Door: Jelmer Wijnstra
Formule 1

Even voorstellen ... Haas F1

Nog een week en dan is het tijd voor een nieuw seizoen geweld. Geweld van brullende motoren wel te verstaan oftewel...

Nog een week en dan is het tijd voor een nieuw seizoen geweld. Geweld van brullende motoren wel te verstaan oftewel de Formule 1. Vanaf nu stellen we elke dag een team aan u voor. Met vandaag Haas F1. 

Coureurs: 

Hoewel hij op 17 april 1986 in het Zwitserse Genève het levenslicht ziet, komt Romain Grosjean al zijn hele carrière uit voor Frankrijk. Nadat in 1955 tijdens de 24 uur van Le Mans een auto in het publiek crasht en meer dan tachtig toeschouwers omkomen, besluit Zwitserland de gemotoriseerde racesport in de ban te doen en dit verbod is nog altijd actief. Vandaar dat Grosjean niet voor zijn geboorteland uitkomt. In 2009 rijdt hij zeven races voor ING Renault, maar hij verdwijnt snel weer uit beeld. De volgende twee jaar presteert hij evenwel zo sterk in de GP2- klasse, dat Renault Lotus F1 hem terughaalt. In vier seizoenen staat hij tien keer op het podium. Afgelopen seizoen racet hij bij het debuterende Haas F1. Het is een jaar vol ellende en motor- pech, maar Haas en Grosjean hebben er alle vertrouwen in dat het dit jaar beter gaat.

Kevin Magnussen heeft na twee jaar in de Formule 1 al het aantal Grand Prix races van zijn vader Jan (24) overtroffen, maar maakt nog steeds geen geweldige indruk. Na een redelijk debuutjaar bij McLaren, waarbij hij tijdens zijn eerste race in Australië direct als tweede finisht, moet Magnussen het met de komst van Jenson Button in 2015 doen met een rol als reservecoureur. Afgelopen seizoen rijdt hij bij Renault, waar hij maar twee keer in de punten weet te rijden. Dit jaar is hij alweer toe aan zijn derde renstal en mag hij bij Haas aan proberen te tonen dat hij echt kan racen. Het voorlopige hoogtepunt in zijn carrière is het gegeven dat hij de allereerste Kevin in de Formule 1 is. De Amerikaan Kevin Cogan doet in 1980 en 1981 weliswaar mee aan twee kwalificatieraces, maar weet zichzelf beide keren niet te plaatsen voor de uiteindelijke race.

Auto: 

Na het wegvallen van Manor was het niet meer dan logisch dat er een discussie kwam over wie de rode lantaarn moest gaan overnemen. Sauber werd veelal genoemd, maar ook Haas werd veelvuldig getipt, maar na twee goede testweken in Barcelona lijkt Haas gewoon aan de goede kant van de middenmoot te zitten. In Australië kunnen we pas echt de eerste conclusies gaan trekken, maar op dit moment ziet het er goed uit voor het team van teambaas Guenther Steiner. Wat wel een punt van zorg lijkt is dat de VF17 nog sponsorloos is, maar de Italiaan maakt zich daar niet druk over. En dus gaat Haas F1 met een gerust gevoel aan het seizoen beginnen

Al is de Haas tegenover onze Max natuurlijk snel vleugellam.

Word nu abonnee van Panorama!

JA, IK WORD NU ABONNEE!

Gerelateerd nieuws