De spiksplinternieuwe Seafaring 44 ligt blinkend aan de steiger in Grou. ‘We hebben een speciale steiger aangelegd voor deze boot, want de normale plekken van tien meter zijn echt te klein,’ lacht Bart van den Berg, het Nederlandse gezicht van Seafaring Yachts. Door de moderne looks en de lengte van ruim veertien meter is het de vreemde eend in de bijt in de wateren van het Friese dorp. ‘In vergelijking met de klassieke sloepen en motorboten valt hij inderdaad een beetje uit de toon,’ beaamt Bart. ‘De boot trekt dan ook veel bekijks en de meningen lopen erg uiteen. Sommigen vinden hem helemaal fantastisch, anderen vinden hem echt helemaal niks. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook even moest wennen aan het moderne uiterlijk, maar eenmaal aan boord ben je direct verkocht.’
Aan boord valt de beweegruimte direct op en doordat het stuurhuis een 360 graden panoramaview heeft, is het ondanks de bewolking erg licht binnen. De glazen puien aan de achterzijde kunnen bovendien open, waardoor het achterdek, in combinatie met het zwemplateau, nog groter oogt. Ook de hoogte, zowel boven als beneden in de slaaphutten, is zeer riant. Het lijkt er bijna op alsof de boot speciaal voor de lange Nederlandse man is gemaakt.
Sloepenmarkt
Elf jaar geleden, in 2006, richtten Bart en zijn vader Henk van den Berg Sloepenmarkt op. Een bedrijf dat zich specialiseerde in jonge sloepen en motorboten. ‘In eerste instantie focusten we ons op jonge sloepen van zes tot twaalf meter, maar door eigen ambities en veranderende marktomstandigheden hebben we onze koers in de afgelopen jaren bijgesteld.’ De economische crisis was daar een van de hoofdredenen voor. ‘In de crisisjaren zijn er gewoonweg minder sloepen gebouwd en daardoor werd de vijver waar we in visten steeds kleiner. Het aanbod jonge sloepen nam af en daarom zijn we ook meer motorboten gaan verkopen.’
De volgende stap is nu het importeren van nieuwe jachten van het Sloveense Seafaring. ‘Dat hadden we tien jaar geleden niet kunnen voorzien. Vorig jaar namen we onze opties door en kwamen we tot deze zeer goed overwogen beslissing. Ons bedrijf is namelijk niet geschikt om zelf nieuwe boten te bouwen en een dealerovereenkomst met een Nederlandse werf zagen we niet zitten. We zochten iets nieuws en op verschillende beurzen, onder andere Boot Düsseldorf, kwamen we met meerdere werven in contact. Uiteindelijk paste Seafaring het beste bij ons bedrijf en onze ambities.’
Seafaring yachts
Na drie maanden intensief contact zijn de eigenaren van Sloepenmarkt sinds deze zomer de eerste officiële dealer van Seafaring Yachts. Een flinke stap voor het familiebedrijf van Van den Berg, met de nodige risico’s. ‘Seafaring bestaat nog geen drie jaar. Het is een jonge werf die zich nog moet bewijzen, want we weten nog helemaal niet of hun boten aanslaan.’ Toch heeft Bart een goed gevoel bij de werf. ‘Hun langetermijnvisie sprak ons erg aan en bovendien zijn ze vooruitstrevend. Ze lopen voorop op het gebied van duurzaamheid en daarnaast geven ze ons ook veel vertrouwen. We hebben toegang tot alle data en tekeningen en we mogen zelf onderhoud- en reparatiewerkzaamheden aan de boten verrichten. Een eigen werkplaats was zelfs een pré voor Seafaring. Daardoor helpen wij ook continu mee aan de ontwikkeling van de boten.’ Dat komt nu al tot uiting in het gebruik van de zonnepanelen. ‘Seafaring kon de zonnepanelen op het dak niet tijdig aanleveren, aangezien wij de boot voor de HISWA in Nederland wilden hebben. Uiteindelijk besloten we gebruik te maken van onze eigen kennis en contacten. Seafaring maakt gebruik van zonnepanelen die je op het dak plakt, maar wij gaan efficiëntere zonnepanelen installeren. Daar kan Seafaring in de toekomst ook weer profijt van hebben.’
Rijke bouwhistorie
Al met al mag Seafaring niet onderschat worden, vindt Bart. ‘Ze hebben veel kennis, ze ontwikkelen zich erg snel en bovendien hebben ze eigen productielijnen. De vader van Seafaring-eigenaar Michael Gregorcic heeft in de tijd van de Sloveense privatisering veel staatsbedrijven overgenomen. Daardoor hebben ze onder andere een eigen fabriek voor polyesterverwerking. Ze hebben ook flink geïnvesteerd in kennis, onder andere ingekocht bij erkende bedrijven zoals Elan en Greenline. Mensen zijn soms huiverig als ze horen dat het om een Sloveense werf gaat, maar dat onderbuikgevoel is eigenlijk nergens op gebaseerd. Het is een kapitaalkrachtig bedrijf met honderden werknemers en het land heeft een rijke historie als het gaat om boten bouwen.’
