Wie heeft er nou niet, ooit in zijn leven, over gefantaseerd om eens de hele menukaart van de McDonald’s te bestellen? Of om de allerpittigste pepers in één keer naar binnen te duwen? Of om je eigen portret te zien hangen in je favoriete all-you-can-eat toko, met daaronder de titel: regerend kampioen? Gelukkig blijven deze onbereikbare – en eigenlijk zeer onaantrekkelijke – doelstellingen voor de meesten van ons eenmalige brainfarts. Maar voor een groeiend groepje YouTubers blijkt de bezigheid van jezelf tonnetje rond vreten voor de webcam, voor het vermaak van een gigantisch online publiek, een zeer lucratief handeltje. De zogeheten muk-bang-hype, ooit ontstaan in Zuid- Korea, lijkt nu definitief te zijn aangespoeld in de polder. Nederland telt welgeteld twee professionele mukbangers, die ook nog eens een woning en dezelfde achternaam delen. Met gepaste trots stellen wij u voor aan René (49) en Keegan Kok (20), een vader en zoon die onlangs de Randstad inruilde voor de eeuwige rust van de Zeeuwse kust.
Hebben jullie al een beetje trek?” Vader René begroet ons en leidt ons kort langs zijn woonboerderij. “Hier gebeurt het allemaal een beetje,” zegt hij in zijn keuken. “Ik hou van koken, dus dat vind ik een leuke bijkomstigheid voor de mukbang-filmpjes. En eten doen wij nog veel liever. Toch, Keegan?”
Zijn zoon knikt goedlachs. “Dat doen we door het hele huis,” zegt de jonge vlogger, zijn camera met statief al in de aanslag. “We proberen iedere keer weer in een ander hoekje te zitten voor een gevarieerd decor. Anders zien al mijn filmpjes er al snel hetzelfde uit.” Vandaag is de keuze gevallen op de grote eettafel in de woonkamer.
Op het menu staan zes beukers van hamburgers, met alles erop en eraan, krulfrieten uit de oven en een speciaal-biertje uit de lokale brouwerij. “We eten vandaag kwaliteit,” belooft René met een glimlach. Dat is weleens anders, getuige hun vele filmpjes met kruiwagens aan McDonalds-, KFC- en Full English-ontbijtschotels. “Als je dit drie keer per week doet, is het niet altijd feest. Je moet ook een beetje denken aan je lijn, hè?” zegt René terwijl hij zijn biologische hamburgers voor de vierde keer omflipt. Over zijn schouder volgen Keegan en zijn draaiende camera het kookproces op de voet. Elk gedrapeerd komkommerschijfje, elk frietje dat omgekeerd wordt en elke scheut mayo die uit de knijpfles vloeit: elke beweging wordt vastgelegd voor alle abonnees op zijn Mukbang-kanaal. Keegan: “Op een dag als deze film ik tussen de drie en vijf uur aan beelden. Als jullie straks weggaan, ben ik nog uren bezig met de montage. Dat is de vervelende kant van filmpjes maken. Mensen zeggen vaak: makkelijk, een beetje rijk worden met hamburgers eten voor de camera. Maar die beseffen echt niet hoeveel hier bij komt kijken. Voor een filmpje van een kwartiertje ben ik zo een hele werkdag verder. Mijn vader bemoeit zich er iets minder mee. Die heeft gewoon een baan ernaast. Hij eet wel vaak mee, maar vooral voor de gezelligheid. We zijn ook gewoon vrienden van elkaar. En zijn kop en praatjes zijn goed voor de kijkcijfers, dus dat is mooi meegenomen.”
‘MENSEN ZEGGEN: MAKKELIJK, EEN BEETJE RIJK WORDEN MET HAMBURGERS ETEN VOOR DE CAMERA. MAAR DIE BESEFFEN NIET HOEVEEL HIER BIJ KOMT KIJKEN’
Rustgevend gevoel
Keegan’s YouTube-avontuur begon zes jaar geleden met ASMR, het zen-fenomeen waarbij gefluister, gekras met een potlood of andere zachte geluidjes voor een rustgevend gevoel bij de luisteraar of kijker moeten zorgen. “Ik was eigenlijk gewoon op zoek een baantje, voor naast school. Ik was te jong om vakken te vullen, dus dacht ik: ik probeer dat ASMR gewoon. Ik had daar al eens over gehoord. Het klonk niet moeilijk om dat zelf te doen. Ik hoefde er alleen een kleine camera en goede microfoon voor aan te schaffen.”
En zo begon Keegan zichzelf te filmen. Terwijl hij een sigaret verscheurde, terwijl hij fluisterend The Hobbit voorlas of terwijl hij een gigantische zak rijst op en neer schudde. Zolang het maar een – schijnbaar rustgevend –geluid produceerde. Een filmpje waar Keegan in zijn eigen tuin op een stoeltje zit, in de regen, een beetje pingelend op zijn telefoon, werd meer dan 20.000 keer bekeken. “Door dit filmpje voel ik mij minder alleen,” reageert een van Keegans YouTube-abonnees onder het filmpje. “Je zou nog zo’n filmpje moeten maken, maar dan staand,” zegt een andere fan. Nog een aanbidder: “Als ik dit filmpje kijk, voelt het net alsof ik jou in een regenachtig park ontmoet.
Allebei op de vlucht voor de regen en we raakten spontaan aan de praat. Zo ontspannend. Keegan bedankt!” Schijnbaar is er niet veel voor nodig om een digitale aanhang te vergaren. “Binnen de kortste keren stond de teller op 500.000 abonnees,” gaat Keegan verder, met een blik alsof hij het zelf ook nog niet helemaal beseft. “Toen begon het geld wel lekker binnen te stromen, zeg.”
Benieuwd naar de rest van het artikel? Bekijk 'm in de nieuwste Panorama of check het via Blendle.
- Ivo van der bent