“Onelio? Who?” Een Poolse arbeider op het terrein van Circus Hollandia lijkt geen flauw idee te hebben van het bestaan van Europa’s enige menselijke kanonskogel. “Ooooh, cannonball. Yes!” De ogen van de Pool worden ineens zo groot als, tja, kanonskogels. “Man from canon! Báng!” De man lacht en maakt met zijn wijsvinger een soort vlucht van een denkbeeldige kanonskogel.
“Onelio. Yes. Cool! There. White camper.” In de motregen struinen we verder naar onze afspraak.
Een echt feestelijk circussfeertje heerst hier nog niet, op dit geïmproviseerde evenemententerrein langs de A27. Het is grauw, het regent, en de norse werkkrachten schuiven in stilte heen en weer met gigantische nepgorilla’s, vogelkooien en zware luchtkussens. Maar dan is daar ineens Onelio, de vrolijkheid zelve. “Ciao! You Panorama, si? I am cannonball! It’s a-me!” Deze vriendelijke Italiaan lijkt er zin in te hebben. Opvallend voor iemand die zichzelf over enkele uren uit een kanon moet laten afvuren, met alle risico’s van dien. Vanaf dit punt zullen wij Onelio’s bijdrage overigens vrij vertalen naar het ABN. Wel zo prettig voor de leesbaarheid. Nou vooruit, nog eentje dan: “You come watch? Aaaah, fantastico! I do BOOM! From di cannon-i! Spectaculare!”
‘Breda-nees’
Al sinds de zomer toeft deze goedgemutste Italiaan in de polder, tourend van stad naar stad.
Tussen de hondenshows, lilliputterclowns en Noord-Afrikaanse acrobaten is Onelio de opvallende verschijning van Circus Hollandia. World Exclusive: Human Cannonball! Straight from Las Vegas!
“Die omschrijving klopt niet helemaal,” grijnst de Zuid-Europese circusartiest. “Ja, ik heb weleens shows gedaan in Amerika, maar ik ben gewoon Italiaan. Ik woon ook helemaal niet in Vegas. Ik woon waar het circus is. De komende weken ben ik een Breda-nees.” Klinkt misschien eenzaam, zo’n leven waar je continu onderweg bent. “Ben je gek,” reageert de stuntman lachend. “Mijn vrouw en drie dochters zijn altijd bij me.” Lachend: “Ze zullen wel moeten, zij werken ook in het circus. Mijn vrouw heeft een act met papegaaien en hoepels, onze dochters helpen met alle voorbereidingen. Mijn oudste mag op de knop drukken die mij de lucht in knalt. Ja, wij zijn een echte circusfamilie. Vierde generatie. Mijn vader deed stunts in het circus, zijn vader daarvoor ook, en zijn vader daarvoor. Entertainen zit in onze bloedlijn. Het circus is ons leven. Hier voelen wij ons thuis. Ik zou niets anders willen.”
‘Messenwerpen, vuurspuwen, riskante stunts. Zonder risico vind ik het circus al snel saai. Een act moet mij een kick geven. Adrenaline’
Pas over een uur of drie zal Onelio de stunt gaan uitvoeren die van hem één van de meest gewilde circusartiesten ter wereld maakt. Alle tijd dus om rustig uit te leggen hoe een mens in hemelsnaam een kanonskogel wordt. “Ik ben altijd al van de gevaarlijke stunts geweest,” vertelt Onelio voor zijn mobiele huis.
“Vroeger deed ik die al graag. Toen ik wat ouder werd, maakte ik daar mijn expertise van. Messenwerpen, vuurspuwen, riskante stunts.
Zonder risico vind ik het circus al snel saai. Een act moet mij een kick geven. Adrenaline. Toen ik voor het eerst hoorde over het spelen van een menselijke kanonskogel, twijfelde ik geen seconde.” Daarmee schaart Onelio zich in een bijzonder exclusief clubje. “In de hele wereld loopt er maar een handjevol human cannonballs rond. Ik denk vier of vijf. Daar ben ik best trots op. Want ja, je moet het ook maar durven.”
Benieuwd naar de rest van het artikel? Bekijk 'm in de nieuwste Panorama of check het via Blendle.
- Paul Tolenaar