld of connecties hebben om het kunnen maken in de Formule 1. Jongens waar ik tegen geracet hebben rijden nu in de hoogste klasse. Een Max Verstappen of Carlos Sainz hoeven geen geld mee te nemen, maar hebben een vader die alles van de sport weet en connecties heeft, waardoor het wel iets makkelijker is. Maar natuurlijk moeten ze het vooral van hun talenten hebben, want dat hebben ze zeker. Zelf kom ik uit een familie die nooit bezig was met autosport en ook had ik geen rijke vader, wat het toch wat lastiger maakte. Gelukkig supporterden mijn familie me wel en is die steun mij ook veel waard.’

Is dat niet vervelend?

‘Ja, natuurlijk is het wel frustrerend als ik anderen in de Formule 1 zie rondrijden, terwijl je zelf nooit de kans hebt gehad. Ik heb bijvoorbeeld Carlos Sainz en Daniil Kvyat verslagen in de Formule Renault, terwijl ik zelf nu in een lagere klasse rijdt. Ik ben vooral blij dat ik überhaupt nog kan racen. Andere jongens die veel talent hadden, werken nu bijvoorbeeld in een winkel, terwijl ik nog steeds betaald krijg om in een auto te rijden. De autosportwereld is hard.’

Robin Frijns in 2012

Spelen belangen een grote rol?

‘Ja zeker. Het is me twee keer overkomen dat ik gewoon bij een team aan de kant ben gezet, omdat teams een andere agenda hadden. Bij Sauber werd ik halverwege als testrijder aan de kant gezet omdat er een Russische coureur kwam met een grote zak geld. Dit jaar overkwam me bij Andretti Autosport in de Formule E ongeveer hetzelfde. Doordat mijn team verkocht is aan BMW, wil de fabrikant een rijder die onder contract staat bij het automerk in het team stallen. Dus hoewel ik mijn teamgenoot heb verslagen is er voor mij daar geen toekomst.’

Wat zijn jouw plannen op dit moment dan?

‘Ik sta onder contract bij Audi en ik hoop volgend seizoen weer te racen. In welke klasse dat is, maakt mij niet zo veel uit, als ik maar competitief kan zijn. Ik verwacht in ieder geval net als vorig seizoen weer actief te zijn in de Blancpain GT Series (hij werd dit jaar kampioen, red.), een hoge klasse voor toerwagens. Maar wellicht komen de Formule E en de DTM ook in beeld, aangezien Audi daar ook actief is.’

In deze Audi werd hij in de Blancpain GT series kampioen

Wat vind jij als (oud-)rijder van de Formule E?

‘Het is een leuke klasse en wordt elk jaar sterker. Steeds meer fabrikanten gaan meedoen aan de competitie. Zo zijn Porsche, BMW, Mercedes en Jaguar actief in de FE. Het kan in de toekomst een echte concurrent van de Formule 1 zijn, aangezien auto’s steeds schoner worden. De auto’s on de FE zijn volledig elektrisch, wat dus de toekomst van autorijden is.’

Gaan we je ooit nog zien in de Formule 1?

‘Zeg nooit nooit, maar de kans is op dit moment zeer klein. Ik heb geen grote sponsoren achter me staan, waardoor het al een stuk moeilijker wordt. Ik weet ook geen eens zeker of ik het wel wil, want Ik heb het heel erg naar mijn zin bij Audi waar ik ook zekerheid heb. Ik wil niet mijn contracten verscheuren voor een auto waar ik niet de strijd met de competitie mee aankan.’

Robin Frijns was ooit testcoureur bij Caterham