Door: Jelmer Wijnstra
Formule 1

Even voorstellen ... Renault

Nog een week en dan is het tijd voor een nieuw seizoen geweld. Geweld van brullende motoren wel te verstaan oftewel...

Nog een week en dan is het tijd voor een nieuw seizoen geweld. Geweld van brullende motoren wel te verstaan oftewel de Formule 1. Vanaf nu stellen we elke dag een team aan u voor. Met vandaag Renault.

Coureurs:

Willi Weber, oud-manager van Michael Schumacher, zegt in 2006 de nieuwe Michael Schumacher gevonden te hebben: Nico Hülkenberg. De dan 18-jarige Duitser wint in het begin van zijn carrière alles wat er te winnen valt. Kartkampioenschappen, de A1GP en de Formule 3, hij schrijft ze allemaal op zijn naam. Weber neemt Hülkenberg onder zijn vleugels en brengt hem onder bij Williams, waarvoor hij in 2010 debuteert, maar zijn talent komt nooit tot volle wasdom. In 115 races op het hoogste niveau lukt het hem niet één keer om op het podium te eindigen. Na zijn vertrek bij Force India is hij nu neergestreken bij Renault Sport F1, dat hoopt om de aansluiting met de subtop te vinden. Grote vraag blijft of dat lukt met de ‘Hulk’. Lost hij zijn grote belofte van weleer in, of verdwijnt hij zoals zoveel andere ‘talenten’ via de achterdeur?

Als zoon van oud-coureur Jonathan Palmer, die tussen 1983 en 1989 rondjes rijdt in de F1, is het verwachtingspatroon rond de debuterende Jolyon Palmer vorig seizoen hoog. Tijdens een testrit eind 2014 verrast hij vriend en vijand door in een wagen van Force India de vierde tijd neer te zetten, vierduizendste seconde langzamer dan vice-wereldkampioen Rosberg. Lotus F1 slaat toe en contracteert hem als testcoureur. Renault Sport neemt Lotus over en geeft Palmer vorig jaar de kans om voor het eerst Formule 1 te rijden. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten rijdt hij in Austin, Texas voor de eerste en vooralsnog enige keer in de punten door als tiende te finishen. Mogelijk dat de nieuwe regelgeving en de bredere banden uitkomst bieden voor de man die in Groot-Brittannië nog altijd als zeer talentvol wordt gezien.

Auto:

Net als Ferrari, Force India, Torro Rosso en Sauber rijdt de nieuwe Renault rondt met bredere banden en een haaienvin. Waarvoor die dienen komen we later nog over te spreken. Wat met name opvalt bij de nieuwe RS17 zijn de gekronkelde turning vanes naast de sidepods en de grote airbox. Het team hoopt na zijn rentree vorig jaar een beter jaar te gaan draaien. Met acht punten vorig jaar voor Kevin Magnussen en Jolyon Palmer kan je niet spreken van een succes. 

Maar meer punten dan onze Max is onmogelijk. 

Word nu abonnee van Panorama!

JA, IK WORD NU ABONNEE!

Gerelateerd nieuws