Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Jetten scoort met de Beach 45

In 2014 werd de 35 AC van Jetten Shipyard uitgeroepen tot European Powerboat of the Year en in 2016 werd de 50 MPC genomineerd voor deze prestigieuze prijs. Onlangs mocht de werf uit Sneek opnieuw het Europese podium betreden.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback1.png

Dit keer kreeg de snelvarende Jetten Beach 45 de titel. Nautique stapte in Lemmer aan boord voor een kennismaking met de Beach 45.

Ondanks het stralende voorjaarsweer liggen de terrassen en stranden van de Lemmer Beachclub aan het IJsselmeer er vanochtend nog wat verlaten bij. Even verderop aan de kade ligt de spierwitte Jetten Beach 45. Een jacht dat met zijn opvallende verschijning de blikken trekt van voorbijgangers. Dat deed het in september al bij het Yachting Festival in de mondaine baai van Cannes en in januari opnieuw, tijdens BOOT Düsseldorf. De designers van Cor D. Rover hebben voor de nieuwe “Beach”-lijn van Jetten een herkenbaar silhouet ontworpen. Stijlkenmerken van dit schip zijn de rechte boeg, de extreem hoge vrijboorden en de langwerpige zichtopeningen in de romp. Elegant zijn de ronde lijnen van het dak en de verschansing. De opbouw daartussen is een en al glas. Zandkleurig, geheel in beach stijl, is de bekleding van de gangboorden, het zwemplatform en van het achterdek.

Met dit mooie weer is het tijd voor een verse koffie op het riante achterterras van het jacht. Eric Lamers, de sales manager van Jetten, is zichtbaar trots op het paradepaardje van de werf. Bij de koffie zegt hij nog steeds verrast te zijn door de grote belangstelling die de nieuwkomer kreeg tijdens de shows in Cannes en Düsseldorf. ‘Gelukkig bleef het niet bij belangstelling alleen, er kwamen ook opdrachten. Op de werf zijn we alweer druk bezig met de bouw van de tweede Beach 45 en de derde komt direct daarna. Voor ons is met deze snelvarende jachten eigenlijk een geheel nieuwe internationale markt geopend. De eigenaren van de volgende bouwnummers komen uit Zwitserland en de Verenigde Staten. Ook zijn we al vergevorderd met een Beach 65, dat wordt een wheelhouse-versie. Intussen gaan de ontwikkelingen van nieuwe modellen gewoon door. Zo staan er al een Beach 53 en een Beach 60 op papier. Alle schepen van de Beach-lijn hebben dezelfde uiterlijke kenmerken en zijn leverbaar in drie variaties: als sedan, met een gewone flybridge of met een wide body-flybridge. Die laatste is extra breed en loopt ver door naar achteren.’

Luxueuze afwerking

Voor de ontwikkeling van de Beach-lijn heeft Jetten een beroep gedaan op gevestigde namen uit het superjachtsegment. Zo was de ontwerpstudio van Cor D. Rover verantwoordelijk voor het design en als rompvorm is de beproefde Fast Displacement Hull Form (FDHF) van Van Oossanen Naval Architects toegepast. Deze gepatenteerde romp zorgt voor snelheden tot 24 knopen bij 20% minder brandstofverbruik. Ook voor de styling van het interieur en de afwerking heeft Jetten de normen op superjacht-niveau gelegd. Dutch Design dus. Het interieur heeft strakke, mooie en functionele lijnen. Zo werden door het hele schip opvallende accenten aangebracht van donker leer met contrasterende stiksels. De salon, annex stuurhut, oogt bijzonder licht dankzij glaspartijen die een uitzicht van 360° toestaan. Een groot schuifluik in het dak zorgt voor een cabriogevoel. Aan de achterzijde kan de glazen pui geopend worden, waardoor het grote terras volledig bij de salon wordt betrokken. Aan bakboord bevindt zich de zithoek en het daar aanwezige uitschuifbare flatscreen is draaibaar, zodat je ook op het achterdek TV kunt kijken. Grappige details zijn de twee kleine schemerlampjes in de zithoek die, als remedie tegen omvallen, solide aan de tafeltjes zijn geschroefd. Het vele glas rondom de salon kan verduisterd worden met deels elektrische jaloezieën. Een solide systeem van Ocean Air doet hetzelfde met het grote schuifluik dat, indien wenselijk, ook met een hor kan worden afgesloten.

Beneden is de stijlvolle kitchenette gesitueerd, met rvs en aluminium details, zoals je zou verwachten bij een aluminium jacht. Op speciaal verzoek van de eigenaar heeft de werf ook een ontbijtbar geplaatst. Om hier ruimte voor te creëren, kregen de wijnkoelkast en wasmachine elders een plaatsje. De eigenaarshut in het vooronder is comfortabel en mooi gestileerd, met ronde vormen en details van leer met stiksels. Dubbele luiken en glazen panelen in het plafond zorgen voor een zee van licht. De luxueuze natte cel met toilet en ruime douche is bedoeld voor gezamenlijk gebruik, maar tevens vanuit de eigenaarshut bereikbaar. Op verzoek is het inbouwen van een tweede badkamer mogelijk. Deels onder de salon bevindt zich de tweepersoons gastenhut met voldoende stahoogte en kastruimte bij de instap. Een schip als dit kan natuurlijk niet zonder grote lounge-ruimte. Daarom is er voor op het voordek een kussenset bedacht die met zuignappen op de glazen “lichtstraat” kan worden bevestigd.

