Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert
Snelwegen
Premium

Dit zijn de 9 gevaarlijkste snelwegen ter wereld

Vliegen mag niet meer – want het milieu – en de trein krijg je ons niet in. Wat blijft er dan over? Wij pakken de auto wel. Maar pas op. Niet overal ter wereld rijd je even relaxed. Uit de editie van 14 december 2022: TOET TOET, KNAL, BOEMMM - De 9 gevaarlijkste snelwegen ter wereld. En o ja, ook in Nederland rij je lang niet overal even veilig...

Wanneer kon je voor het eerst met je auto over een snelweg rauzen? Dat is een goede vraag. Want: wat is een snelweg?

Mensen die ervoor geleerd hebben zeggen: een snelweg heeft in elk geval een middenberm en op- en afritten. Als we die wijsheid aanhouden, dan is hoogstwaarschijnlijk de Italiaanse Autostrada dei Laghi de eerste autosnelweg ooit. Deze weg verbindt de Italiaanse plaatsen Milaan, Varese en Como met elkaar. Op 21 september 1924 opende de Italiaanse koning Victor Emmanuel III het eerste traject van de snelle rijweg. Het volk moest er enorm aan wennen.

De baan was niet toegankelijk voor voetgangers, fietsers, paardenkarren en ander langzaam verkeer. Wat was dat in godsnaam voor een waanzin?! Overigens lagen er in die tijd ook al stukken autoweg rondom Berlijn en in de VS bij de grote steden. Maar Autostrada dei Laghi strijkt tot de dag van vandaag met de eer. Hoe dan ook, het fenomeen snelweg is relatief nieuw.

Dat is het fenomeen ‘weg’ natuurlijk niet. Voor deze lijst met Extreem Gevaarlijke Wegen hanteren we wat betreft ‘wegen’ dan ook niet de definitie ‘snelweg’, maar alle wegen ter wereld waar auto’s overheen (kunnen) rijden.

Of je dat ook moet willen, is vraag twee. Lees mee.

State Route 99

(Californië, VS)

Hoeveel doden: 63 per jaar.

Waarom: donkerste snelweg van Amerika.

Er is iets raars aan de hand met State Route 99. Deze snelweg in de staat Californië staat bekend als The Most Dangerous Highway van Amerika. Maar op het eerste oog lijkt er weinig mis met de snelle straat. Toch gaat het zeer geregeld mis. Hoe komt dat toch? Omdat de weg ook bekendstaat als de donkerste snelweg van de Verenigde Staten? Of omdat er op de een of andere manier zo vaak dronken automobilisten te vinden zijn? Zeg het maar.

Hoe dan ook, de media in Amerika weten het zeker. State Route 99 is een rammende seriemoordenaar: “California’s State Route 99, ook wel Highway 99 of gewoon 99 genoemd, is de gevaarlijkste lange weg om over te reizen in Amerika, met 71 dodelijke ongevallen in 2019. Met een lengte van 424,9 mijl heeft Highway 99 16,7 dodelijke crashes per 100 mijl.” Wij zouden zeggen: gooi er een paar extra lantaarnpalen neer. Maar wie zijn wij?

North Yungas Road

(Bolivia)

Hoeveel doden: ongeveer 250 per jaar.

Waarom: ravijnen van 600 meter diep.

De North Yungas Road heeft als huiveringwekkende bijnaam: Death Road. Hoe zou dat nou toch komen? North Yungas Road verbindt de stad Los Yungas met de Boliviaanse hoofdstad La Paz op bijzondere wijze. Namelijk via een veelal bizar smalle rijstrook die slingert rondom hoge bergen, zonder vangrail. Je kijkt niet zelden regelrecht het ravijn in. En je moet als de sodemieter blijven opletten, want als je een haarspeldbocht mist, ben je de lul.

En dan ook echt: de lul. Want dan lig je 600 meter lager. Als het niet meer is, want de weg klimt in totaal 3,5 kilometer. In totaal is de Road of Death 400 kilometer lang. Je kunt ook zeggen: het is een nachtmerrie van 400 kilometer.

Toch is dat niet helemaal waar. Want de omgeving – hemels groene valleien, eindeloze watervallen, schitterend uitzicht op en over de Amazone – is fantastisch. En: omhoog valt het risico wel mee. Pas als je afdaalt, wordt het menens. Want het verkeer omhoog rijdt aan de bergkant, naar beneden aan de klifkant. Locals doen eerst een schietgebedje voordat ze naar beneden rijden.

Dat lijkt ons een heel goed idee...

‘Alleen suïcidale of krankzinnige toeristen zouden de D915 naar beneden moeten rijden. Eén fout en het is een vrije val tot je dood’

Bayburt Highway/D915

(Turkije)

Hoeveel doden: “Heel veel in de afgelopen jaren.”

