Door: Redactie Panorama Fotografie:
Voetbal
2

Mi(ljoe)no Raiola lacht iedereen uit

Hij is de schrik van elke bestuurskamer, maar voetballers lopen met hem weg. Dat is niet zo vreemd, hij maakt hen miljon...

Hij is de schrik van elke bestuurskamer, maar voetballers lopen met hem weg. Dat is niet zo vreemd, hij maakt hen miljonair en regelt de mooiste clubs. Ondertussen strijkt Mino Raiola (49) bij iedere transfer een paar procent commissie op en lacht hij iedereen uit. Niet slecht voor een Haarlemse ‘pizzabakker’. “Moet dat een zaakwaarnemer voorstellen, die kabouter?” 

De vraag van de VARAgids luidde wat nou de opvallendste verandering was in het voetbal, de afgelopen decennia.“Mino Raiola,” antwoordde voetbalcommentator Emile Schelvis. 

“De opkomst van de zaakwaarnemer als bepalendste macht in de rijke bovenwereld van een miljardenbusiness. Een pizzabakker die rechten heeft gestudeerd, tussen twee landen leeft, nietsontziend te werk gaat en iedereen uitlacht.”

Zo wordt Raiola vaak aangeduid, als pizzabakker. Maar hij is helemaal geen pizzabakker, nooit geweest ook. Wel hadden zijn ouders een pizzeria in Haarlem, waar Mino als kleine jongen werkte als afwasser, kelner en schoonmaker. Later deed hij de administratie, want Mino bleek geen domme jongen. Hij studeerde rechten en spreekt inmiddels zeven talen. Tot deze zomer had hij de duurste transfer op zijn naam, die van Paul Pogba in 2016. De Fransman ging voor 105 miljoen euro van Juventus naar Manchester United. Dat was al een bedrag dat de voetballiefhebbers deed walgen, maar deze zomer sloeg alles, met de transfer van Neymar als dieptepunt. Paris Saint-Germain nam de Braziliaan over van FC Barcelona voor 222 miljoen, precies zoals de afkoopclausule voorschreef.

Niemand die het begrijpt, maar Raiola vindt het niet meer dan logisch, zei hij in Voetbal International. “Het is geen transfersom, maar een schadevergoeding. Barcelona heeft 80 miljoen uitgegeven om Neymar in te lijven. Omdat ze zijn vader 45 miljoen hebben betaald, is er een boete van de fiscus van 80 miljoen bovenop gekomen. Tel daar een jaarsalaris van 20 miljoen bij en dan kom je al boven de 200 miljoen uit. Die kosten willen ze terugverdienen. Het is niet vreemd dat PSG dat wil uitgeven. Neymar is jong, Braziliaan en de absolute wereldster van de toekomst. Zo lang de tv-gelden, reclame-inkomsten en sponsordeals blijven stijgen, verdien je dat geld terug.”

Het is de vercommercialisering van het topvoetbal in een notendop. Het is de reden waarom er in geen enkele supporterskroeg de duimen omhoog gaan bij het horen van de naam Raiola. Het tijdperk waarin de Europa Cup I veranderde van een landskampioenenbal naar een commercieel gedrocht met veel te veel wedstrijden en veel te veel deelnemers, loopt hand in hand met de opkomst van Raiola. Hoe kon een dikke ‘pizzabakker’ uit Haarlem uitgroeien tot een van de machtigste en rijkste personen in de voetballerij?

Dit is een voorstukje uit het blad. Wil je het hele artikel van Jarry Populier over Mino Raiola lezen en te weten komen hoe hij zo succesvol is geworden? Bestel de nieuwe Panorama dan hier, of lees het op Blendle.