De rechtbank oordeelde onlangs dat de eens zo onaantastbare advocate wel degelijk deel uitmaakte van de criminele organisatie van het Marengo-kopstuk.
Ze fungeerde als een soort postduif voor Taghi en sluisde berichten door van en naar zijn contacten buiten de muren van de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught.
Een doodzonde in de advocatuur.
'Norm is gesteld'
Waarom laat het OM die geëiste 4,5 jaar dan zo makkelijk varen? Volgens hoofdofficier John Lucas van het Landelijk Parket is het doel simpelweg bereikt. Justitie wilde vooral een keihard signaal afgeven aan falende advocaten.
"Het goed gemotiveerde vonnis benadrukt ruimschoots de ernst van de strafzaak, en zendt een onmiskenbaar signaal over wat de kernwaarden van de advocatuur zijn", aldus Lucas. "Het OM heeft een norm willen stellen over de manier waarop informatie wordt doorgegeven tussen advocaten en hun cliënten, die norm is nu gesteld."
Reputatie in de as
Dat Weski de dans ontspringt en niet opnieuw hoeft te gaan brommen, heeft ze volgens de rechter vooral te danken aan de enorme impact die de zaak op haar leven heeft gehad. Haar eens zo ijzersterke reputatie ligt volledig in de as, ze heeft haar toga definitief moeten inleveren en haar gezondheid heeft een flinke knauw gekregen.