Waarom: 38 haarspeldbochten zonder vangrail.

O jee. De Bayburt Highway. We citeren de Engelse krant Daily Mail: “Dit is de gevaarlijkste weg ter wereld. Een echte snelweg naar de hel die de afgelopen jaren een tol heeft geëist van talloze levens.” De snelweg slingert zich via 38 bizarre haarspeldbochten naar een hoogte van 2330 meter. Grote delen van de ‘weg’ zijn onverhard. Vangrails zijn er niet, nergens. Nee, ook niet in de bochten. Extra spannend wordt het als er sneeuw ligt.

De plaatselijke media waarschuwen toeristen:

“Alleen suïcidale of krankzinnige toeristen zouden de D915 naar beneden moeten rijden. Eén fout en het is een vrije val tot je dood.”

Je bent gewaarschuwd!

Tongtian Highway

(China)

Hoeveel doden: is officieel niet bekend (want: China), maar tientallen per jaar.

Waarom: 99 haarspeldbochten.

Heeft Bayburt Highway ‘slechts’ 38 bizar scherpe bochten, Tongtian Highway heeft er 99... De ongeveer 11 kilometer lange ‘snelweg’ ligt in het indrukwekkende Tianmengebergte, waar het altijd mist.

De beruchte weg brengt je – bijna – tot aan de top van de berg, maar voordat je daar bent, moet je je wagen door 99 zeer scherpe bochten zien te slingeren.

Vroeger was de leus: ‘Alcohol en verkeer, dat kun je niet maken’, nou, op de Tongtian Highway zéker niet. Maar mafkezen houd je natuurlijk altijd. In september 2016 reed de Italiaanse autocoureur Fabio Barone van beneden naar boven en weer naar beneden in 10 minuten en 31 seconden, in een Ferrari 458.

Pan-Amerikaanse weg / Pan-American Highway

(N/Z-Amerika)

Hoeveel doden: lastig vast te stellen, omdat de weg door meerdere landen slingert, maar het zijn er (heel) veel

Waarom: steile kliffen, smalle bochten, aardverschuivingen en overstromingen

De Pan-Amerikaanse weg (Spaans: Carretera Panamericana) is de langste snelweg ter wereld: tussen de 25.000 en 50.000 kilometer, daarover lopen de schattingen uiteen. Maar je zou ’t moeten lopen. De weg slingert zich van Noord- naar Zuid-Amerika.

Een klein stuk van de Pan-American Highway loopt door Costa Rica. Dit gedeelte van de weg heeft de faam een van de gevaarlijkste wegen ter wereld te zijn. Want: dit stuk kent bijzondere steile kliffen, bijzonder smalle (haarspeld)bochten, ruwe aardverschuivingen (dus de weg loopt ineens anders dan je dacht) en er zijn vaak overstromingen. Die kunnen zo heftig zijn, dat je de weg niet meer ziet. Maar het ravijn naast je nog wel...

National Road 5 / Route Nationale 5

(Madagaskar)

Hoeveel doden: geschatte getallen lopen uiteen van ‘slechts’ 10 tot mogelijk 50 per jaar

Waarom: de onverharde weg loopt dwars door de rimboe en is onder meer door de moesson volledig onbetrouwbaar

National Road 5 loopt van noord naar zuid tussen de steden Maroantsetra en Soanierana Ivongo aan de oostkust van het Afrikaanse land Madagaskar. De 402 kilometer lange weg wordt door de lokale bevolking liefkozend ‘de slechtste weg ter wereld’ genoemd. Is dat ook zo? Nou, veel scheelt het waarschijnlijk niet.

Omdat de weg na de eerste 160 kilometer zo goed als nergens meer verhard is – je rijdt, als je geluk hebt, op zand – de talloze bruggen die je tegenkomt zo goed als versleten zijn (of in het geheel verdwenen, dan moet je een stukje met een pont, in dit geval bijeengebonden boomstammen met een dampende dieselmotor achterop) en stukken ‘weg’ die door regen weggeslagen zijn, doe je op z’n snelst 24 uur over de 402 kilometer. Dat is deels een hele grote straf, deels ook niet. Als je de weg overleeft, heb je genoten van het uitzicht langs en over de parelwitte stranden van de Indische Oceaan.

