Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert
Van laadpunt naar laadpunt: op elektra 7500 km naar de Noordkaap

Van laadpunt naar laadpunt: op elektra 7500 km naar de Noordkaap

Hartje winter in zestien dagen 7500 kilometer door tien Noord-Europese landen rijden. Elektrisch! Lijkt u dat wat? Drie beste vrienden - Stan, Dion en Erik - gaan samen het avontuur aan en halen tijdens de rally en passant geld op voor het KWF. Ze vormen samen het team Casually Crossing Borders.

Het besef is er nog niet helemaal. “Af en toe denk ik: over een maand zijn we al onderweg,” zegt Stan Reubzeat (26) uit Sittard in januari. Hij gaat met zijn twee beste vrienden Dion Vos (25) uit Hulst en Erik Colen (25) uit Munstergeleen, vlak onder Sittard, het avontuur aan. Oorspronkelijk zouden de mannen in een auto van meer dan twintig jaar oud rijden, want dat staat in de regels van De Baltic Sea Circle Winter Edition 2022.

De nieuwe extra regel dat een splinternieuwe elektrische auto ook mag, maakte dat Dions baas enthousiast werd. “Mijn werkgever BMW bood meteen de allernieuwste elektrische BMW iX aan voor de rally, een bijzondere auto die nog maar mondjesmaat geleverd wordt. Hij krijgt een speciale wrap die past bij het thema. Begin februari krijgt de auto winterbanden en komen er rubberen matten in. Dan is hij helemaal klaar.” Erik legt uit wat het thema van de auto is: “Het straalt elektrisch rijden uit. Dat betekent voor ons vooral uitzoeken waar laadpalen zijn.”

Defecte laadpalen

De tocht gaat door de sneeuw naar de Noordkaap. Geen sinecure, en er zijn ook nog wat beperkende voorwaarden. Er mag geen gps mee en je rijdt zo weinig mogelijk op snelwegen. “Dat maakt de uitdaging nog groter,” zegt Dion. “Op snelwegen heeft de auto al geen geweldige actieradius, maar hoe reageert hij op B-wegen? Ook de stoelverwarming kost elektriciteit en dus kunnen we minder kilometers maken als we die aanzetten.

We rijden echt van laadpunt naar laadpunt. Dat maakt het een groot avontuur. We moeten ons heel bewust zijn van de route die we rijden en de afstanden die we afleggen. Gelukkig zijn er in Noorwegen heel veel laadpalen, ze zijn daar een stuk vooruitstrevender dan hier in Nederland. Tot aan de Noordkaap is er dan ook geen probleem. Daarna wordt het lastiger. Terugkomen door Finland wordt wel een uitdaging. Ook door de Baltische staten en door Polen moeten we het goed plannen. Die landen zijn wat minder ver ontwikkeld met elektrisch rijden, waardoor ze veel minder laadpalen en laadstations hebben.”

De auto die ze meekrijgen is groot en imposant. “Je kunt er geen zesof zevenhonderd kilometer mee rijden zoals met een gewone auto,” legt Stan uit. “Volgens BMW is de actieradius 400 kilometer, maar dat is zonder bijvoorbeeld de winterbanden gerekend. We gaan ervan uit dat we zo’n 200 kilometer met een helemaal opgeladen auto kunnen rijden, gebaseerd op onze strategie van 20-80 procent.

Een elektrische auto laadt het meest efficiënt op tussen de 20 en 80 procent in de accu. Daarbuiten is het opladen minder efficiënt en daardoor ook veel langzamer. Hoe vaak we moeten opladen ondervinden we ter plekke. Ook moeten we rekening houden dat laadpalen defect kunnen zijn of dat er al een andere auto aan het laden is. Dan moeten we wel naar een volgende paal of laadpunt kunnen. En we hebben maar zestien dagen in totaal, dus dat betekent dat we iedere dag 500 kilometer moeten rijden.”

Op goed geluk

Batterijen meenemen kan dan toch een oplossing zijn? Stan: “Nee, dat doen we niet, dat is ook helemaal niet realistisch. We willen laten zien dat elektrisch rijden best kan. Elektrisch rijden is nog heel onbekend op de lange afstand, wij willen laten zien dat dat zonder enige voorbereiding best kan. Maar het is een groot avontuur, want we weten meer niet dan wel. Hoe houdt de accu zich met temperaturen ver onder nul? In gewone auto’s kun je de kachel aandoen, maar dat is lastig in ons geval. De kachel slurpt elektriciteit, dus die moet zoveel mogelijk uit.” Dion gaat verder: “We mogen geen navigatie gebruiken en we kruisen op goed geluk laadpalen aan op de landkaart, die moeten dan ook maar net bestaan en werkzaam zijn. De auto staat gemiddeld twintig à dertig minuten aan de laadpaal, dus moeten we flink doorrijden om het te halen. Veel ruimte voor tegenslag hebben we niet.”

Het worden lange dagen voor de drie mannen. Erik: “De tijd wordt een uitdaging, soms zullen we de hele nacht moeten doorrijden.”

De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel en is hier te bestellen.

De enige voorbereiding die ze hebben getroffen, is een online programma waarmee elektrische rijders hun route kunnen uitstippelen. Alleen voor de eerste nacht is een hotelletje geboekt, daarna zien ze wel verder. “We hebben uitgereken dat we onderweg 51 keer opladen,” zegt Dion. “Als alles klopt op de landkaarten. Hopelijk kunnen we overnachten bij laadpalen en verder zoeken we onderweg wel Airbnb’s. Hier en daar gaan we ook met de ferry, dat scheelt weer in het elektriciteitsverbruik.”

Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.

Lifestyle
  • Sander Boer en Baltic Sea Circle