Er heerst volop bedrijvigheid in de immens grote marina van Port Ginesta, tussen Barcelona en Sitges, waar we op zoek gaan naar de nieuwe Beneteau. We ontdekken Thomas Gaillard van Beneteau met een cortado op een van de zonnige terrasjes. Hoewel het nog vroeg in de ochtend is worden hier kennelijk al voorbereidingen getroffen voor de lunch. Mediterrane geuren van knoflook en olijfolie kringelen rond onze neuzen wanneer we even later tussen de vele winkeltjes en terrasjes op de kade onze weg zoeken naar de Oceanis 62.
Onconventioneel ontwerp
Het nieuwe vlaggenschip van Beneteau ligt afgemeerd aan de meest zuidelijke steiger van de marina en bij de eerste aanblik onderscheidt het schip zich meteen al op vele fronten van de naburige jachten. Zo is het aanzienlijk hoger dan een van de recente Oceanis 60 die even verderop ligt afgemeerd. In het oog springende details zijn de onconventionele spiegel en de donkere band langs de hele romp, waarin een lange rij vensters schuilgaat. De achterzijde bestaat uit een klep over de hele breedte met een garage voor de dinghy annex zwemplatform.
Onze gastheer Thomas Gaillard demonstreert graag hoe de klep hydraulisch zakt en zomaar een teakhouten beach area van 5 m2 toevoegt. De beach is vanuit de kuip bereikbaar langs vaste trappen aan beide zijden van het jacht. De geopende garage herbergt een snelle Williams tender die via een ingenieus ingebouwd railsysteem te water wordt gelaten. Om aan boord te stappen heeft dit schip geen loopplank maar, net als op een superjacht, een passerelle die op commando van de afstandsbediening langzaam uit de romp schuift.
Details als op een luxe motorjacht
Wanneer we in de kuip maar liefst twee zithoeken, een heuse koelkast en een hydraulisch uitklapbare buitenkeuken met plancha ontwaren, wordt duidelijk dat Beneteau met deze 62 voeter het comfort niveau heeft opgeschroefd naar een volgend level. Thomas legt uit dat het interieur bedacht is door de Italiaanse architect Pierangelo Andriani, die eigenlijk is gespecialiseerd in motorjachten. Hij ontwierp ooit bolides bij Ferrari en Maserati en stileert sinds 2005 voor Beneteau de interieurs van motorjachten uit de Gran Tourismo serie. Deze Beneteau Yacht 62 is zijn eerste zeiljacht ontwerp en hij is hiermee, wat ons betreft, zeer geslaagd. Tijdens een uitgebreide rondleiding ontdekken we namelijk andere nieuwe kenmerken zoals de ingebouwde lounge-bedden (met eigen geluidsinstallatie) op het voordek en de bijzonder ruime instap van de kuip naar de salon beneden. Een luie trap van 45 graden, zowaar met trapleuningen, verbindt die beide werelden. De zeilkuip en de zithoeken bovendeks zijn zo niet alleen visueel, maar ook praktisch verbonden met het benedengebeuren. Beneden zie je direct het effect van de doorlopende rij ramen in de romp en van de vele dekluiken. Overal is daglicht en vooral een mooi uitzicht op het water. Zelfs in de beide gastenhutten in het achterschip heb je zeezicht.
Aan bakboord vinden we de riante zithoek. Daarnaast de navigatiehoek met erboven, mooi weggewerkt, een grote kast vol elektra en elektronica: letterlijk het controlecentrum van dit jacht. De keuken bevindt zich langs de hele stuurboordwand en oogt strak, het is eigenlijk een lang werkblad. Bij nader inzicht blijkt dat alle keukenapparatuur, inclusief kookplaat, wasbak, koeling en afzuigkap, hierachter verstopt zitten. Een grote kast aan de achterzijde van de keuken is ingericht als gekoelde “wijnkelder”. Aan stuurboord, naast de mast biedt een halletje toegang tot het voorschip. Ook deze hal is functioneel in gebruik als extra kastruimte voor voorraad of eventueel de inbouw van een wasmachine. Verder is het hele voorschip bedoeld als owners suite, met chique badkamer en volop keuzeopties, zoals de inbouw van een bureautje, een extra zitbank of een toilettafel. Ook hier is weer zeezicht rondom. Eigenlijk biedt dit jacht overal aan boord het vrije uitzicht als bij een deck saloon. De ruimte helemaal voor in de boeg kan dienstdoen als zeilen opbergplaats, maar kan naar wens ingericht worden als bemanningskooi met twee bedden, een eigen toilet en douche.
