Door: Jelmer Wijnstra Fotografie:
Formule 1
4

Scheuren op Spa!

Voor het Panorama Formule 1 magazine reisde verslaggever Dennis de Vos af naar Spa-Francorchamps om zelf te ervaren hoe...

Voor het Panorama Formule 1 magazine reisde verslaggever Dennis de Vos af naar Spa-Francorchamps om zelf te ervaren hoe het is om te racen over het historische circuit in de Ardennen. Hieronder een fragment van zijn ervaring. 

Na een korte lunch, de organisatie schotelt een waar feestbuffet voor, maar ik krijg amper een hap naar binnen, mag ik me met een negental andere aanwezigen melden in de pitstraat. Ik krijg een brandvertragende stoffen bivakmuts over mijn hoofd geduwd en een integraalhelm in mijn handen gestopt en mag me melden bij de KTM Xbow-wagen met nummer 3. Mijn geluksgetal, ik beschouw het als een goed voorteken en neem plaats naast instructeur en bijrijder Julien. Na zijn uitleg en het vooruitzicht om mogelijk vermoord te worden door de eigenaar van deze bolide rijd ik voorzichtig weg uit de pitlane en het circuit op. Julien heeft nog net de tijd om me een aantal handgebaren uit te leggen die tijdens de rit commando’s als ‘gas bij’, ‘doorschakelen’, ‘terugschakelen’ en ‘remmen’ betekenen, voordat ik gas geef en door het oorverdovende geraas van de motor niets anders meer hoor.

Ik voel de adrenaline door mijn aderen stromen wanneer ik meteen de imposante heuvel van de Raidillon aan de Eau Rouge op rijd. De weg is bochtig en loopt steil omhoog, maar Julien blijft maar de tekens voor meer gas en door- schakelen geven, dus ik doe maar wat hij zegt en voer de snelheid op. Honderd, honderdtwintig, honderdzestig. Ik kom uiteindelijk tot 172 kilometer per uur en dan opeens moet ik vol op de rem om een bocht aan te snijden. Hoewel ik op de Duitse snelweg in mijn Daewoo Matiz op de TomTom ook 174 kilometer per uur heb gereden, waarna door de trillingen vervolgens mijn ABS niet meer bleek te werken, voelt deze snelheid wanneer je met je kont slechts enkele centimeters boven het wegdek racet een heel stuk heftiger. Julian wijst me in elke bocht naar de curbstones, zodat ik kleine stukjes kan afsnijden en daardoor een zo snel mogelijke tijd kan noteren. Officieel mag je niet met meer dan twee banden op die buitenstenen rijden, maar ik geloof dat ik wel een keer of zes met alle wielen buiten de baan rijdt. Uiteindelijk volgt weer een recht stuk en krijg ik van mijn bijrijder weer het teken het gaspedaal harder in te drukken.

Even klok ik weer honderdzestig kilometer per uur aan en na weer een serie ingewikkelde bochten, waaronder de chicane, rijd ik voor de eerste keer over de finishlijn. Vijf minuten en drie seconden, dat moet sneller kunnen. Pal na de start/finish volgt La Source, één van de heftigste haarspeldbochten in de autosport en ik moet zo hard op de rem drukken, dat ik voor mijn gevoel bijna door de wagen heen trap. Ik voel de verrekte kniebanden, die ik enkele weken eerder tijdens de wintersport heb opgelopen, bijna knappen onder de druk, maar ik weet de wagen op de baan te houden en uit de bocht te sturen. Ronde na ronde krijg ik meer zelfvertrouwen en zie ik de secondes van mijn rondetijden vliegen. Dit is gááf! Bevangen door een heuse adrenalinerush lukt het me na vier ronden om in de Raidillon voor het eerst de 200 kilometer per uur aan te tikken.

De snelheid duwt me dieper in mijn stoel en ook het remmen voor de bochten, het zoveel mogelijk benutten van de curbstones en het inhalen van anderen gaat me steeds beter af. Wanneer ik na een twaalftal ronden de zwartwit geblokte vlag te zien krijg, weet ik de wagen zonder deuken veilig terug de pit in te rijden. Jammer, ik had voor mijn gevoel nog wel urenlang door kunnen gaan. Schuilt er dan wellicht toch een racetalent in me en had ik niet pas op mijn 28ste mijn rijbewijs moeten halen? Wellicht, maar aan de toptijden van de Formule 1 kom ik bij lange na niet: vier minuten, drie seconden en een paar honderdsten. De nieuwe Max zal ik gezien mijn leeftijd – bijna 35 – sowieso niet meer worden, maar ik heb net als Verstappen wel ervaren hoe het is om op het circuit van Spa-Francorchamps te rijden.