@media (max-width: 679px){#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08be0b img{#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{width: 624px;height: 468px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08be0b img{#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{width: 980px;height: 735px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1000px){#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08be0b img{#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1001px) and (max-width: 1440px){#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08be0b img{#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{width: 1400px;height: 788px;}}@media (min-width: 1441px){#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08be0b img{#fig-62c5bcb08be0b img.lazyloading{width: 1900px;height: 814px;}}Vader Abraham

Wie is Pierre 'Vader Abraham' Kartner eigenlijk?

Het is een mysterie! Waar is Vader Abraham? Sommige roddeljournalisten claimen tegenover Panorama dat Pierre Kartner op sterven ligt of zelfs al overleden is. Wat we zeker weten: zijn laatste levensteken gaf Vader Abraham afgelopen december na vele maanden van stilte. Panorama vraagt zich af: wie is Pierre Kartner eigenlijk? En is hij echt dood? "Hij ging zich als een god voelen."

Panorama komt in februari op het idee om Petrus Antonius Laurentius Kartner te vragen voor een interview. Want: in april wordt hij maar liefst 87 jaar oud. Is Vader Abraham still going strong? Als we Kartner bellen en mailen gebeurt er iets opmerkelijks. Of eigenlijk: er gebeurt niets. Telefoons worden niet opgenomen en er wordt niet teruggebeld na het achterlaten van berichten.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

Op mails naar diverse adressen komt geen antwoord. Terwijl Pierre Kartner normaal gesproken niet vies is van een beetje aandacht. Want hij is tenslotte toch de artiest die Nederland als muziekland op de kaart heeft gezet? Nou dan! Lees mee.

Huilen is voor Pierre Kartner echt niet te laat

Een arm gouden keeltje

Pierre Kartner wordt geboren op dinsdag 11 april 1935 op het station van Elst. Niet omdat zijn moeder Grada het ziekenhuis niet meer op tijd weet te bereiken, wel omdat de vader van Pierre, Willem, in Elst stationschef is. Het gezin waarin Kartner opgroeit is warm, maar arm.

Al op 8-jarige leeftijd staat Pierre op het podium. Hij wint een plaatselijke talentenjacht voor kinderen met een gouden keeltje. Pierre wil, zo jong als hij is, heel erg graag artiest worden. Zelf vindt hij dat niet zo gek, zo vertelt hij later aan dagblad Trouw. “Mijn voorouders komen uit Oostenrijk en waren componisten. In Wenen heb je zelfs een Kartnerstrasse.”

@media (max-width: 680px){#fig-62c5bcb08c70f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08c70f img{#fig-62c5bcb08c70f img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-62c5bcb08c70f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08c70f img{#fig-62c5bcb08c70f img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-62c5bcb08c70f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08c70f img{#fig-62c5bcb08c70f img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Maar de vader van Pierre denkt er anders over. Met een carrière als artiest wordt dorst gebrouwen en honger geleden. Daarom wordt de jonge zanger in spe als hij 12 jaar oud is naar de banketbakkersschool gestuurd. Het gezin is ondertussen verhuisd naar Breda, want vader Kartner heeft een ander station toegewezen gekregen. Inderdaad, station Breda.

Na zijn opleiding monstert de jonge Pierre aan bij een chocoladefabriek in Hoboken, een industriestadje nabij Antwerpen. Ook in die tijd is de pot voor Pierre niet vet. “Ik morste expres warme chocolade uit de oven op mijn overall. Dat werd later hard en thuis haalden we het eraf, zodat we hagelslag op brood hadden,” vertelt Kartner in 2001 tegen De Telegraaf.

Zingende schoolmeisjes

Terwijl hij in de chocoladefabriek werkt, probeert Kartner voet aan de grond te krijgen als artiest. Achtereenvolgens maakt hij deel uit van de acts The Headlines, The Lettersets (Zoals de lente was jij), Lord Wanhoop, Los Vastos (Bloot is in), Pierre & zijn Pietjes, Doffe Dorus (De Fles), Nol &Marie en tot slot De Uilen (Hallo Meneer de Uil, uw onderbroek is vuil). Heel erg veel succes levert hem dat niet op. Totdat hij nog maar eens een naam verzint: Duo X.

Duo X bestaat uit Kartner en de populaire zangeres Annie de Reuver (1917-2016). Eindelijk is het bingo. Kartner en De Reuver scoren drie Top 40-hits op een rij: In gedachten zie ik het kerkje weer, Niemand kan ons toch scheiden en Kijk in mijn ogen.

Toch komt het échte succes pas als Kartner zich inlaat met zingende schoolmeisjes. Eerst is daar kindsterretje Wilma Landkroon (1957), het meisje met de engelenstem en haar hit: Voor een pop ben ik te groot. Samen met haar scoort Kartner, als Vader Abraham, in 1971 de hit Zou het erg zijn lieve opa. De Abrahamfiguur is iets eerder ontstaan door een carnavalsliedje van Kartner, Vader Abraham had zeven zonen. Dat liedje zong Pierre live met een zwarte bolhoed op en een aangeplakte baard. Wilma is dan 14 jaar.

Avond aan avond staat ze voor volle zalen met Kartner, tijdens De Vader Abraham Show, het liedje Zou het erg zijn... te zingen.

