Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert
De meest irritante reclamespotjes ooit - 'Hé, het schuim komt terug...!'

De meest irritante reclamespotjes ooit - 'Hé, het schuim komt terug...!'

Kunt u die kop van Andy van der Meijde die een online-casino aanprijst ook niet meer luchten of zien? Troost je. Deze tv-commercials waren destijds nog erger. Uw aandacht voor de Meest Irritante Commercials Ooit.

Vroeger... pak ’m beetje in de jaren 80 en 90, toen was de reclame op de tv soms nog wel te harden. Lang niet alles, maar wie herinnert zich niet de zoevende Fiat Panda’s (“Met een Panda lach je iedereen uit” ), Petje Pitamientje (“Ik vind ’t gewoon lekker!” ) en de boze olifant uit de Rolo-reclame. We zouden bijna zeggen: zo worden ze niet meer gemaakt. Hoe komt het toch dat reclame inmiddels vaak zo irritant is? Komt het door alle BN’ers die ons van alles opdringen? Onder meer Andy van der Meijde, Dick Advocaat en Hans Klok willen ons aan het gokken krijgen, Sander Schimmelpenninck weet als geen ander hoe je moet sparen voor je pensioen (“Rendement op rendement!” ) half Hilversum – Caroline Tensen, Martijn Krabbé, Linda de Mol, Gaston, Chantal Janzen, Martien Meiland – maakt eindeloos reclame voor loterijen (“Winnen doe je bij...” ) en de andere helft van Hilversum – Gerard Joling, Carlo Boszhard, Frans Bauer en wéér Hans Klok – prijst haartransplantaties aan. Je ziet tegenwoordig nog bijna meer BN’ers in het reclameblok dan in de talkshows waar ze omheen geprogrammeerd zijn. Overigens kan Jort Kelder er ook wat van: Lotto, pakkenwinkel Suitsupply, autoverhuurder Sixt (samen met Joling) en Friesland Bank... De Nederlandse reclamemaker Nienke Vreugdenhil weet wel hoe dat komt: “Een reclame met een BN’er heeft in potentie meer impact, omdat deze meer talkable is dan een commercial met een onbekende acteur.” Maar:

“Eén schandaal of schandaaltje omtrent die persoon kan ook zeker een negatief effect op je merk/imago hebben.” Zo gokt Panorama er op dat Lil’ Kleine, Marco Borsato en Ali B voorlopig niet voorbij zullen komen in de ster-commer-cials. Wij zochten uit: wat zijn de meest waardeloze Nederlandse tvcommercials ooit – en welke waren ook al weer wél leuk?

Spot voor: Brillenmerk Eyelove

Volstrekt infantiele slogan: “Ik ga naar Eyelove!” En: “Zet ’m op, hè.”

Het is allemaal de schuld van: René Froger

René Froger wint in 2018 de Loden Leeuw voor meest irritante reclame met een BN’er. Hoe irritant ook, de multifocááááále bril van Aiiiiiluf bleef (helaas) wel hangen. Iets later werd het: “Zet ’m op, hè.” Tja. De mega-irritante reclames werkten wel. Brillenbedrijf Eyelove meldt een omzetstijging in 2018 met 23 procent tot 15 miljoen euro. De prijsvechter zag zowel het aantal herhalingsaankopen door bestaande klanten als de aanwas van nieuwe klanten sterk stijgen. Het Amsterdamse reclamebureau (‘contentbureau’) Frequin, dat medeverantwoordelijk was voor de reclame, geeft ruiterlijk toe dat het een strontvervelende reclame was: “Deze commercials zorgden voor een verhoging van de naamsbekendheid van 50 procent en voor 30 procent meer omzet. Irritant? Zeker. Succesvol? Absoluut!” Overigens zijn de spotjes van Jan Smit voor brillentent Pearle uit 2016 ook niet te harden – eigenlijk zijn alle commercials voor brillenwinkels niet te harden.

Spot voor: Becam

Met: Frits Bom als De Leningman

En: Fresia Financieringen

Met: Edvard Niessing als ‘nieuwslezer’

In 2004 kon en mocht je nog tegen bizar hoge rentes een kredietje afsluiten voor een caravan of een bankstel. Dat kon bij de ‘lenen lenen, betalen betalen’-bedrijven van ‘bankier’ Dirk Scheringa. Niemand minder dan Frits ‘Vakantieman’ en ‘Consumentenman’ Bom leent zich ervoor om die woekerpolissen in tenenkrommende spotjes te promoten. Edvard Niessing doet hetzelfde. Maar Bom wordt teruggefloten. Zijn spotjes moeten van de buis. Het vertrouwen dat Bom nog steeds van het publiek geniet als Vakantieman en Consumentenman gaat niet samen met deze reclame oordeelt de Reclame Code Commissie. Uit de media: “De commercial is opgenomen in een studio die zich in niets lijkt te onderscheiden van de studio’s waarin in het verleden door Frits Bom voorlichtende consumentenprogramma’s werden geproduceerd. Daarom vindt de codecommissie de commercial misleidend.”

VAN GAAL MAAKT RECLAME VOOR DE WINKELGIGANT, DIE TE STUPIDE IS OM NA TE VERTELLEN: ‘IS MEDIAMARKT NOU ZO GOEDKOOP, OF ZIJN DIE ANDEREN NOU ZO DUUR?’

Spot voor: LOI (opleidingen en cursussen)

Met: Dirk Zeelenberg (Wouter) en Ottolien Boeschoten (Merel)

Dit willen we nooit meer horen: “Leidsche Onderwijsinstellingen!”

Eén groot misverstand is deze reeks commercials waarin een over-de-top zogenaamd bekakt echtpaar –Merel en Wouter – samen met hun jonge, vroegwijze kind Mees de hoofdrol spelen. Wouter (Dirk Zeelenberg) moet een gesjeesde Leidse student voorstellen die is blijven hangen in zijn studentenjaren en Merel (Ottolien Boeschoten) diens carrièrevrouw. Reclamebureau Kumpany moet zich – nog steeds! –kapot schamen.

Spot voor: Ambi Pur

Weet je nog: TV-kok Joop Braakhekke in een braak van een commercial

De inmiddels overleden ‘kookgek’ Joop Braakhekke schitterende ooit, net zoals Adèle Bloemendaal, in een spot voor chocoladereep Bros (“Bros! Bros! Bros! Bros! Bros!” ). Maar voor Ambi Pur grijpt hij mis:

De nieuwste Panorama ligt nu in de winkel en is hier te bestellen.

“Vandaag een recept voor een heerlijke Hollandse pot.” Pardon? Ja, echt waar: het recept bestaat uit wc-verfrisser Ambi Pur Odour Naturizer, voor in je wc-pot. Waar Braakhekke ook nog even aan ruikt – aan de pot. Knetter! In 2008 wint deze commercials de Loden Leeuw voor de allerslechtste Nederlandse tv-commercial van het jaar.

Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.

Lifestyle
  • Videostills