Toch blijft de uitkomst van dit nieuwe avontuur onzeker. ‘Maar het is een stap die we op dit moment kunnen en willen zetten,’ zegt Bart resoluut. ‘We hebben de ruimte en de middelen en we zijn financieel gezond. Uiteraard zal een tegenvallende verkoop erg zuur zijn, maar niet desastreus.’
44-voeter
De Seafaring 44 is het eerste model van de werf en de boot maakt indruk met zijn eigentijdse design en ruime opzet. Er is genoeg bewegingsvrijheid rondom het stuurhuis; de lengte (14,39 meter) en breedte (4,24 meter) bieden daar ook de ruimte voor. Door het aanlokkelijke zonnedek en de slimme indeling in de cabine voelt het op de Friese meren en kanalen alsof je met een superjacht vaart. ‘Ze hebben de 44 zo ontwikkeld, dat je er overal mee kunt varen. Van de Friese binnenwateren tot op open zee.’ Als een van de weinige in zijn klasse is de 44 goedgekeurd als Oceaan A Categorie.
Op en top duurzaam
Tijdens het ontwerpen van de 44 is er veel tijd gestoken in duurzaamheid. Dat komt met name tot uiting in het unieke onderwaterschip. ‘Het schip is zo ontwikkeld, dat het met een verbruik van ongeveer tien liter per uur, bij een kruissnelheid van tien zeemijlen, non-stop een Trans-Atlantische oversteek kan maken.’ Een leuk verkooppunt, maar in de praktijk zullen potentiële Nederlandse klanten daar weinig aan hebben, beseft Bart zich ook. ‘Wij richten ons vooral op stad- en wadmensen: oudere mensen en oud-zeilers die voor comfort en weinig onderhoud gaan. Dat biedt de Seafaring 44.’ Ook het keukenblok, dat zich boven bevindt en weinig ruimte in beslag neemt, komt ouderen tegemoet. ‘Je hoeft niet telkens weer de trap op en af voor een kop koffie en koekje.’
Toch is de 44 door alle ruimte op de boot juist ook geschikt voor gezinnen. Zeker doordat de tweede grote slaaphut op te delen is in twee kleinere slaapunits. ‘De vraagprijs van de Seafaring 44 is, met een basisprijs van 355.000 Euro, wel aan de hoge kant voor de meeste jonge gezinnen,’ denkt Bart. ‘Als je zo’n aankoop doet, moet je ook wel de tijd hebben om te varen.’
Technisch vernuft
Moderne looks, strakke afwerking en bewegingsruimte zijn kenmerkend voor de 44. Ook de verschillende droge en natte bergingen en motorruimte zijn ruim en fraai afgewerkt. Vooral de ruimte rondom het motorblok lijkt oneindig. ‘Dat komt ook door de keuzes die wij hebben gemaakt,’ legt Bart uit. ‘Wij hebben gekozen voor een enkel Volvo Penta D4-blok, met 180 pk, terwijl er ruimte is voor twee motorblokken. Twee motoren vonden wij echter overbodig voor de Nederlandse markt en bovendien loopt het Penta-blok erg goed.’ Als we de boot starten en het water opgaan is het Penta- blok opvallend stil, maar als de gashendel wordt opengetrokken in het Princes Margrietkanaal lijkt de Seafaring 44 nog beter tot zijn recht te komen. Met het Penta-blok haal je snelheden tot net boven de twintig kilometer per uur. Kies je voor twee Volvo D3-motoren, dan is de maximale snelheid twintig knopen. Een voordeel van de Volvo-motor is de samenwerking met de software van Garmin. Alle benodigde informatie vind je gemakkelijk terug op het touchscreenscherm bij het stuurwiel en je kunt alle meters aanpassen aan jouw persoonlijke voorkeur. Naast de Seafaring 44 Coupe is er ook een Flybridge-uitvoering, met een tweede stuurwiel op het dak.
Friese wateren
Tijdens de eerste proefvaart op de Friese wateren, vlak voor de HISWA, bleek de Seafaring 44 nog enkele aanpassingen nodig te hebben. ‘We hadden gezelschap van de R&D-manager van Seafaring Yachts en hij was enorm verbaasd over het aantal boten op het water en onze manier van varen. Dat was wel even iets anders dan de Middellandse Zee voor de Kroatische kust, waar ze grotendeels op de automatische piloot varen. De nieuwe omstandigheden hadden ook effect op het vermogen van de boot, want we haalden het benodigde aantal toeren niet. Dat bleek aan de schroef te liggen. Gelukkig konden we dat eenvoudig oplossen met een kleine aanpassing aan de stand van de schroefbladen.’
Toekomst
Al met al is de Seafaring 44 een fraai afgewerkte boot met een eigentijdse look, handige features en duurzame technieken. In combinatie met de beweegruimte voelt het aan als een klein superjacht. De basisprijs is wel aan de hoge kant voor mensen
die opzoek zijn naar een vervanger voor hun sloep of zeilboot. Op de Friese wateren heb je de omvang van de boot ook niet nodig, maar met het zonnedek, het zwemplateau en de stuurhut met panoramaview is een trip naar de Middellandse Zee of een ver oord erg aanlokkelijk.
Hoewel de 44 pas in het Friese water ligt, kijkt Bart uit naar de komst van het volgende Seafaring-jacht. ‘De 33 is met ruim tien meter een stuk kleiner en past nog beter bij onze klanten en de Nederlandse markt.’