Erger nog: ze staat niet, maar zit op de knie van Pierre. Dat is misschien niet echt heel erg leuk voor een meisje van 14. Tel daarbij op dat Wilma Landkroon eerder was geëxploiteerd door Gert van Gert & Hermien en Panorama kijkt er niet van op als Wilma in 1972 besluit dat het genoeg is geweest.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_middle_article');

Ze zet een punt achter haar carrière met het liedje: Waaromlaat iedereen mij zo alleen? Het avontuur met Wilma zou Kartner lang blijven achtervolgen. Er zijn mensen die het niet zo netjes vinden dat er geld is verdiend aan een kind – zelf claimt Landkroon geen cent te hebben gezien. In dat licht moeten we zien dat er expliciet op de persoonlijke web-site van Kartner staat:

“Pierre is NOOIT de manager geweest van Wilma.

Pierre was NIET de platenmaatschappij van Wilma.

Wilma heeft NOOIT bij Pierre Kartner onder contract gestaan. Pierre heeft, op verzoek van de platenmaatschappij, enkele liedjes met Wilma opgenomen, en enkele keren met haar opgetreden.”

Als Wilma er geen zin meer in heeft, stuit Kartner in 1973 op schoolmeisje Mieke Gijs (1957). Voor haar schrijft hij de hit Een kind zonder moeder (is als een vaas zonder bloemen). Het grote voordeel voor Mieke is dat dit geen duet is en dat ze niet op een knie van Vader Abraham hoeft te zitten. Een hit met een duet scoren ze samen later wel met Het leger van werkelozen. Het avontuur met Mieke loopt heel wat beter af. Waar Wilma aan de drugs raakt, blijft Mieke zingen – en ze ervaart ook geen problemen met Kartner.

@media (max-width: 680px){#fig-62c5bcb08c9d9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08c9d9 img{#fig-62c5bcb08c9d9 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-62c5bcb08c9d9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08c9d9 img{#fig-62c5bcb08c9d9 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-62c5bcb08c9d9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08c9d9 img{#fig-62c5bcb08c9d9 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Avond aan avond staat kindsterretje Wilma met Kartner voor volle zalen te zingen. Erger nog: ze staat niet, maar zit op de knie van Pierre. Dat is misschien niet erg leuk voor een meisje van 14

Geen miljardair, wél miljonair

Na Wilma en Mieke gaat Kartner op de solotoer. Als Vader Abraham scoort hij aanvankelijk succes na succes. Bedankt lieve ouders, dat Pierre schrijft voor zijn eigen ouders, wordt een hit. Blauwe kinderogen, waarin hij de ogen van zijn zoon bezingt, ook. Maar dan komt het. Het kleine café aan de haven (zie kader) wordt een megasucces en zorgt voor heel veel roem en heel veel geld, vooral ook omdat het in verschillende talen een internationale hit wordt. Het huzarenstukje herhaalt Kartner met ’t Smurfenlied (zie kader). Striptekenaar Peyo vraagt via een tussenpersoon of Vader Abraham kans ziet wat reclame voor zijn Smurfen te maken. Nou, vooruit dan maar. Kartner, tegen het Algemeen Dagblad: “Ik reisde heel de wereld af met dat nummer, anderhalf jaar lang. Maar al die hotels, ach, dat was niets voor mij. Ik heb er overigens financieel niet eens zo heel erg veel aan gehad. Ik had destijds aan Peyo moeten vragen: Krijg ik ook 1 procent van de Smurfenmerchandising? In de beginperiode had hij dat gegarandeerd gedaan, nadien niet meer. Peyo is miljardair geworden. Ging in Zwitserland wonen. Met een helikopter op zijn dak.” Maar Kartner mag niet klagen, want in de jaren 80 koopt hij een villa in Breda, in het Mastbos. Het is een schitterende, witte villa ontworpen door Gerrit Rietveld. “Als klein jongetje was ik al gefascineerd door dit huis. Als we er langs fietsten, ik achterop bij mijn vader, wilde ik altijd stoppen om te kijken. Wat me vooral bezighield was dat er geen dak op het huis zat. Wie woont daar, vroeg ik altijd aan mijn vader. Die zei dan standaard: Hele voorname mensen. Toen het huis te koop kwam, zei ik tegen mijn vrouw: Dat moeten we kopen, dat is zo’n mooi huis. Maar het moest wel verbouwd worden. Op de plek van de daktuin, waar de vorige bewoner tomaten teelde, hebben we een extra etage laten bouwen, waar we een kleine studio van hebben gemaakt.”

@media (max-width: 680px){#fig-62c5bcb08cb8a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08cb8a img{#fig-62c5bcb08cb8a img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-62c5bcb08cb8a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08cb8a img{#fig-62c5bcb08cb8a img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-62c5bcb08cb8a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62c5bcb08cb8a img{#fig-62c5bcb08cb8a img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel en is hier te bestellen.

Gek genoeg luidt juist de aankoop van de villa enig verval in. Grote hitsuccessen blijven, na pak ’m beet 1984, uit. Ik leef om te leven (1984), Het derde been van Vandersteen (1986), Ik breng geen bloemen voor je mee (1987), Ik ben nog steeds verliefd op jou (1987), Waarom huil je nou (1988), Sjaan, je moet vanavond maar niet wachten (1989), Op de deksel van de jampot (1990), Door jou heb ik ’s nachts koude voeten (1991); ze doen he-le-maal niets.

Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws