Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Monte Carlo 6 & 6S: Italiaans design en Frans vernuft

De Italiaanse werf van Monte Carlo Yachts uit Monfalcone staat vooral bekend als bouwer van grote superjachten. Toch is dit merk ook de naamgever voor snelle Italiaanse motorcruisers.

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Na de succesvolle introductie van veertig- en vijftigvoeters heeft men recentelijk de zestigvoeters MC 6 en de MC 6S gepresenteerd. Nautique beproefde de beide nieuwe modellen op de Middellandse Zee.

Hoewel het nabijgelegen vliegveld van Barcelona voor vandaag zon heeft voorspeld is het druilerig weer wanneer we aan boord stappen van de gloednieuwe Monte Carlo 6 S. Maar gelukkig heb je op een luxueus motorjacht van ruim 60 voet nauwelijks last van de natuurelementen. Laarzen en regenjacks kunnen dus gewoon in de tas blijven. Deze MC 6 S (Sport) werd onlangs in Cannes gepresenteerd als het nieuwste model van Monte Carlo. De hele range van vijf modellen is daarmee compleet. De superjachten van Monte Carlo Yachts komen nog steeds uit het Italiaanse Monfalcone, terwijl de ‘kleinere’ motorcruisers tot en met 60 voet in serie worden gebouwd in de hypermoderne Franse botenfabrieken van de Beneteau Group. Dat scheelt aanzienlijk in de productiekosten en het maakt de Monte Carlo reeks qua prijs uiterst competitief in de markt. Uiteraard komen de ontwerpen nog steeds van dezelfde Italiaanse tekentafels in Venetië. Zo verenigt Monte Carlo het beste uit twee landen: superjacht ontwerpers uit Italië en superieure seriebouw uit Frankrijk.

De Monte Carlo 6S

Keuze uit twee modellen

Om de verschillen tussen de Monte Carlo 6 en de Monte Carlo 6S voor ons duidelijk te etaleren heeft de werf de twee jachten hier zusterlijk naast elkaar afgemeerd. Beide jachten tonen dezelfde typische Monte Carlo stijlkenmerken: een hoog vrijboord, grote bovendekse glaspartijen, sierlijke deklijnen, een scherpe boeg en een opvallende serie ronde ramen in de romp. Dat laatste geeft een speels vleugje nostalgie aan alle Monte Carlo jachten, dus ook aan de superjachten van dat merk. Het belangrijkste verschil tussen de MC 6 en de nieuwere MC 6S bevindt zich prominent op het bovenste dek. Waar de MC 6 voorzien is van een imposante flybridge, inclusief vaste bimini, ontbeert de 6 S (Sport) dit onderdeel. Dat wil zeggen: slechts gedeeltelijk. Want net zoals we dat eerder bij de kleinere MC 5 S zagen, kreeg ook de MC 6 S achteraan op het bovendek een bescheiden lounge deck dat mooi is weggewerkt in de hardtop. Het voordeel van deze sportiever ogende S-modellen is dat ze een schuifdak hebben en dat geeft een cabrio-ervaring in de salon.

De Monte Carlo 6S

Volop innovaties

De interieurontwerpers van Andriani Design hebben voor de zestigvoeters van Monte Carlo een compleet nieuwe styling bedacht. Zo is de stuurstand op een soort podium, centraal in de salon geplaatst. De schipper overziet hier hoog gezeten in een zeer opvallende designfauteuil, jawel van Besenzoni, zijn controlecentrum. Benedendeks zien we ook al een nouveauté in de vrijwel achthoekige eigenaarshut, die de gehele breedte van het jacht beslaat. De badkamer is hier namelijk letterlijk geïntegreerd in de ruimte. Twee deuren in de hoeken van de eigenaarshut bieden toegang tot zowel een apart toilet als een aparte douchecel. Door deze integratie krijgt de eigenaarshut de grootte en de allure van een superjacht. Volgens de vertegenwoordiger van de werf zijn dit soort innovaties rechtstreeks afkomstig van de ontwerpdivisie van de Monte Carlo Superyachts. Hij merkt daarbij op dat deze ontwerpers voor de sterk groeiende Aziatische markt een apart interieurmodel hebben bedacht: ‘Men heeft daar geen behoefte aan gastenhutten. Die moeten onderdeks wijken voor een grote leefruimte met keuken, speciaal ingericht voor karaoke.’

Volop zit- en loungeplekken

De bank op het riante achterdek is slechts één van de vele zit- en lounge gelegenheden op dit luxueuze jacht. Zo vinden we ook nog op het voordek twee uitklapbare lounge-stoelen, op het bovendek een zithoek en ligbedden plus een kleine keuken en uiteraard de eethoek in de salon. Het achterdek en de salon vormen samen één grote ruimte wanneer de glazen pui is geopend. Visueel wordt dat nog extra ondersteund doordat de teakvloer van het achterdek binnen wordt voortgezet in de keuken. Die vinden we direct aan stuurboord met daar tegenover, aan bakboord, een kastenwand voorzien van slimme laden en opbergkasten voor koelen en vriezen. De U-vormige kombuis bevat alle mogelijke comfort en zelfs een wijnklimaatkast ontbreekt hier niet. Vanuit deze keukenpositie kunnen zowel de eettafels op het achterdek als in de salon worden bediend. Omdat ook de zithoek in de salon aan stuurboord is geplaatst ontstaat door het hele schip een ononderbroken looplijn van het achterdek tot het afstapje naar de accommodatie onderdeks. Zoals gezegd staat de stuurfauteuil prominent in het midden, geflankeerd door een tweezitsbank.