Vaargedrag

Even later zijn we onderweg naar het IJsselmeer. De lange rij windmolens wijst hier vanuit Lemmer de weg naar open water. Mijn uitzicht vanaf de stuurstand is perfect. De langwerpige gaten in de verschansing zijn naast stijlvol namelijk ook nog eens erg functioneel: je kijkt hierdoor direct naast de boot op het water of de wal. Handig bij het aanleggen dus. Op het lederen dashboard zijn de analoge en digitale schermpjes logisch en overzichtelijk gegroepeerd. Vaar- en motorgegevens en camerabeelden kunnen naar keuze op het centrale scherm van Raymarine verschijnen. Zelfs het met leer overtrokken stuurwiel, ook al met de keurige stiknaden, is chique en geheel in stijl. Door het FDHF-onderwaterschip planeert dit jacht bij een tot 23 knopen oplopende snelheid niet. Het voorschip van de Beach 45 komt nauwelijks omhoog en ook bij snelle bochten blijft het jacht strak varen. Het brandstofverbruik blijft door de uitgekiende rompvorm binnen de perken. Bij een rustige toervaart van 7,6 knopen (1400 Rpm) gebruiken de beide motoren samen 8 liter per uur. Dat geeft het schip een range van ruim 850 mijl. Op de kruissnelheid van 12 knopen noteer ik 2500 Rpm en een totaal verbruik van 47,8 liter per uur. Bij een topsnelheid van 23,8 knopen (3600 Rpm) verdwijnt er ieder uur 118 liter uit de tank. Dankzij de dubbele motoren en de elektrische boeg- en hekschroef laat dit jacht zich ook in de haven of sluis uiterst gemakkelijk manoeuvreren. Voor ruwer vaarwater kunnen de Humphree stabilisatoren worden ingeschakeld, die tot 8 knopen een rustige vaart, zonder zeeziekte, garanderen.

Van staal naar aluminium

Jetten Shipyard uit Sneek komt oorspronkelijk uit de traditionele staalbouw. Klassieke waterverplaatsers zoals de Bommelaer en eigenlijk ook de MPC vormden tot voor kort het merendeel van de vloot. Daarnaast bouwt de werf onder de naam “Gamma” ook regelmatig Custom Build-jachten. Met de snelvarende Beach-serie is Jetten een geheel nieuwe weg ingeslagen. Eric Lamers zegt hierover: ‘Een paar jaar geleden lagen we met de 50 MPC in Cannes en daar vroegen klanten of we dat schip ook sneller konden maken. Het vaargedrag op de Middellandse Zee vraagt namelijk om een ander soort schip dan in Noord-Europa. Je wilt daar sneller en exibeler zijn en toch grote afstanden kunnen a eggen. We kozen bij de Beach-lijn voor aluminium als bouwmateriaal en een andere rompvorm.’ Het succes van stalen jachten loopt overigens onverminderd door voor Jetten. Alleen al van de MPC 50 zijn er 12 stuks gebouwd, waarvan een aanzienlijk deel op de Middellandse Zee vaart. ‘Met de nieuwe MPC 42, het kleinere zusje, spelen we in op de vraag uit de Nederlandse markt naar een schip met een geringere doorvaarthoogte en minder diepgang. Daar zijn er al drie van besteld; de eerste wordt deze zomer opgeleverd.’

Samenvatting

Na het succes met de waterverplaatsende 35 AC scoort Jetten opnieuw een Europese Award, maar dan in een ander (snelvarend) segment. Dankzij de inbreng van gerenommeerde bedrijven als Cor D. Rover Design en Van Oossanen Naval Architects (onderwaterschip), en het aanwezige vakmanschap van de werf, biedt de Beach 45 voor Jetten Shipyard een opstapje naar een ander publiek. Het jacht heeft een moderne uitstraling, is in alle details op een hoog niveau afgewerkt en maakte voor ons zijn vaarprognoses volledig waar.

Techspecs

Ontwerpers: Cor D. Rover Design

Naval architects: Van Oossanen Naval Architects

Interieur: Cor D. Rover

Werf: Jetten Shipyard

Bouwmateriaal: Aluminium

Lengte over alles: 13,55 m

Breedte: 4,5 m

Diepgang: 0,89 m

Doorvaarhoogte: 2,90 m (mast gestreken)

Waterverplaatsing: 17,4 ton (half geladen)

Voortstuwing: 2 x Volvo diesel D4-180 133 kW / 2 x D4-300 221 kW

Maximumsnelheid: 24 knopen

Kuissnelheid: 12 knopen

Slaapplaatsen: 4 in 2 cabines

Drinkwatertanks: 740 l

Brandstoftanks: 920 l

Zwart water: 250 l

Certificaat: CE keurmerk A

Prijs: Vanaf circa €695.350 excl. BTW

Informatie: Jetten Shipyard, jettenshipyard.com

Tekst: Hans Brouwers