De man bleek achter de schermen een bizarre en respectloze 'bijverdienste' te hebben: hij wordt verdacht van diefstal uit graven en witwassen.
De man werd al op 26 mei in de kraag gevat, maar justitie hield de arrestatie vanwege het lopende onderzoek tot nu toe geheim.
Dat meldt Hart van Nederland woensdagmiddag.
Gouden tanden en sieraden
De zestiger had een cruciale rol op de begraafplaats: hij was verantwoordelijk voor het delven en ruimen van de graven. Een vertrouwenspositie, zou je denken. Maar in plaats van respectvol met de resten van de overledenen om te gaan, graaide de medewerker er lustig op los.
Tijdens zijn werkzaamheden zou hij systematisch kostbare sieraden en zelfs gouden tandvullingen van de doden hebben ontvreemd. De buitgemaakte spullen sluisde hij vervolgens door naar een goudhandel om ze te verzilveren.
Ondanks de schokkende beschuldigingen is de man inmiddels weer op vrije voeten gesteld. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is het voor het verdere verloop van het onderzoek niet nodig om hem langer vast te houden. Hij mag de rechtszaak in vrijheid afwachten.
'Diep geschokt'
Het college van burgemeester en wethouders laat in een reactie weten diep geschokt te zijn door de misselijkmakende praktijken op hun eigen begraafplaats.
"Deze verdenking moet afschuwelijk zijn voor de nabestaanden van de overledenen die op deze begraafplaats zijn begraven", aldus de gemeente in een officiële verklaring.
De gemeente Den Haag wacht de resultaten van het strafrechtelijke onderzoek af, maar start daarnaast direct een onafhankelijk extern onderzoek om te kijken hoe dit inside-job drama heeft kunnen gebeuren. Voor nabestaanden die met brandende vragen zitten of vrezen dat het graf van hun dierbare is geplunderd, heeft de gemeente een speciaal telefoonnummer en e-mailadres geopend.