@media (max-width: 679px){#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7db3de03f2 img{#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{width: 624px;height: 468px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7db3de03f2 img{#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{width: 980px;height: 735px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1000px){#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7db3de03f2 img{#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1001px) and (max-width: 1440px){#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7db3de03f2 img{#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{width: 1400px;height: 788px;}}@media (min-width: 1441px){#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7db3de03f2 img{#fig-63d7db3de03f2 img.lazyloading{width: 1900px;height: 814px;}}bejaarden

Gelderse bankpasbende berooft nietsvermoedende ouderen van hun spaarcenten

Een bende nietsontziende criminelen uit de regio Arnhem heeft in de afgelopen tijd vele tientallen bejaarden op een geniepige wijze van tienduizenden euro’s beroofd. Hoe gingen de misdadigers precies te werk? En speelden corrupte bankmedewerkers een rol bij de oplichting? Panorama heeft exclusief de hand weten te leggen op vertrouwelijke politiestukken.

Het is in een rijtjeshuisje ergens in Arnhem dat in het najaar van 2020 de bel gaat. Bejaarde X heeft kort daarvoor een telefoontje ontvangen van iemand met een vriendelijke stem die beweert van haar eigen vertrouwde bank te zijn. Omdat er ‘iets’ met haar pinpasje aan de hand zou zijn. Daarom moet deze klant een nieuw exemplaar krijgen, zo wordt haar voorgehouden. Er wordt minutenlang gebabbeld op een behulpzame en meedenkende toon. Met geruststellende woorden.

De klant kent geen enkel wantrouwen. Dan komt het verzoek aan de andere kant van de lijn of een collega van de bankmedewerker even langs mag komen om het pasje op te komen halen. De nietsvermoedende klant stemt toe en maakt niet veel later de deur open. Het begin van een hoop ellende en dat geldt voor veel gedupeerden in deze zaak. Een vorm van fraude die uiteindelijk terechtkomt op het bureau van politie en justitie. Hoe begint dit strafrechtelijk onderzoek van de opsporingsdiensten in Gelderland?

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

Witte boorden

Door maar liefst 96 aangiftes van slachtoffers komt een groepje mannen uit het midden van het land op de radar van de speurneuzen. Zij hebben in de tijd daarvoor klaarblijkelijk goed nagedacht over hoe zij op een illegale manier heel veel geld kunnen verdienen. Tijdens bestudering van de aangiftes blijkt dat er in de periode van september 2020 tot en met het voorjaar van 2021 vaker gebruik wordt gemaakt van één en hetzelfde telefoonnummer door de verdachten.

Justitie denkt dat er sprake is van een criminele organisatie. Maar zien de opsporingsdiensten dat nou goed: krijgt deze bende hulp vanuit de bovenwereld? Van zogeheten ‘witte boorden’. Het antwoord is volgens de recherche: er kan eigenlijk geen andere optie zijn in deze zaak. Een zeer verontrustende constatering die eens te meer aangeeft dat onderwereldfiguren kunnen opereren dankzij informatie die zij helemaal niet mogen hebben.

De speurders krijgen tijdens het langdurige onderzoek een steeds beter beeld van de bende. Zoals tijdens een doorzoeking van een Gelderse woning. Bingo: een partij valse bankbiljetten én een laptop met daarop brisante informatie doet bij de districtsrecherche van de Eenheid Zeeland-West-Brabant alle alarmbellen rinkelen. De computer is volgens de politie op dat moment vermoedelijk in gebruik bij onder anderen Mohamed A. (21) uit Arnhem. Hij is een van de in totaal zes verdachten.

Een grote vangst. Samen met zijn Arnhemse kompanen Juvensly L. (20), Alyssio M. (22), Ashraf B. (19), de 28-jarige Randy C. en zijn partner Naqibullah S., die overigens nooit heeft vastgezeten in deze zaak, is hij in het vizier gekomen van de opsporingsdiensten en hij verdwijnt hij achter slot en grendel. En wat vindt de recherche op de laptop na een nauwgezette doorzoeking: twee lijsten met persoonsgegevens en bankrekeningnummers van in totaal 1202 personen.

Om geen argwaan te wekken, knippen de criminelen thuis bij de klant de pas doormidden. Maar op zo’n manier dat de pas met bijbehorende chip nog gewoon bruikbaar is.

Een zeer opmerkelijke vondst, want dit is vertrouwelijke info die zeker niet op straat mag liggen. Het doorspitten van een zwarte mobiele telefoon van de bovengenoemde verdachte C. levert de recherche nog meer gegevens op: in het geheugen staan maar liefst zeventien lijsten met tienduizenden persoonsgegevens als namen, adressen en telefoonnummers. Zeer privacygevoelig.

De meeste slachtoffers in deze zaak beschikken volgens insiders over rekeningen bij banken als ING en ABN Amro. De verdachte Gelderlanders wrijven zich vergenoegd in hun handen wanneer zij de geheime lijsten in handen hebben weten te krijgen. Volgens de recherche bestuderen zij de zeer vertrouwelijke informatie over met name bankklanten ‘op leeftijd’ goed.

Hierdoor weten de criminelen precies welke doelwitten ze moeten kiezen, in welke hoek de kwetsbaarste slachtoffers zitten. Een geniepige werkwijze met maar één doel: bakken met geld verdienen ten koste van onwetende ouderen. En daar gaan zij volgens politie en justitie heel ver in.

@media (max-width: 680px){#fig-63d7db3de0cf2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7db3de0cf2 img{#fig-63d7db3de0cf2 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-63d7db3de0cf2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7db3de0cf2 img{#fig-63d7db3de0cf2 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-63d7db3de0cf2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7db3de0cf2 img{#fig-63d7db3de0cf2 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel en is hier te bestellen.

Doorgeknipte passen

De bende heeft alle criminele werkzaamheden verdeeld in verschillende taken, zo vindt de recherche tijdens het onderzoek uit. Als in een gestroomlijnde organisatie. Zo is er een belangrijke functie voor de bellende bankmedewerker die telefonisch contact opneemt met de slachtoffers en zo het vertrouwen moet zien te winnen. Dat lukt op grote schaal. En dan is er nog de ‘bankmedewerker’ die daarna bij de slachtoffers thuis langsgaat om te ‘helpen’ en ondertussen de inloggegevens en de bankpas afhandig maakt.

Benieuwd naar de rest van het artikel? Bekijk ‘m in de nieuwste Panorama of check het via Blendle.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws