Een auto is voor veel mensen geen overbodige luxe. Het is een manier om naar je werk te komen, je kinderen van en naar school te brengen, je zieke schoonmoeder af te droppen bij het ziekenhuis en ga zo maar door. Zo'n vierwieler voor de deur is in sommige gevallen dus pure noodzaak. Alleen wélke auto je voor de deur parkeert, daar zit nogal verschil in.
Zo staan er heel wat barrels voor heel wat deuren in Nederland. Goedkope koekblikjes, waar op zich niks mis mee is. Het belangrijkste aspect van een wagen is immers dat hij je van A naar B brengt.
Gemiddelde aanschafwaarde nieuwe en tweedehands auto
De gemiddelde Nederlander heeft echter best wat centen over voor een auto. Ter illustratie: vorig jaar, in 2023, was de gemiddelde aanschafwaarde van een nieuwe auto € 45.993. Als je puur kijkt naar nieuw gekochte elektrische bolides, dan ligt dat bedrag zelfs nog iets hoger, namelijk op € 53.000. Let wel: dit is de aanschafwaarde, niet de vraagprijs.
Wie denkt dat de gemiddelde aanschafprijs van een tweedehands auto slechts een fractie is van de prijs van een nieuwe bak, zit er flink naast. Begin dit 2024 lag deze nog op € 24.368.
Kosten luxe auto
Nu rijdt natuurlijk niet iedereen rond in een doorsnee kilometervreter - de kosten voor een gemiddelde auto vind je hier. Sommige mensen tasten wat dieper in de buidel voor een luxe wagen. Als voorbeeld nemen we even de Porsche 911 Carrera 4 S Cabrio. Een tweedeurs waar nog niet in gereden is. De Duitse wagen kost (rijklaar) € 220.900, maar wat ben je nou maandelijks kwijt aan zo'n luxe sportauto?
Voor de eerste berekening laten we de afschrijving even achterwege, en we gaan ervan uit dat je 20.000 kilometer per jaar aflegt met de Porsche. Met de huidige brandstofprijzen kom je op een bedrag van ongeveer € 6.000 euro per jaar uit. Je nieuwe racemonster rijdt nou eenmaal 1 op 7,2.
Voor andere kosten ligt het er een beetje aan waar je woont of met welk bedrijf je in zee gaat, maar in dit geval gaan we uit van de randstad. Daar tikken we jaarlijks zo'n € 1.000 aan motorrijtuigenbelasting af voor je gloedjenieuwe Porsche. Qua verzekering is er ook veel variatie mogelijk, maar in dit geval kost dat rond de € 3.500. De laatste kostenpost is het onderhoud. Daar mag je zo'n € 1.500 euro voor opzij leggen.
Je jaarlijkse kosten komen uit op € 12.000, oftewel € 1.000 per maand. Een dure grap voor de een, een schijntje voor de ander. Weten wat je kwijt bent aan een gemiddelde auto? Check het op Becam.nl.
Met afschrijving
Met afschrijving kom je wat hoger uit. Stel, je wilt je Porsche na 5 jaar weer verpatsen, dan krijg je er natuurlijk een stuk minder voor terug dan de aanschafprijs. Volgens een grove schatting trekken we elk jaar 10% van de waarde (€ 220.900) af. Dit komt neer op zo'n € 22.000 per jaar.
Tel dit op bij de overige jaarlijkse kosten (€ 12.000) en je komt uit op een bedrag van € 34.000 per jaar of € 2.833 per maand. Dit ben je dus kwijt om de komende 5 jaar een fonkelnieuwe Porsche 911 Carrera 4 S Cabrio te rijden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.