BR-116 / Rodovia da Morte

(Brazilië)

Hoeveel doden: tientallen per jaar, inclusief slachtoffers van roofovervallen

Waarom: slecht weer, helse afgronden, roofovervallen, kinderprostitutie

Heb je enig idee wat Rodovia da Morte betekent? Juist, Snelweg van de Dood. De BR-166 ligt in Brazilië, en loopt deels van Porto Alegre naar Rio de Janeiro. Deels, want de snelweg is officieel niet minder dan 4385 kilometer lang. Het stuk BR-116 dat langs Curitiba voert, de grootste stad van het zuiden van Brazilië, staat bekend als de Highway of Death. Curitiba ligt op bijna 1000 meter boven zeeniveau. Daar gaat de weg omhoog en weer naar beneden en weer omhoog en weer naar beneden, met naast je helse afgronden in – veelal – hels weer.

Maar dat is niet de enige reden waarom er op de BR-116 veel slachtoffers vallen. Als je stopt, is de kans op een roofoverval levensgroot. Nog erger: Unicef claimt dat de BR-116 ’s werelds ‘meest actieve snelweg is op het gebied van seksuele uitbuiting van kinderen’. We citeren de plaatselijke media: “De route vereist 100 procent concentratie en vereist sterke zenuwen. Bestuurders moeten voorzichtig blijven. Met een vreselijk wegdek, in slechte weersomstandigheden en vaak gevaarlijk dicht bij klifranden is dat geen verrassing. Los daarvan, politiepatrouilles zijn zeldzaam en chauffeurs worden vaak aangevallen door bendes en gewapende bandieten. Rijden op de BR-116 vereist dat je attent en alert bent en je voortdurend concentreert op de weg die voor je ligt.”

Eshima Ohashi Bridge / Roller Coaster Bridge

(Japan)

Hoeveel doden: valt reuze mee, maar doodeng is het

Waarom: met een hellingsgraad van 5,1 aan de ene en 6,1 procent aan de andere kant is het een bizarre brug

In Japan vind je de krankzinnige hoge brug Eshima Ohashi. Deze brug heeft, vanwege zijn hoogte, een hellingsgraad van 5,1 procent aan de ene kant en 6,1 procent aan de andere. Het is zonder twijfel een van de meest bizarre bruggen ter wereld.

De Eshima Ohashi bevindt zich tussen de Japanse steden Matsue en Sakaiminato en overbrugt het Nakaumi-meer. De lijdensweg duurt 1,7 kilometer. Waarom is de brug, die gebouwd werd russen 1997 en 2004, zo absurd hoog? Tja. Heel logisch. Omdat er schepen onderdoor moeten kunnen varen. De vorige brug was lager, ging om de haverklap open, waardoor het verkeer acht minuten lang stil stond. Dat leidde tot lange files. Daarom. Maar of dit nu de oplossing is...

Dalton Highway

(Alaska)

Hoeveel doden: onbekend, maar we durven te wedden dat er de nodige slachtoffers nog onder de sneeuw liggen

Waarom: door sneeuw en ijs is de weg spiegelglad en veelal zo goed als onbegaanbaar

De Dalton Highway in Alaska is de meest afgelegen weg ter wereld. Niet voor niks luidt de bijnaam: the loneliest road on earth. Wat erger is: de weg is altijd en eeuwig bedolven onder een dikke laag ijs en onder nog dikkere lagen sneeuw.

De Dalton Highway verbindt drie steden in Alaska: Coldfood, Wiseman en Deadhorse. In totaal is de ijsbaan precies 666 kilometer lang – dat duivelse getal zal wel geen toeval zijn. Wie pech krijgt onderweg, heeft echt pech. Er is geen enkele vorm van hulpverlening, dus je moet wachten totdat er een andere gek aan komt rijden. Vaak zal dat een vrachtwagen zijn, want die hebben geen andere keus dan deze route te rijden om de genoemde steden te bevoorraden. En dat anno 2022. De bijnaam die de plaatselijke bevolking de chauffeurs van die vrachtwagen hebben gegeven: Ice Road Truckers.

Dit zijn onze gevaarlijkste (snel)wegen

De eerste echte snelweg in Nederland was de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer. Met de aanleg werd begonnen in 1936, op donderdag 15 april 1937 ‘raasden’ de eerste auto’s over het zwarte biljartlaken. Opmerkelijk: rond 1942 had Nederland na Duitsland het grootste netwerk van autosnelwegen van Europa en nog steeds behoort ons snelwegennet tot een van de meest uitgebreide van de wereld, hoewel je dat niet zou zeggen, gezien het aantal files dat er dagelijks in Holland staat. Sowieso zijn er plekken waar je beter even je voet boven je rempedaal kunt laten hangen. Wat zijn de linkste (snel)wegen van Nederland?

