Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Nieuwe documentaire over Caransa-ontvoering belooft onthullingen

Duitse undercoveragent die operatie hielp ontmantelen stak deel losgeld in eigen zak

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Fijne jongens, die Duitsers. Een door de Amsterdamse politie gebruikte 'Duitse' undercoveragent heeft een deel van het losgeld ingepikt dat in 1977 voor de ontvoerde Amsterdamse zakenman Maurits 'Maupie' Caransa werd betaald. Dat stelt de voormalige hoofdinspecteur Kees Sietsma komende zaterdag in het programma Andere Tijden (NTR/VPRO) over de zaak, nu bijna veertig jaar geleden.

Andere Tijden

Kees Sietsma kennen we als de rechercheur die ook een belangrijke rol speelde in de ontknoping van de Heinekenontvoering. Dat was enkele jaren nádat Maup Caransa werd gegijzeld. Je zou kunnen zeggen dat de ontvoering van de puissant rijke Amsterdamse vastgoedmagnaat in crimineel opzicht de vóórloper was van de ontvoering van Freddy Heineken. Alleen al daarom interessant dat het geschiedsprogramma Andere Tijden nu aandacht besteed aan deze zaak.

@backlink(160733)

Losgeld

En zo'n uitzending kan natuurlijk niet zonder sappige onthulling. Sietsma vertelt dat een Duitse undercoveragent werd ingezet om het genummerde losgeld terug te kopen van de ontvoerders, om hen zo te ontmaskeren. Caransa was destijds het eerste slachtoffer van een ontvoering in Nederland. De Amsterdamse politie ontdekte naderhand dat de undercoveragent een deel van dat geld in eigen zak had gestoken. De operatie werd daarom afgeblazen. De daders gingen vrijuit.

Maup Caransa (links) gold in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw als een van de grootste spelers in het Amsterdamse vastgoedcircuit

Bridgeclub

Van de tien miljoen gulden (circa 4,5 miljoen euro) losgeld is weinig teruggevonden. Caransa, die in 2009 op 93-jarige leeftijd overleed, werd op 28 oktober 1977 in Amsterdam ontvoerd na een bezoek aan een bridgeclub. Wie het gedaan hebben is nooit duidelijk geworden. Wij verheugen ons in ieder geval op een fraaie uitzending vol kreukelige beelden in smallscreenformaat uit een tijd dat de misdaad ook al niet romantisch was.