Het is het begin van haar hoogtijdagen, achteraf gezien. Anna Nicole Smith bestaat nog niet. Wel is er die aantrekkelijke vrouw, girl next door, maar dan groter, en voller. De haardos, de borsten fier en rond. Een vrouw beschrijven aan de hand van haar voorgevel is simpel en doe je al helemaal niet hardop. Maar bij sekssymbool Anna Nicole Smith kun je er niet omheen. Ze weet dat daar haar kwaliteiten hangen. Ze laat ze zien, meermaals. Ze gebruikt ze. Een zacht kinderstemmetje, bijna fluisterend en dan die blik. En floep, daar blaast ze iedereen omver. Het moet in de tijd geweest zijn dat ze voor spijkerbroekenmerk Guess werkt en wordt gevraagd als covermodel voor Playboy. Een goed moment om haar naam Vickie Lynn Hogan – en daarna Vickie Lynn Smith, naar de achternaam van de eerste man met wie ze trouwt – te veranderen in Anna Nicole Smith. Actrice, model, Playmate van het Jaar. En gelukkige golddigger, o nee, echtgenote van J. Howard Marshall. Maar daarover later meer.
Anna Nicole Smith wordt op 28 november 1967 geboren in Texas. Haar moeder is dan 16 jaar en haar ouders houden het niet lang samen uit. Anna Nicole verhuist naar het dorpje Mexia, waar ze opgroeit bij haar tante. “Een zware tijd,” zegt ze erover in een interview met Larry King Live in 2002. Een eenzame tijd ook. Mexia is een dorp waar ze alleen maar weg wil. Een dorp waarvan je het gevoel hebt dat de wereld er eindigt, of wellicht al geëindigd is. Er is geen bioscoop, geen entertainment, wel een lange straat. Er is weinig geld en Anna Nicole droomt van een leven als model en actrice. Ze haat school, haalt slechte cijfers, de docenten vinden het lastig om de stof aan haar uit te leggen, vertelt ze in 1994 aan de Zweedse journalist Stina Dabrowski. Anna Nicole wil wel leren, maar snapt het vaak niet. Ze vraagt om hulp. Docenten denken dat ze zich er makkelijk vanaf wil maken. Nee, ik was niet lui, zegt ze in het interview: “Ik begreep het gewoon niet.”
Anna Nicole heeft dan al door dat mannen liever voor haar zijn dan vrouwen. Op een dag kan ze het niet meer opbrengen om naar school te gaan en besluit te stoppen. Geen diploma op zak, maar ze moet wat, en gaat werken bij Jim’s Krispy Fried Chicken.
ZE BEGINT GELD TE SPAREN VOOR BORSTVERGROTINGEN. HANDIG ALS ZE IS, WEET ZE DAT GROTERE BORSTEN HAAR LEVEN NAAR EEN HOGER PLAN KUNNEN TILLEN, NET ALS HET SALDO VAN HAAR BANKREKENING
Ze ontmoet er haar eerste man: Billy. 17 is ze als ze trouwen. Denkend dat het een goede keuze is, denkend dat ze verliefd is. Helaas, zo is het niet. Billy verplicht haar binnen te blijven. Ze mag niet met haar vrienden uit, niet naar de winkel. Ze voelt zich zo eenzaam en bedenkt op een dag de perfecte uitkomst: als ik een baby heb, ben ik nooit meer eenzaam. En zo geschiedde, want op haar 18de wordt ze moeder van een zoon: Daniel. The great escape die hij zou moeten zijn, is het niet. Ze vertelt dat Billy haar slaat. Als ze op haar werk een belletje van Billy krijgt dat haar zoon van het bed is gevallen, verlaat ze hem. Een alleenstaande moeder van 18, zonder diploma, zonder geld, maar met veel ambities. Ze droomt nog steeds van een leven als model, actrice. Iets als Marilyn Monroe. Haar grote voorbeeld. “Ik voel al heel lang een connectie met haar,” zegt ze later tegen Larry King. “Ook met het drama in haar leven.”
Topless dansen
Anna Nicole verhuist naar Houston, naar haar moeder, op zoek naar een ander leven. Een beter leven. Maar het is lastig zonder diploma’s en geld. Ze werkt bij seafood-restaurantketen Red Lobster en supermarktketen Walmart. Ze bezoekt verschillende agencies in Houston, maar daar hoort ze dat ze moet afvallen en haar haar twee tinten donkerder moet kleuren. Dat laatste doet ze, maar vindt ze vreselijk. En afvallen is volgens haar geen optie, zo is haar lijf. Omdat ze geld nodig heeft, besluit ze zich aan te melden bij een gentlemen’s club.
Houston is in die tijd de broedplaats voor veel van deze clubs waar vrouwen bewegen op tafels, borsten bloot, en mannen verleiden om met hun flappen te fladderen. Anna Nicole solliciteert als serveerster, maar groeit door als danseres. Ze is verlegen en heeft moeite om haar werk te doen. De eerste keer dat ze de tafel op moet om te dansen, rent ze naar buiten, zo in shock is ze. “Het was vreselijk. Ik moest topless dansen, in die donkere ruimte,” zegt ze in de ABC-docu-mentaire Tragic Beauty: Anna Nicole Smith (2021).
Benieuwd naar de rest van het artikel? Bekijk 'm in de nieuwste Panorama of check het via Blendle.
- GETTY, PLAYBOY