A7 – knooppunt Zaandam – de beruchte bocht naar links

Wat is het meest gevaarlijke stuk snelweg van de polder? Dat weet stichting Incident Management Nederland (IMN). IMN, een samenwerkingsverband van alarmcentrales, houdt bij waar de meeste ongelukken gebeuren op basis van hoe vaak er een bergingsvoertuig naar een bepaalde plek moet. En wat blijkt? We citeren het laatste persbericht van IMN over ongelukken op Hollandse wegen: “De laatste kilometer van de A7 bij knooppunt Zaandam was het stuk snelweg waar in 2020 de meeste ongevallen gebeurden. Het is een van de weinige plekken in het land waar doorgaand verkeer een afslag moet nemen om zijn weg te vervolgen. Automobilisten die vanuit Purmerend onderweg zijn naar Amsterdam, komen direct na die afslag terecht op een scherpe bocht naar links. Hier geldt een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Wie dat voorschrift negeert, loopt het risico in de vangrail te belanden. Dat gebeurde in 2020 in totaal 43 keer.”

A10 – Ring rond Amsterdam – afslag RAI

In 2016 was de Ring A10 volgens Rijkswaterstaat de meest gevaarlijke weg van Nederland. “De Ringweg A10 is de gevaarlijkste snelweg van Nederland. Bijna elk jaar zijn er meer dan 900 aanrijdingen, dat komt neer op bijna 29 ongelukken per kilometer snelweg.” Dat heeft onder andere te maken met de vele op- en afritten, maar het lijkt ook wel alsof op de A10 de meeste gekken rijden. Afsnijden, invoegen zonder knipperlicht, heel laat remmen, of 160 kilometer per uur rijden waar 80 is toegestaan, niemand kijkt ervan op. Het meest gevaarlijke stuk? Rond de afslag naar de RAI. Maar vlak ook het stuk bij de afrit naar Amsterdam-Zuid niet uit. Daar komen ‘ineens’ zes rijbanen bij elkaar.

A27 – korte invoegstrook bij Oosterhout

Bijna iedere invoegstrook richting snelweg is in Nederland minimaal 200 meter lang. De norm ligt bij 350 meter, maar die wordt (lang) niet overal gehaald. En soms is de toerit wel heel erg krap. Bijvoorbeeld 60 meter. Dat is het geval bij de invoegstrook bij Oosterhout die automobilisten naar de A27 dirigeert. Dat is de krapste invoegstrook van Nederland en o extra ramp, de invoegstrook eindigt bij de vangrail, omdat na de invoegstrook direct een smalle brug ligt.
We citeren de plaatselijke krant BN/DeStem: “Is de kortste oprit van Nederland, met een lengte van 60 meter, nog wel verantwoord? De grote meerderheid van de automobilisten bestempelt de oprit als ‘levensgevaarlijk’, ‘een ramp’ en pleit ervoor om de weg ‘dicht te gooien’ of ‘aan te passen’. Automobilist Joop Pieters: “Het komt vaak voor dat je plots op de invoegstrook moet stoppen, omdat andere auto’s de snelweg niet op kunnen of erger nog, niet op durven. Dan sta je als tweede auto stil op het eind van de invoegstrook te wachten op degene die niet durft en dan ga je eindelijk vanuit stilstand de weg op en dan maar hopen dat de rest die op de snelweg zit dit ziet.”

A58 – bocht bij Roosendaal – knooppunt De Stok

RTL Nieuws luidt in 2015 de noodklok over de bocht nabij knooppunt De Stok, bij Roosendaal. Daar gebeurde dat jaar de meeste ongelukken van Nederland. 55 keer was er sprake van ernstig gedeukt blik. Dat komt door de scherpe bocht in dat deel van de weg bij outletcentrum Rosada, tussen hectometerpalen 94,0 en 94,9. RTL Nieuws: “De bocht zorgt ervoor dat het asfalt relatief snel slijt en daardoor eerder glad wordt. Ook is er veel begroeiing in de middenberm. Daardoor schijnt de zon maar weinig op de weg en is het er vaak donker en vochtig.”

A16 – Van Brienenoordbrug – oprit Feijenoord

Op de zogenaamde ‘oostbaan’ van de Van Brienenoordbrug op de A16 vonden in 2017 exact 48 ongelukken plaats. Daarmee was deze brug het gevaarlijkste stukje snelweg van Nederland in dat jaar. De ongelukken werden en worden met name veroorzaakt door, daar heb je het weer, de korte – en bochtige – invoegstrook van ‘oprit Feijenoord’. Hierdoor kunnen auto’s en vrachtwagens onvoldoende snelheid maken om rustig en veilig in te kunnen voegen.

Premium
Je hebt zojuist een premium artikel gelezen.

Online onbeperkt lezen en Panorama thuisbezorgd?

Abonneer nu en profiteer!

Probeer direct
Bizar
  • Karen Deatherage, panoramio, iStock e.a.