Eenvoudige bediening
Hoewel de gebruikelijke Mediterrane middagwind nog verstek laat gaan, varen we vast naar het zuiden. Voorbij Sitges ontsnappen we uit de luwte van de bergen en vinden we de vrije wind. Dankzij de code zero lopen we direct 6 knopen bij 7,5 knopen wind. Het jacht stuurt daarbij gemakkelijk en reageert alert op koerswijzigingen. Alle benodigde koers- en windinformatie is af te lezen op de schermen in beide stuurstands. Voor een jacht van deze afmetingen ervaar ik de bediening als uiterst eenvoudig. Dat heeft alles te maken met de slimme positionering van de stuurstands, de lijnen en de lieren. Alle vallen en schoten zijn vanaf de mast netjes weggewerkt in het dek en ze komen precies bij de stuurstands en de lieren tevoorschijn. Er is daar voldoende bergruimte voorhanden om lijnen op te bergen en zo de kuipvloer vrij te houden van spaghetti. Wanneer je van achter het stuurwiel met een druk op de knop de autopilot inschakelt kun je, met behulp van de forse elektrische lieren, zonder hulp alle zeilhandelingen verrichten.
Zowel de genua als de code zero worden elektrisch uitgerold en in de standaard configuratie van dit jacht hoort ook een furling grootzeil. De overloop van het grootzeil bevindt zich veilig op de grote beugel boven de kajuitingang. We zijn gecharmeerd van de splitsing van de cockpit in twee aparte zithoeken. Daardoor blijft er altijd een vrij looppad van het achterdek en de stuurstands naar de kajuit en omgekeerd. Staand achter de stuurwielen heb je in principe een prima uitzicht over het schip en de omgeving. Minder geslaagd vind ik de enorme sprayhood met doorlopende bimini, die mij het zicht op het grootzeil ontneemt. Volgens Thomas Gaillard kan deze bimini wel in delen worden weggeritst en is er ook (als optie) een vast zonnescherm met schuifdak mogelijk.
Speciaal serviceteam bij de werf
Volgens Thomas Gaillard heeft Beneteau voor deze nieuwe range zeiljachten op de werf een speciaal serviceteam beschikbaar, het “Premium Service Custom Department”. Hij legt uit: ‘Deze mensen hebben al vanaf de bouwfase contact met de eigenaar en zorgen ervoor dat zijn wensen en voorkeuren gerealiseerd worden. Ook regelen zij de testvaart en de after sales service. Het zijn allemaal specialisten en zij blijven ook na de levering contact houden met de eigenaar. Mochten er aan boord, ergens ter wereld, problemen zijn dan kunnen zij op afstand direct helpen om de oorzaak te analyseren en via ons Beneteau netwerk de juiste assistentie organiseren.’
Samenvatting
Naast de traditionele lijnen First, Sense en Oceanis heeft de Franse werf van Beneteau een nieuw vlaggenschip gepresenteerd. De Oceanis Yacht 62 is de eerste telg in die nieuwe lijn en is niet zomaar een volgende stap in de Oceanis range. Vergeleken met seriegebouwde jachten van vergelijkbare grootte, maakt Beneteau met de Yacht 62 een grote stap voorwaarts op gebied van ruimte, comfort, kwaliteit en prestaties. Het is eigenlijk een prachtig ingericht luxe appartement met overal zeezicht. Dankzij moderne technieken in de seriebouw is de prijs van al dit moois ook nog zeer acceptabel. Beneteau presenteert binnenkort een 53 voeter en een 65 voeter in dezelfde range, we kijken met belangstelling uit naar die modellen.
Techspecs
Naval Architects: Berret Racoupeau Yacht Design
Ontwerp in- exterieur: Pierangelo Andreani
Werf: Beneteau Group
Bouwmateriaal: Sandwich Vacuüm Infused Composite
Lengte over alles: 19,07 m
Lengte van de romp: 18,13
Lengte waterlijn: 17,88 m
Breedte: 5,33 m
Diepgang: 2,98 m (korte kiel 2,38 m)
Waterverplaatsing: 26.108 kg
Ballast: 5.900 kg (korte kiel 6.800 kg)
Voortstuwing: 160 Pk
Drinkwater: 1.060 liter
Brandstof: 1.000 liter
Aantal cabines: 3 of 4 hutten, 2 of 3 badkamers
Grootzeil: 94,3 m2
Genua 105%: 88 m2
Gennaker: 300 m2
Prijs: Vanaf 650.000 Euro ex BTW (getest model 1.138.526 Euro ex BTW)
CE norm: Categorie A, 12 personen, (B,14 personen / C,16 personen)
Informatie: Nova Yachting, nova-yachting.nl