Het internet heeft het leven van de mens volledig op z’n kop gezet. Onze kinderen spelen nog amper buiten, een nieuwtje aan de eettafel is vaak allang geen nieuwtje meer en voor een goed gesprek moet je tegenwoordig vooral ad rem zijn met je swipende vingers. Maar er zijn ook voordelen. Dankzij uitvindingen als videobellen hoeven we minder vaak langs bij onze schoonouders. Voor onze erotische fantasieën moesten onze voorvaderen nog hun ogen sluiten en hun brein keihard aan het werk zetten, nu hoeven we slechts de incognitomodus van onze browsers te openen. Nog zo’n pluspunt: geld verdienen was nog nooit zo gemakkelijk.
Dat de mogelijkheden van het internet de ongelimiteerde geldsluizen voor creatieve geesten hebben geopend, is duidelijk. We kennen ze allemaal wel: de legers van absurd mooie vrouwen die hun miljoenenpubliek op Instagram bedienen met dagelijkse selfies in kleine bikini’s en dure lingerie van hun goed betalende sponsormerken, profvoetballers die met grappige filmpjes en sponsordeals op TikTok allang niet meer afhankelijk zijn van hun doelsaldo, assists of rendement en hardcore gamers, die twintig jaar geleden nog werden weggezet als sociaal incapabele nerds, maar zichzelf tegenwoordig tot de rijkste YouTubers van de planeet mogen rekenen. Maar tussen al die gebaande paden vinden wij ook de nieuwste generatie paradijsvogels. Mensen zoals u en ik die hebben uitgedokterd om het sociale media-verdienmodel volledig uit te melken. Op de meest krankzinnige manieren. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Stephanie Matto, het zoveelste realitysterretje uit de Verenigde Staten, verdient sinds vorig jaar bakken met geld door haar grote schare onlinebewonderaars te voorzien van haar gebottelde scheetjes. Nee, dit is geen gebakken lucht. Deze vrouw voorziet tientallen betalende klanten per dag van haar scheten en dat heeft haar zeker geen windeieren gelegd. Iedere ochtend staat de 31-jarige windfluencer op en gaat zij bezig. Die glazen potjes gaan zichzelf namelijk niet vullen met buikwind. Na het gasfestijn moeten al die dampende potjes ook nog verscheept worden. Stephanies eerste lading ging in november de deur uit: maar liefst 97 potjes dampende poeplucht. Opbrengsten: 50.000 dollar. Dat rook naar meer, dus ruft Stephanie er sindsdien stevig op los. Een bout van de populaire blondine steeg al snel naar een straatwaarde van maar liefst 1000 dollar. Inmiddels staat Stephanie bekend als The Fart Lady en harkte zij al ruim 200.000 dollar binnen. En dat voor iemand die zichzelf absoluut geen grote rufter zou noemen.
Scheten op maat
Om te bevatten hoe Stephanie precies zo stinkend rijk werd, moeten we iets verder terug graven. Toen Stephanie vorig jaar haar winderige onderneming begon, was zij al een succesnummer op online-platforms als YouTube, Instagram en TikTok. Vooral op die laatste liet Stephanie zich graag van haar ondeugendste kant zien, iets wat haar tienduizenden fans zeer waardeerden. Maar naast de reguliere verzoekjes – een foto van haar borsten, een filmpje van haar billen – stroomden de laatste jaren ook hetzelfde, opmerkelijke verzoek binnen: mannen die dolgraag eens Stephanies scheetlucht willen inhaleren. “Ik ging er lange tijd vanuit dat ze een grapje maakten,” vertelt de onderneemster in een recent interview met een Amerikaans tijdschrift. “Maar toen ik nieuwe manieren bedacht om geld te verdienen, dacht ik: waarom ook niet? Het is nou ook weer niet het vreemdste verzoek dat ik heb gekregen. Een van mijn fans betaalt mij dagelijks voor filmpjes waarin ik mijn gezicht plet. Iemand anders betaalt mij grof geld voor foto’s van mijn huig. Je weet wel, dat hangende dingetje in je keelgat.” En zo ging Stephanie aan de slag. Het geheim achter haar succes? “Ik ruft niet direct in de glazen potjes, maar op een geurloos stukje stof. Die stop ik tussen mijn billen en dan barst ik los. Mijn kontlucht blijft heel lang op dat stofje hangen. Die stop ik dan in het potje, dan verscheep ik de boel en dan stroomt het geld vanzelf binnen. Het enige ongemakkelijke moment is bij het postkantoor. Daar vragen ze altijd wat ik wil versturen. Dan hou ik het maar op ‘handelswaar’ en hoop ik dat het stil blijft.”
Stephanie beschouwt zichzelf als een ware scheetspecialist. Voor specifieke wensen levert zij bouten op maat. Zo at zij al eens een dag lang niets anders dan pittige cheddar, nadat een goed betalende klant een verzoekje indiende voor kaasscheetjes. Een aangepast dieet is überhaupt een cruciaal onderdeel van een carrière als fartrepreneur, stelt Stephanie, die zelf zegt te zweren bij koolsoep. “Geweldig spul voor als je in korte tijd veel scherpe scheten nodig hebt.”
Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.
- ANP, Instagram e.a.