De Monte Carlo 6

Onderdeks zijn zes slaapplaatsen voorzien. De enorme midscheepse eigenaarshut voelt mede dankzij de grote ramen in de romp bijzonder licht en ruimtelijk. Het is werkelijk een plaatje. Voorin vinden we een tweepersoons VIP-cabine en aan stuurboord een tweede gastenhut, ieder met een eigen badkamer. Desgewenst kan in het achterschip een bemanningshut worden ingebouwd onder de zithoek naast het zwemplatform. Het laatste is hydraulisch verstelbaar en qua afmetingen geschikt voor het plaatsen van een flinke tender. De materialen en kleuren van het interieur van alle Monte Carlo jachten zijn met zorg gekozen. Dit jacht heeft een betimmering van walnotenhout en volop mooie accenten van leer met sierstiksels, maar uiteraard zijn ook andere combinaties mogelijk. De afwerking is ronduit subliem.

Nauwkeurig te manouvreren

We gaan varen en het is even klimmen om plaats te nemen op de design stuurstoel van Besenzoni. Het past allemaal precies. Wanneer je eenmaal zit op je verhoogde stuurstand voelt dat als de cockpit van een bolide. Je mist nog net de veiligheidsgordels. De handles, joysticks en trackballs, die tegenwoordig onontbeerlijk zijn bij het besturen van een jacht, zitten binnen handbereik en zijn deels ingebouwd in de armleuningen van deze riante zetel. De grote flatscreen geeft desgewenst informatie over motoren, navigatie, eersverwachting, radar, of levert beelden van de gemonteerde videocamera’s. Het uitzicht vanaf deze hoge positie is perfect. De enige ruitenwisser op de grote voorruit doet zijn werk goed en we varen langzaam de haven uit. De POD besturing in de linker armleuning van de stoel werkt feilloos. Dit samen met de boeg- en hekschroeven, maakt het mogelijk om tot op de centimeter nauwkeurig te manoeuvreren.

De Monte Carlo 6S

Buitengaats gaat het gas helemaal open en we noteren voor de beide Cummins 600 motoren bij 2900 toeren een snelheid van 24 knopen. Het totaalverbruik is dan opgelopen tot 244 liter per uur (met volle tanks en 7 personen aan boord). De zee is vrij vlak vandaag en er komt zelfs bij deze hoge snelheid nauwelijks boegwater aan dek. Bij een kruissnelheid van 17 knopen en 2400 toeren consumeren we volgens de computer 161 liter diesel. Tijdens een rustige vaart van 8 knopen bij 1500 toeren is dat verbruik gedaald tot een acceptabele 40 liter per uur. De testgegevens van de werf met een minimaal beladen schip tonen uiteraard gunstiger cijfers. In scherpe bochten op topsnelheid ervaar ik die hoge stuurpositie als nadelig. Het jacht helt nogal ver over en daardoor wordt het uitzicht aan de lage kant beperkt. Daar heb je uiteraard geen last van als je rustig vaart. Het devies bij snel varen is om snelheid te minderen voordat je een scherpe bocht gaat aansnijden.

Ook met flybridge

In de aankoopprijs, het interieur en de prestaties van de beide zestigvoeters heb ik weinig verschil aangetroffen, wel zie ik grote voordelen in het flybridge-model van de buurvrouw van vandaag, de MC 6. Dat extra bovendek is echt een riante leefruimte die door de ontwerpers van Monte Carlo is bedacht als hoofdverblijf. Met de uitgebreide tweede stuurstand, een vaste bimini, een keuken, riante lounge plek voor wel tien personen en een prachtig uitzicht, zul je alleen bij slechte weersomstandigheden beneden bivakkeren. Beneden in de salon van de luxueuze MC 6 en MC 6 S is het overigens niet slecht toeven, zo heb ik vandaag tijdens de testvaart op een druilerige Middellandse Zee persoonlijk mogen ervaren.

De Monte Carlo 6

Samenvatting

Sinds 2013 heeft de Beneteau Group stap voor stap de Monte Carlo range opgebouwd, beginnend met de veertigvoeter MC 4. Dat het merk de nieuwe naam en daarmee het Italiaanse imago leent was een slimme openingszet. Het nieuwe merk kreeg in 2014 een enorme boost toen de MC 5 werd verkozen tot Europees jacht van het jaar. Een jaar later volgde de MC 6 en vorig jaar september werd in Cannes de MC 6 S gepresenteerd. De styling van de hele Monte Carlo range is een prachtige mix van modern en klassiek. Italiaans ra nement wordt daarbij gecombineerd met luxe en met een sublieme afwerking. De verkoopcijfers wijzen inmiddels uit dat dit concept wereldwijd bij een grote groep kopers in de smaak valt. In de markt van de luxueuze, snelvarende motorkruisers verwachten we dat ‘Monte Carlo’ de komende jaren, zeker ook prijstechnisch, een belangrijke speler blijft.

Techspecs

Ontwerp: Nuvolari & Lenard

Interieur: Andriani Design, Naval Architect, Beneteau Power Boats & Micad

Werf: Beneteau Power Boats

Bouwmateriaal: Epoxy laminaat, infusion

Lengte over alles: 18,35 m inclusief zwemplatform

Lengte romp: 15,97 m

Breedte: 4,88 m

Diepgang: 1,17 m

Waterverplaatsing: 19.840 ton

Voortstuwing: Twin Cummins 600 QSC 8.3 Zeus (Pod system)

Maximumsnelheid: 28 knopen

Kruissnelheid: 17 knopen

Slaapplaatsen: 6 in 3 cabines, extra crew cabin is een optie

Drinkwatertanks: 2 x 400 l

Brandstoftanks: 2 x 1100 l

Certificaat: CE keurmerk B (14 personen)

Prijs: Vanaf € 857.500 ex BTW (getest model: € 1.131.172 ex BTW)

Informatie: Nova Yachting, nova-yachting.nl