Sommige Nederlanders zijn er heel graag als de kippen bij als er ergens een euro verdiend kan worden – en het liefst nog veel méér euro’s. Kijk maar naar al die Nederlandse miljonairs die met opmerkelijke handel staan of stonden in de rijkenlijst Quote 500. Hollandse handelaren in trekhaken, in varkensdarmen (!), in stinkend dierenvoer; er zijn mensen die overal handel in zien of ruiken. Ook in een virus als corona. Dus verbaast het eigenlijk nog niets eens zo erg dat er Nederlanders zijn die inmiddels lekker en flink verdiend hebben aan covid. Maar ook voor sommige buitenlandse ondernemers kan Het Virus niet lang genoeg rond blijven gaan. Moeten we er wel bij vertellen: veel bedrijven die nu hun zakken vullen, bestonden ook al voor corona. Maar dankzij Het Virus gaat het ze ineens – nog veel meer – voor de wind. Over geluk bij een ongeluk gesproken. Maar je hebt natuurlijk ook mensen die willens en wetens misbruik maken van de situatie. En er zijn virologen die dankzij de prikken ineens in de miljarden (!) stikken. Lees mee!
De stinkende mondkapjesdeal
De meest bekende Nederlander die zijn zakken heeft gevuld dankzij corona is zonder twijfel Sywert van Lienden (1990). De gewiekste, jonge ‘zakenman’ is het meesterbrein achter de zogenaamde nonprofitorganisatie Stichting Hulptroepen Alliantie, samen met zijn al even handige zakenpartners Bernd Damme (1990) en Camille van Gestel (1971). De Stichting Hulptroepen Alliantie – wij van Panorama vinden het een nogal overdreven absurde naam – ging vanaf april 2020 politiek Den Haag helpen om mondkapjes in te kopen, want Nederland had er te weinig. Hij hoefde er geen geld aan te verdienen, zei Van Lienden. En de mondkapjes waren vooral bedoeld voor de hardwerkende mensen in de zorg, zoals verplegers, verpleegsters en bejaardenverzorgers. Daarop bestelde het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) uiteindelijk via Van Lienden voor maar liefst 100 miljoen euro aan belastinggeld aan mondkapjes. Die mondkapjes werden nooit gebruikt, omdat er te veel koolstof in zou zitten. En dat beschermt je gezondheid niet, maar kan juist gevaarlijk zijn.
Nog opmerkelijker is dat Van Lienden en zijn vriendjes via hun bedrijf Relief Goods Alliance B.V. wel degelijk geld verdienden aan wat de mondkapjesdeal is gaan heten. En niet zo’n beetje ook. Volgens de journalisten van website Follow The Money verdiende Sywert een comfortabele 9 miljoen euro aan zijn mondkapjes en zijn vriendjes rond de 5 miljoen. Dus is Stichting Hulptroepen Alliantie een goededoelenstichting? Nou, voor Van Lienden, Damme en Van Gestel in elk geval wel.
Hans Poulis
Rijk met een coronamondkapjesmerk (slim of slim?!)
Hoe kun je lekker verdienen? Door van een massaproduct een merk te maken – zo kan de hippe consument zich onderscheiden van de massa. Daarom dragen hipsters een spijkerbroek van Diesel en niet van C&A.
De Rotterdamse ondernemer Hans Poulis (1957) kent dat geheim. En dus bedacht hij een merk voor mondkapjes. Het werd KAZE, een hip uitziende snavel. Een mondkapje van KAZE zit prettig, zegt Poulis, en is ‘groen’ want KAZE wordt zoveel als mogelijk milieuvriendelijk geproduceerd. Poulis: “Inmiddels is KAZE is behoorlijk populair.”
Dat komt mede dankzij megaster Justin Bieber die met kapjes van KAZE rondloopt. En Jennifer Lopez ook. “We hebben een paar doosjes KAZE opgestuurd naar zogenaamde influencers. En die zijn de mondkapjes gaan dragen.
Zet er wel bij: wij hebben niemand betaald.” Wat Poulis verdient met KAZE wil hij liever niet kwijt.
“Ons bedrijf IGC International bestaat sinds 1992. Wij doen veel meer dan alleen KAZE.”
Theo Snoek
Rijk met coronaverpakkingen (ja – zo makkelijk kan het dus zijn)
De goedlachse ondernemer Theo Snoek begint in 2002 zijn Nijmeegse verpakkingsbedrijf Valuepack. Twee jaar later weet hij met welke verpakkingen het meeste geld valt te verdienen. Inderdaad, met medische verpakkingen. In 2019 blijkt dat al helemaal een slimme keus, want de medische verpakkingen – doosjes om latex handschoenen te verpakken, plastic om medische mondmaskers mee te verpakken – zijn, zeker helemaal in het begin van de coro-na-uitbraak, niet aan te slepen omdat er een giga-vraag is naar medische hulpmiddelen.
Het personeelsbestand van Theo Snoek is dankzij corona vier keer zo groot geworden. Zijn omzet groeide al net zo onstuimig, hoewel die inmiddels weer wat terugloopt.
Jasper Gabriëlse & Melvin Loggies
Rijk met coronazeep
De enthousiaste ondernemers Jasper Gabriëlse (1991) en Melvin Loggies (1991) zijn de oprichters van Seepje. De Haagse sopfabriek Seepje maakt al zeven jaar natuurlijke was- en poetsmiddelen van vruchtenschillen.
In de winter van 2020 kwam het bedrijf uit de Hofstad met haar eerste handzeep. De timing kon niet beter. “Wij zagen de vraag naar onze producten vertienvoudigen.” Dat zien we terug in de omzetcijfers. Jarenlang zet Seepje een slordig miljoen euro om, in 2020 dik méér dan 3 miljoen. Panorama is héél benieuwd naar de cijfers over 2021.
Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.
- iStock, ANP e.a.